זו לא אשליה אופטית – המניות בארה"ב באמת יקרות

מדד S&P 500 נסחר כעת במכפיל רווחים עתידיים של 21.6, רמה שנראתה לאחרונה בבועת הדוט.קום בתחילת שנת 2000 • המדד אומנם חזר לאחרונה לרמתו בסוף אוקטובר, אך אז ציפיות הרווחים ל-12 החודשים קדימה היו גבוהות בכ-25% מהציפיות כעת

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP
אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

הערכת מניות בהתבסס על מה שהחברות צפויות להרוויח בשנה הבאה היא בעייתית מכמה בחינות, אך אין זה אומר שהמשקיעים לא צריכים להתייחס לציפיות הרווח הללו.

משבר הקורונה הכניס את תחזיות הרווח למקפיא. אנליסטים שנסקרו על ידי חברת רפיניטיב צופים כי בארבעת הרבעונים הבאים רווחי חברות 500 P&S יהיו נמוכים בכ-20% מהשנה הקודמת. לשם השוואה, בתחילת השנה הם צפו עלייה של 10% ברווחים אלו.

קריסת תחזיות הרווח, יחד עם התאוששות המניות ממרבית הירידות שרשמו מתחילת השנה, שיגרה את מכפילי הרווח לעלייה חדה. מדד 500 P&S נסחר כעת במכפיל רווחים עתידיים של 21.6, רמה שנראתה לאחרונה רק בבועת הדוט.קום בתחילת שנת 2000.

מכפיל הרווח מטעה במקצת, מפני שהוא מתבסס על ציפיות לרווחים בתקופה לא רגילה. כאשר האיומים יחלפו, ואנשים יוכלו לחזור למשהו שדומה לחיים שלהם לפני המגפה, הרווחים יתאוששו במידת מה. מאחר שהמניות אמורות להיות משוערכות על פי ציפיות רווחים שנמתחות מעבר לשנה הבאה, יש היגיון בהסתכלות אל מעבר למה שמתרחש כעת.

אבל אין היגיון בהתעלמות מוחלטת מההווה. מדד S&P 500 טיפס כעת חזרה לרמה שבה היה בסוף אוקטובר. אז, ציפיות הרווחים ב-12 החודשים הבאים היו גבוהות בכ-25% מהציפיות כעת, ומכפיל הרווח העתידי היה 17.4 - עדיין יקר למדי.

גם אם ההפסדים מהמגפה הם זמניים, הם עדיין הפסדים. הרווחים שאפשר לצפות שיהיו לחברות בעשור הקרוב נמוכים כעת מאשר לפני המגפה. לכן, ביסוס רמת מדד מניות על מכפיל רווח שמתעוות בגלל משבר הקורונה, הוא אומנם טעות של קוצר ראייה, אך מחירי המניות צריכים עדיין לשקף את הציפיות לכמה שנים, שהן כעת נמוכות יותר משמעותית.

אופטימיות לא זהירה שתעמוד בקרוב למבחן

בנוסף, תידרש כנראה יותר משנה עבור רמת הרווחים לעלות חזרה. האנליסטים בוול סטריט נוטים להיות אופטימיים ביחס לרווחי החברות שהם מכסים, והאומדנים שלהם נוטים יותר לחזות הבראה דמוית V בכלכלה מאשר התרחישים שרוב הכלכלנים צופים. אבל גם הם לא חושבים שהרווחים יחזרו לרמתם מ-2019 לפני שנת 2021. מאז סוף אוקטובר, התחזית שלהם לרווחי מדד 500 P&S בשנה הבאה ירדה ב-17%.

ציפיות רווחים אינן הגורם היחיד שמניע את שוק המניות, כמובן. קריסת הריביות ארוכות הטווח מאז המשבר הותירה משקיעים רבים בתחושה שאין להם מקום אחר לשים בו את חסכונותיהם. כמו כן, התמריצים המוניטריים והפיסקליים המאסיביים שאומצו עשויים לשכנע רבים שאם המניות יגמגמו שוב, הפדרל ריזרב והממשל ימהרו לעזור.

אבל כאשר הקריסה הצפויה ברווחים בשנה הבאה תתחיל להפוך למציאות, האמון של המשקיעים בשוק המניות יעמוד שוב למבחן.