עימות סקנדינבי: דנמרק פותחת את הגבולות לשכנותיה, אך לא לשבדיה

מנהיגת דנמרק הודיעה כי תיירים מגרמניה, איסלנד ונורבגיה יוכלו להיכנס למדינה, אך לא יורשו לישון בבירה קופנהגן; למרות לחצים כבדים, דנמרק תשמור את הגבול עם שבדיה סגור לכניסת תיירים בגלל מצב מגפת הקורונה במדינה

רכבים נכנסים לשטחה של דנמרק בצל בהלת הקורונה / צילום: Carsten Rehder/dpa, Associated Press
רכבים נכנסים לשטחה של דנמרק בצל בהלת הקורונה / צילום: Carsten Rehder/dpa, Associated Press

בתום דיונים ארוכים ולחצים בינלאומיים הודיעה היום (ו') ראש ממשלת דנמרק כי החל מה-15 ביוני תיירים משלוש מדינות בלבד יוכלו להיכנס למדינה: גרמניה, נורבגיה ואיסלנד. כניסתם תהיה תלויה בכך שהזמינו מקום לינה לשבוע לפחות, והם לא יורשו להגיע לבירה קופנהגן. בנוסף, אל הצעדים המחמירים מתווסף צעד נוסף, בעל פוטנציאל חיכוך רב: תושבי שבדיה, מדינה שבה מספר המתים גבוה פי שמונה מזה שנרשם בדנמרק, לא יורשו בשלב זה להיכנס לדנמרק.

דנמרק היא אחת המדינות הראשונות שסגרו את הגבול באופן חד-צדדי באמצע מרץ, ונקטה צעדי זהירות רבים כדי "לשטח את העקומה" ולהיאבק בהתפשטות מגיפת הקורונה. הצעדים הצליחו וכבר כמה שבועות שהגנים והכיתות בבתי הספר היסודיים פועלים במדינה. היא מתכוונת גם לפתוח בקרוב את בתי הקולנוע, וחלק גדול מהחיים הציבוריים חזרו לסדרם, עם הגבלות מרחק, לבישת מסיכה ועוד. אחד הנושאים הבוערים על סדר היום, עם זאת, היה פתיחת הגבולות כדי להחיות את תעשיית תיירות הקיץ של המדינה ולאפשר לתושביה לנפוש במקומות אחרים.

ראש הממשלה מטה פרדריקסן הודיעה לפני כשבועיים כי תודיע על ההחלטה היום, וכאמור, הפתיעה את השכנה ממזרח. אנדרס טנגל, האפידימולוג הראשי של שבדיה, שהוביל את המדיניות השנויה-במחלוקת של המדינה נגד הקורונה, שלא כללה סגר חמור או השעיית הלימודים, אמר בשבוע החולף כי לדעתו "אין בעיה לפתוח את הגבול". בשבדיה נרשמו עד כה 4,350 מקרי מוות מקורונה, בעוד בדנמרק נרשמו 568 מקרים. ישנם 26 אלף מקרי קורונה פעילים בשבדיה, לעומת 764 בדנמרק. פרדירקסן אמרה לתקשורת היום בצהריים כי שבדיה נמצאת "במקום אחר" מבחינת מאבק בקורונה.

במקביל להודעה, גם תושבי דנמרק עצמה הונחו לצאת לחופש רק בשלוש המדינות שהוזכרו, ולא ביעדים אחרים. כלי התקשורת במדינה דיווחו כי משמעות ההכרזה היא שחברות הביטוח אינן צפויות לכסות טיפול רפואי במדינות מלבד גרמניה, איסלנד ונורבגיה, במקרה של קורונה או מחלה אחרת. ההנחיות של הממשלה הדנית תקפות עד ה-31 באוגוסט.