ניסוי נוסף ברמדסיביר של גיליאד הצליח אך השוק לא מתלהב

מצטברות העדויות לכך שהמוצר אכן משפיע על הקורונה, אבל עד כמה? • אתר הביומד STAT: חלק מן היעילות במינון הנמוך היא מקרית

מטה גיליאד בקליפורניה / צילום: Eric Risberg, Associated Press
מטה גיליאד בקליפורניה / צילום: Eric Risberg, Associated Press

חברת גיליאד  פרסמה היום תוצאות של ניסוי שלב 3 נוסף בתרופה רמדסיביר, התרופה היחידה שהוכיחה יעילות בניסוי מבוקר גדול בטיפול בקורונה (Covid-19), והיחידה שאושרה רשמית לטיפול במחלה (באישור מלא ביפן ובאישור חירום מיוחד בארה"ב). הפעם הניסוי נערך בחולים עם מחלה ברמה בינונית, בתקווה כי מתן התרופה כשהחולה חזק יותר, תשיג תוצאות אפילו טובות יותר.

הניסוי, שנערך ב-584 חולים, שקיבלו רמדסיביר למשך 5 או 10 ימים, מול קבוצת חולים שקיבלה את הטיפול המקובל, הראה כי לחברי קבוצה שקיבלה את התרופה במשך חמישה ימים, היה סיכוי גבוה ב-65% להשתפר עד היום ה-11 לעומת הקבוצה שטופלה על פי הסטנדרט המקובל, ללא רמדסיביר. גם בין הקבוצה שקיבלה את הטיפול של 10 הימים לבין הקבוצה שלא קיבלה רמדסיביר היה הבדל לטובת קבוצת הטיפול, אך זו הייתה רק מגמה, ללא מובהקות.

ההודעה לתקשורת של גיליאד הגדירה את הניסוי הצלחה, ואכן הניסוי השיג את היעד המרכזי שלו. נראה כי כעת מצטברות העדויות לכך שהמוצר אכן משפיע על מהלך המחלה. אבל עד כמה? שוק ההון נראה לא נלהב במיוחד מהתוצאות יחסית לציפיות, ומניית החברה יורדת בכ-3%, למחיר המגלם לחברה שווי של 94 מיליארד דולר.

אתר הביומד STAT ציין כי תוצאה שבה המינון הנמוך אפקטיבי יותר מן המינון הגבוה, יכולה לנבוע ממנגנון הפעולה של התרופה, אך לעתים מרמזת על כך שחלק מן היעילות במינון הנמוך היא מקרית. עוד צוין כי תוצאות הניסוי פורסמו רק באופן חלקי בהודעה לעיתונות של החברה ולא במאמר מדעי. משקיעים ומדענים כאחד ממשיכים לבקש מגיליאד עוד מידע.

גם אתר בארונס טען כי התוצאות "לא היו מעלפות כפי שחלקנו היינו רוצים לקוות". האתר מצטט את האנליסטים של בנק ההשקעות ג'פריז שטענו כי "עוד לפני הניסוי הזה כבר הבנו שרמדסיביר אינו גלולת הפלא נגד קורונה".