העיר הסינית ווהאן מדהימה את העולם: 9 מיליון בדיקות בתוך 10 ימים

החשש מפני גל נוסף של קורונה הביא את הרשויות בעיר שבה התפרץ הנגיף לראשונה לאסוף בדיקות מרוב תושביה • רוב הבדיקות כבר עובדו, וזוהו 180 נשאים ללא תסמינים

 

תושבי העיר ווהאן עומדים בתור לבדיקות החומצה הגרעינית, בשבוע שעבר / צילום: רויטרס, Aly Song
תושבי העיר ווהאן עומדים בתור לבדיקות החומצה הגרעינית, בשבוע שעבר / צילום: רויטרס, Aly Song

רשויות העיר ווהאן במרכז סין מסרו כי הם אספו בדיקות קורונה מיותר מ־9 מיליון מבין 11 מיליון תושבי העיר בעשרת הימים האחרונים. זוהי תגובה שאפתנית מאד לגילוי קומץ מקרי הידבקות חדשים החודש בעיר שהיתה מקור ההתפרצות הראשוני של המגפה.

רוב הבדיקות הללו כבר עובדו, לפי מרשם תוצאות בדיקות החומצה הגרעינית של העיר. בסך הכל זוהו 180 נשאים ללא תסמינים של הנגיף, שהועברו לבידוד במעקב. רק אחד מהם זוהה מאוחר יותר כמקרה מאומת. ביום שישי האחרון לבדו נבדקו 1.47 מיליון בני אדם - יותר מפי שלושה משיא מספר הנבדקים היומי בארה"ב.

קומץ מקרים חדשים הביא לבדיקה

מבצע הבדיקות ההמוניות נערך בעקבות גילוי קומץ של מקרי קורונה במתחם מגורים בעיר החודש. התוכנית לבדוק את כל אוכלוסיית העיר בתוך עשרה ימים התקבלה תחילה בספקנות על ידי כמה גורמים, שתהו אם יש את היכולת והצורך לבדוק כה הרבה אנשים בתקופה כה קצרה.

התוכנית אמנם לא עמדה ביעד של 11 מיליוני בדיקות בעיר, אך היא הצליחה לבדוק כמות כה גדולה של תושבים כה מהר על ידי אימוץ גישה של "ריכוז דוגמיות", שנעשה בה שימוש בארה"ב ובגרמניה בקנה מידה קטן בהרבה.

השיטה היא לאסוף דגימות מכולם, ואחר כך לעבד חמש עד עשר בדיקות במבחן חומצה גרעינית אחד, כדי לשלול בבת אחת את כל משתתפי המדגם. דגימות כאלו בוצעו בעבר לזיהוי מחלות מדבקות שמועברות בדם. הצבא האמריקאי ביצע בדיקות מדגם כאלו עדו במלחמת העולם הראשונה, לאיתור עגבת בדגימות שתן.

חוקרים באזור מפרץ סן פרנסיסקו השתמשו בדגימות כאלו למעקב אחרי הידבקויות בסינון לאחור של חולים רגילים בדרכי הנשימה. הם זיהו שתי הידבקויות בקרב כ־3,000 בני אדם, שחולקו למדגמים של תשעה או עשרה נבדקים.

בגישה דומה, מדענים מאוניברסיטת סארלנד בגרמניה חיברו 30 דוגמאות במבחן שהניב "דייקנות אבחונית מספיקה", לפי מאמר שהם פרסמו בירחון הרפואי הבריטי "לאנסט".

עובדים סוציאליים דפקו על דלתות

הגישה הזו עובדת רק כשתוצאות מאגרי הדגימות הן בדרך כלל שליליות, וזה כנראה המצב בווהאן. בעשרת הימים האחרונים התגלו לא יותר מ־35 מקרים ללא תסמינים במאות אלפי הבדיקות שבוצעו בכל יום.

עובדים סוציאליים דפקו על דלתות והשתמשו במגפונים כדי להגיע לרוב התושבים. לחלק מהתושבים הבדיקה היתה וולונטרית, אך היא הייתה חובה לאלו שחזרו ממקומות עבודתם, והרשויות עודדו אותה באופן כללי. ווהאן מסרה לפני כן שהבדיקה תהיה בחינם לכל תושב מעל גיל שש ש"צריך להיבדק, יכול להיבדק ורוצה להיבדק".

בתוך כמה ימים קיבלו התושבים את תוצאות הבדיקה ישירות לטלפונים הניידים שלהם, עם קודי גישה לתיקים הרפואיים שלהם כדי למנוע זיופים. בשכונה אחת, לפי העיתון הרשמי של העיר, רק 946 מבין 210 אלף תושבים לא נבדקו, נכון ליום שבת.