מדינות שפתחו מחדש את בתי הספר לא דיווחו על עלייה במקרי הקורונה

בכמה מדינות היו התפרצויות ספורדיות בין תלמידים ומורים, אך בשום מקרה לא היה כיס גדול של הידבקות

תיכון בגרמניה, בשבוע שעבר. באירופה יש כיתות גדולות יותר ומספר תלמידים קטן יותר / צילום: Bodo Schackow, Associated Press
תיכון בגרמניה, בשבוע שעבר. באירופה יש כיתות גדולות יותר ומספר תלמידים קטן יותר / צילום: Bodo Schackow, Associated Press

כמה מדינות שפתחו מחדש את בתי הספר שלהן בחודשיים האחרונים, לא דיווחו על עלייה במקרי הקורונה כתוצאה מכך. מדובר בסימן מעודד לרשויות ברחבי העולם ששוקלות איך ומתי להחזיר את הילדים ללימודים.

רשויות במדינות שהוכו קשות, כמו איטליה וארה"ב, לא חידשו עד כה את הלימודים. בארה"ב בתי הספר נערכים לפתיחה מחדש רק בספטמבר, בין היתר בהתבסס על הניסיון במדינות נוספות. חוקרים ורשויות באירופה אומרים שהיעדר כיסים ראויים לציון של הידבקויות בבתי ספר יסודיים עד כה מראה שילדים אינם מפיצים משמעותיים של הנגיף בחברה.

הם מכירים בכך שהממצאים שלהם עלולים להשתנות בחורף הבא והתפרצות שהייתה בגימנסיה בירושלים בין תלמידים ומורים הזכירה שקיים סיכון גדול יותר בקרב בני־עשרה ומבוגרים. אבל דנמרק, אוסטריה, נורבגיה, פינלנד, סינגפור, אוסטרליה, ניו זילנד ועוד מדינות אחרות שפתחו מחדש את כיתות הלימוד, גם אם בצורה חלקית, לא רשמו הידבקויות בבתי הספר או במעונות היום.

בדנמרק, לפתיחת בתי הספר לא הייתה השפעה על התקדמות המגפה, אומרת טיירה גרוב קראוזה, בכירה במכון סרום הלאומי, סוכנות בקרת המחלות של המדינה. דנמרק הנהיגה כמה אמצעי זהירות במוסדות החינוך, משיירה על מחזור אוויר וחוקי ריחוק והיגיינה.

דנמרק: מערכת ניטור מתוחכמת

דנמרק הייתה המדינה הראשונה באירופה שפתחה מחדש את בתי הספר ב־15 באפריל, ויש לה מערכת ניטור מתוחכמת לגילוי כל עלייה בהידבקויות וזיהוי מקורותיה. "הפרשנות שלנו היא שייתכן שילדים אינם כה חשובים בהפצת המחלה", אמרה ד"ר קראוזה. ההידבקויות בדנמרק בכל קבוצות הגיל הן בירידה מאז פתיחת בתי הספר.

בנורבגיה, הממשלה לא תסגור מחדש את בתי הספר אם מספר ההידבקויות במדינה יתחיל לעלות, כי עד כה לא הייתה השלכה שלילית מהפתיחה מחדש שלהם ב־20 באפריל, מסר שר החינוך, גורי מלבי.

גם באוסטריה שפתחה מחדש ב־18 במאי, לא חלה עלייה בהידבקויות בבתי הספר וגני הילדים, מסר דובר ממשלתי.

בתי הספר בכמה ממדינות המחוז הגרמניות נפתחו מחדש כבר לפני כמעט חודש. מאז גרמניה עברה התפרצויות בבתי מטבחיים, מקלטי מהגרים, כניסה ומסעדה, אך לא בבתי הספר. בגרמניה המורים יכולים להיות פטורים מחזרה לבתי הספר אם הם מוכיחים שיש להם רקע מסוכן במקרה של הידבקות בנגיף.

פינלנד לא רשמה עלייה בהידבקויות מאז שהיא פתחה מחדש את בתי הספר ומעונות היום ב־14 במאי, מסרה מיקה סלמינן, מנהלת בריאות הציבור במכון הפיני לבריאות ורווחה, ביום ה'.

נדיר אמנם שילדים מפתחים תסמיני קורונה, אך השאלה למה הם אינם מפיצים אפקטיביים של המחלה היא אחת החידות שנדונות בחודשים האחרונים על ידי אפידמיולוגים. אחת ההשערות להיעדר הידבקויות בבתי הספר היא אולי שלילדים מתחת לגיל 10 יש פחות תאי קליטה שהנגיף משתמש בהם כדי לחדור לגוף, אומר פרופסור הרמן גוסנז, מיקרוביולוג רפואי ומתאם כוח המשימה של האיחוד האירופי למחקרי קוביד־19.

מספר קולטי ACE2 בכמה תאים בדרכי הנשימה העליונות, שהקורונה משתמשת בהם ככניסה לגוף מתחיל לעלות רק בגיל 10 ומעלה, הוא אמר. ההמלצה שלו לממשלות האיחוד אירופי: להחזיר ילדים עד גיל 12 לבתי הספר. לדבריו, נתונים מרחבי העולם הראו שילדים בקבוצת גיל זו היוו פחות מאחוז אחד מסך ההידבקויות.

פרופסור גוסנז אומר עוד שהקורונה מתנהגת יותר כמו החיידק שגורם לשחפת: ילדים בגילאי 5־10 חשופים פחות לחיידק הזה ובקושי מעבירים אותו לאחרים גם כשהם נגועים. נחוץ יותר מחקר על תפקידם האפשרי של ילדים ללא תסמינים בהפצת הקורונה.

מדינת המחוז הדרומית באדן־וירתמברג, אחד ממוקדי ההתפרצות בגרמניה, הפכה ביום שלישי שעבר לאחת האחרונות, שהודיעו על חידוש הלימודים אחרי שמחקר מקומי ראשוני מצא שילדים כמעט לא היו בין חולי הקורונה. יחד עם זאת שר הבריאות הגרמני ינס שפאן הזהיר ביום חמישי כי "המדע כרגע אינו מאפשר הסקת מסקנות אמיתיות על איך ילדים תורמים להפצת הנגיף. יש הערכות שונות שמקשות מאד על קבלת החלטות פוליטיות".

התפרצויות ספורדיות בלבד

בכמה מדינות, היו התפרצויות ספורדיות בין תלמידים ומורים, אך בשום מקרה לא היה כיס גדול של הידבקות. בצרפת, אחרי פתיחת בתי הספר ב־11 במאי. יחד עם זאת, כמה מהם נסגרו מחדש בעקבות 70 מקרי הידבקות בבתי ספר וגני ילדים.

שבדיה הייתה המדינה המערבית היחידה שלא סגרה את מוסדות החינוך במהלך המגפה. לא היו בה התפרצויות ראויות לציון בקרב ילדים, אם כי בית ספר בעיר הצפונית סקלפטיה עלה לחדשות כשמורה עם מחלות רקע מתה אחרי שנדבקה. יותר מאוחר 18 חברי סגל מתוך 78 נמצאו חיוביים בבדיקת קורונה. לא ברור אם הילדים או המורים הפיצו את המחלה, אמר תומאס אקהולם, יו"ר ארגון המורים המקומי.