צ'כיה: עלייה במספר התקריות האנטישמיות ברשת, אך ללא מקרי תקיפה בשנה החולפת

לפי דו"ח מצב האנטישמיות השנתי של הקהילה היהודית, 694 תקריות אנטישמיות אירעו  בשנת 2019, פי שניים ממספר התקריות שנרשמו שנה קודם לכן • 95% מהתקריות התרחשו באינטרנט וכללו התבטאויות נגד יהודים בעמודי פייסבוק, טוויטר, תגובות באתרים מובילים ועוד

הפגנה בצ'כיה  / צילום: מילאן קאמרמאייר, רויטרס
הפגנה בצ'כיה / צילום: מילאן קאמרמאייר, רויטרס

מספר התקריות האנטישמיות בצ'כיה זינק פי שניים בשנה החולפת, אך רובן המכריע התבצע באינטרנט ולא כלל מקרי תקיפה פיזיים; כך דיווחה הקהילה היהודית במדינה בדו"ח מצב האנטישמיות השנתי שלה, שהתפרסם היום (ד'). לפי הדו"ח, 694 תקריות אנטישמיות אירעו במדינה בשנת 2019, פי שניים ממספר התקריות שנרשמו שנה קודם לכן (347). 95% מהתקריות התרחשו באינטרנט וכללו התבטאויות נגד יהודים בעמודי פייסבוק, טוויטר, תגובות באתרים מובילים ועוד. למעשה, נכתב בדו"ח, לא נרשמה תקרית פיזית אנטישמית אחת במהלך השנה שעברה. שש תקריות כללו איומים ושלוש כללו ונדילזם של אתרים יהודים.

נתוני הדו"ח מתפרסמים על רקע מספר עולה של תקריות אנטישמיות - לא רק באינטרנט - במערב אירופה בשנה האחרונה. בגרמניה במיוחד, ההתקפה על בית הכנסת בהאלה ביום כיפור האחרון, לצד תקריות אנטישמיות מצד מוסלמים קיצוניים וגם פעילים ניאו-נאציים הביאו לחשש גובר בקהילה היהודית במדינה.

דו"ח גרמני רשמי שהתפרסם בשבוע שעבר על ידי משרד הפנים ציין 2,032 מקרי אנטישמיות שהוגדרו רשמית כ"פשעים" בשנת 2019, עלייה של 13% לעומת המצב בשנה הקודמת. לפי הנתונים, 93% מהם בוצעו על ידי פעילי ימין קיצוני, אולם פרשנים ציינו כי כאשר הרשויות אינן בטוחות בנוגע למניע לפשע, ברירת המחדל היא לסמן אותו ככזה שבוצע על ידי ימין קיצוני, מה שעשוי להטות משמעותית את הנתונים.