נחשפה הקדשה אנטישמית של סגן קאנצלר אוסטריה לשעבר שטראכה

שטראכה הוזמן לישראל באופן רשמי בעבר על ידי תנועת "הליכוד", נפגש עם בכירים במפלגה ואף סייר ב"יד ושם", לאחר שהכחיש מכל וכל עמדות אנטישמיות

היינץ כריסיטיאן שטראכה / קרדיט צילום: REUTERS / Leonhard Foeger
היינץ כריסיטיאן שטראכה / קרדיט צילום: REUTERS / Leonhard Foeger

הקדשה אנטישמית שנכתבה ככל הנראה על ידי סגן קאנצלר אוסטריה לשעבר, היינץ-כריסטיאן שטראכה, על גבי ספר נאצי, נחשפה הערב (ב') על ידי עיתון גרמני ומעוררת סערה באוסטריה ובגרמניה. שטראכה הוזמן לישראל באופן רשמי בעבר על ידי תנועת "הליכוד", נפגש עם בכירים במפלגה ואף סייר ב"יד ושם", לאחר שהכחיש מכל וכל עמדות אנטישמיות, והודיע כי "ינקה" את מפלגת החירות האוסטרית שבראשה עמד מאלמנטים נאציים וניאו-נאציים שאיפיינו אותה במשך עשרות שנים.

ההקדשה נכתבה בתחילת שנות התשעים, בעמודים הפותחים של ספר בשם "עדויות יהודים מכל הזמנים והארצות" - ספר אנטישמי שיצא לאור בהוצאת "דר שטירמר" ב-1941 ומציג לכאורה עדויות מפי יהודים על "הגזע היהודי". הספר יצא לאור מחדש בשנות התשעים בהוצאה ביקורתית בגרמניה, בשל חשיבותו למחקר ההיסטורי. בהקדשה מגדיר שטראכה את היהודים כ"מתנגדינו" וכותב כי הספר יאפשר לקורא להכיר אותם. הוא גם מגדיר את היהודים כ"רעבים לכוח" וכותב כי חובתם כפוליטיקאים "ללמוד אותם". הספר ניתן במתנה לפעיל ימין קיצוני, והועבר בזמן האחרון לכתבי העיתון "זידויטשה צייטונג".

עיתון זה, בו פורסמה הערב ההקדשה, אחראי גם לסיום הקריירה הפוליטית של שטראכה, לאחר שביחד עם השבועון "דר שפיגל" חשף בשנה שעברה תיעוד שלו כשהוא דן בווילה באיביזה עם אשה שהתחזתה לאחיינית אוליגרך רוסי בנוגע להעברת חוזים ממשלתיים וטובות הנאה תמורת תמיכה בבחירות במדינה. שטראכה התפטר אחרי הגילויים, נפתחה נגדו חקירה, והוא הקים בחודשים האחרונים מפלגה חדשה. הפרשה גרמה להקדמת הבחירות באוסטריה, ולהחלפת הקואליציה השולטת במדינה.

שטראכה אמר בתגובה לפרסום הערב כי "אינו זוכר" הקדשה שכזו. מומחה לכתב יד אמר לעיתון כי מדובר בכתב ידו של הפוליטיקאי האוסטרי ב"רמת ודאות של 99%". שטראכה הכחיש בעבר כי היה מעורב בפעילות ניאו-נאצית, אולם לאחר שנחשף תיעוד שלו במשחקי מלחמה נאציים ומצדיע במועל יד אמר כי היה מדובר ב"משובת נעורים", וכי מאז התפתח ויצא נגד אנטישמיות. ההקדשה, עם זאת, נכתבה ככל הנראה ב-1992, אז היה בן 23, וכבר כיהן פוליטיקאי מקומי מטעם מפלגת החירות האוסטרית, שהובלה על ידי יירג היידר.

אחרי שהיידר סולק מהמפלגה, ולאחר מכן נהרג בתאונת רכב, הוביל שטראכה את המפלגה - שיוסדה על ידי אנשי אס-אס אוסטרים לשעבר - למרכז הבמה הפוליטית, בעזרת עמדות נגד הגירה והאיחוד האירופי. הוא עמד בראשה מ-2005 וטיפח קשרים הדוקים עם ישראל. הוא קרא להעביר את השגרירות לירושלים, ביקר כמה פעמים בארץ, במיוחד בהתנחלויות, וגם אירח בווינה חברי כנסת ישראלים, ביניהם יהודה גליק ואיוב קרא.