גם לאחר החצייה: כריית ביטקוין צורכת חשמל כמעט כמו כל מדינת ישראל

בעקבות חציית תגמולי הכרייה של ביטקוין ב-11 במאי, צנח כוח החישוב העולמי של כורי המטבעות הדיגיטליים בכ-38% בשבועיים האחרונים • אף שצריכת האנרגיה של רשת הביטקוין ירדה ברבע בתקופה הזאת, היא עדיין נותרה עצומה בהיקפה

כריית ביטקוין /  צילום: Shutterstock
כריית ביטקוין / צילום: Shutterstock

בעקבות חציית הביטקוין ב-11 במאי, הפסיקו לפעול בשבועיים האחרונים רבים מבין כורי המטבעות הדיגיטליים בעולם. על פי נתוני אתר Digiconomist, צריכת החשמל הכוללת של כריית הביטקוין צנחה בתקופה הזו ב-24%, בזמן שכוח החישוב המצרפי של כורי הביטקוין פחת בכ-38%.

כשתגמול הכרייה של הבלוקצ'יין של ביטקוין פחת בחצי לפני כשבועיים, מ-12.5 ביטקוין לבלוק ל-6.25 ביטקוין לבלוק, כורי ביטקוין בעולם נאלצו לסגור מכונות כרייה רבות - בעיקר מכונות ישנות יחסית, שהן פחות יעילות ופחות רווחיות. ואולם גם כיום ממשיכים כורי הביטקוין לספק כוח חישוב עצום כדי לבצע את החישובים המסובכים הנדרשים לכרייה - התהליך שבו מאומתות כל העברות המטבע על רשת הביטקוין המבוזרת, ועמו גם נוצרים מטבעות ביטקוין חדשים.

על-פי החישוב של Digiconomist, כמות החשמל הנצרכת על-ידי כלל הכורים ברשת הביטקוין, כ-57 מיליארד קילוואט-שעה בשנה (או 57 טרוואט-שעה בשנה), קרובה בגודלה לצריכת החשמל של מדינת ישראל, הצורכת כ-59 מיליארד קוט"ש בשנה.

לפי נתוני האתר, טביעת הרגל הפחמנית (סך כל פליטות גזי החממה) של רשת הביטקוין שווה כיום בגודלה בערך לזו של כל סוריה. העברה (טרנזקציה) אחת של ביטקוין דורשת כיום את אותה כמות אנרגיה שצורך משק-בית אמריקאי ממוצע ב-18 יום.

רבות ממכונות כריית הביטקוין הישנות, שהשימוש בהן נעשה פחות רווחי לאחר חציית הביטקוין, אינן יכולות להביא עוד כל תועלת וכנראה ימצאו את מקומן באשפה. באתר Digiconomist מצאו כי כמות האשפה האלקטרונית (e-waste) שמייצרת רשת הביטקוין קרובה כיום בגודלה לכמות שמייצרת כל לוקסמבורג.

אף כי זלילת האנרגיה על-ידי רשת הביטקוין גורמת נזק אקולוגי לכדור הארץ (ממדי הנזק תלויים בסוג מקורות האנרגיה שבהם משתמשת הרשת), כוחה של הרשת נשען על מנגנון כריית הביטקוין. שיתוף הכוחות של כורי הביטקוין, שמאמתים את העברות המטבע ברשת, מספק אבטחה לבלוקצ'יין של ביטקוין. הבלוקצ'יין הוא שרשרת ארוכה של קבצים דיגיטליים (בלוקים) המקושרים זה לזה, ובהם מתועדות כל העסקות והיתרות של מטבעות הביטקוין.

נכון ליום שלישי בצהריים, על-פי נתוני אתר CoinMarketCap, הביטקוין (BTC) נסחר במחיר ממוצע של כ-8,900 דולר, לאחר עלייה של כ-1.5% מאז חציית הביטקוין ב-11 במאי.

לאחר חציית הביטקוין, שהייתה השלישית בתולדות הביטקוין, ירד קושי הכרייה ברשת בכ-6%, על-פי המידע של מאגר כריית הביטקוין BTC.com. ההתאמות האוטומטיות שנעשות בקושי הכרייה של ביטקוין, מבטיחות שמירה עקבית על הזמן הממוצע הנדרש לכריית כל בלוק בבלוקצ'יין, כ-10 דקות. ירידה נוספת של 6% בקושי הכרייה צפויה ב-10 הימים הקרובים - וזו עשויה לאפשר לכמה מכורי הביטקוין הקטנים יחסית, שנאלצו להפסיק את פעילותם לאחר חציית הביטקוין, לחזור לפעילות בהמשך.

האתר האמריקאי Decrypt דיווח באחרונה כי חציית תגמול הבלוק של ביטקוין הובילה לכך ששני מאגרי כרייה, Antpool ו-BTC.com, שלטו לבדם ביותר מ-50% מכוח הכרייה ברשת הביטקוין לפני כשבועיים. בתחילת השבוע הנוכחי, שלטו שני המאגרים ביותר מ-40% מכוח הכרייה הכולל של הביטקוין, לפי נתוני אתר Coin.Dance. השליטה של שני גופים לבדם בכמעט חצי מכוח הכרייה הכולל של הביטקוין, מעוררת חששות להיווצרות שליטה ריכוזית ברשת המבוזרת. 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.