פודטק | בלעדי

חממת הפודטק מקריית שמונה תשקיע 3 מיליון שקל בפיתוח להפחתת סוכר במשקאות טבעיים

החממה של תנובה, טמפו OurCrowd ו- Finistere תשקיע בחברת Blue Tree שפיתחה טכנולוגיה להפחתת סוכר במשקאות טבעיים תוך שמירה על תכונות של המשקה המקוריות •  מוקדם יותר היום דווח לראשונה ב"גלובס" כי מנכ"ל החממה עזב את תפקידו לאחר שנה בלבד

חממת פודטק / צילום: שאטרסטוק
חממת פודטק / צילום: שאטרסטוק

חממת הפודטק של תנובה, טמפו OurCrowd ו- Finistere ורשות החדשנות מוציאה לדרך השקעה ראשונה בסטארט אפ בחממה בהשקעה של שלושה מיליון שקל. מדובר בחברה בשם Blue Tree שפיתחה טכנולוגיה לסילוק ממוקד של סוכר ממשקאות טבעיים, כשבשלב הראשון היא תתמקד בהפחתת סוכר במיצים הטבעיים. המטה של החברה צפוי לקום אף הוא בקריית שמונה.

Blue Tree מצטרפת לחממה לאחר שביצעה מחקר ומצאה טכנולוגיה ייחודית להפרדת סוכר סלקטיבית, רשמה פטנט, והגיע להוכחת התכנות ראשונית לקבלת משקה טבעי, מופחת סוכר השומר על תכונותיו - צבע, מרקם, טעם ארומה, וכן על הערכים התזונתיים.

היות שלא מדובר בתהליך כימי, המשקה מוגדר טבעי גם בתום התהליך. כיום אין פתרון מסחרי בשוק שניתן להשתמש בו לייצור משקאות ללא סוכר בהיקפים תעשיתיים, שגם שומר על התכונות הטבעיות של המשקה. הטכנולוגיה פותחה כך שתשתלב בתהליכי ייצור קיימים, ובמהלך תקופת החממה החברה צפויה להשלים את תהליך הפיתוח ולהפוך אותו למשהו שניתן לייצר בהיקפים תעשייתים.

עד כמה גדול הפוטנציאל בהשקעה של החממה? לפי נתוני חברת יורומוניטור, שוק המשקאות הגלובלי מוערך בכ-128 מיליארד דולר בשנה, ושוק המיצים מהווה כ-10% ממנו. "בשנים האחרונות שוק המשקאות מושפע ממגמות הבריאות בקרב צרכנים כמו גם מהחמרת הרגולציה, ואלו דוחפים יצרני מיצים לשמור על רלוונטיות הסגמנט שלהם", מציין יובל קליין, מנכ"ל Blue Tree , תוך שהוא מפרט כי הטכנולוגיה של החברה "תאפשר ליצרני מיצים טבעיים להפחית את רמת הסוכר במוצריהם, מבלי לפגוע בערכים הסנסוריים והתזונתיים". קליין מוסיף: "הצטרפותנו לחממה תאפשר לנו להשלים את פיתוח הטכנולוגיה שלנו תוך תמיכה מרשת חזקה של שותפים מובילים בתחום המשקאות בארץ ובעולם, בהם טמפו ופפסיקו".

את Blue Tree הקימו חמישה שותפים מייסדים בעלי רקע בתחום הפודטק, המזון והביוטכנולוגיה. מנכ"ל החברה יובל קליין, הקים בעבר, בין היתר, את חברת מיה טכנולוגיות מים שנמצא כיום בבעלות שרי אריסון, את האוזן השלישית והד ארצי מולטימדיה. המיזם האחרון של קליין היא חברת Valiber שפיתחה שיטה, מערכת ושפה, לתיאור טעם באופן כמותי אובייקטיבי והשוואתו לטעם הצרכן. דידיה טוביה, יו"ר החברה, הוא מהנדס מזון וביולוג, שמשמש כיום כמנכ"ל חברת Aleph Farms שהחלה את דרכה בחממת הפודטק של המתחרה שטראוס. חיים בר סימן טוב, ואחיו של מנכ"ל משרד הבריאות הפורש משה בר סימן, המשמש כ- CTO של החברה, שימש בעברו כסמנכ"ל הטכנולוגיות של סול ג'ל טכנולוגיות וסמנכ"ל מו"פ בחברות אגרו-טק נוספות.

אייל רונזטל, יו"ר חממת הפודטק Fresh Start / צילום:
 אייל רונזטל, יו"ר חממת הפודטק Fresh Start / צילום:

חממת Fresh Start הוקמה לפני שנה והיא מופעלת על-ידי הקונסורציום של תנובה, טמפו, OurCrowd וקרן ההשקעות Finistere המתמחה במזון וחקלאות. מוקדם יותר היום דווח לראשונה ב"גלובס" כי מנכ"ל החממה, חנן שניידר ומי שנמנה על מייסדיה, עזב את תפקידו אחרי שנה בלבד. מינוי מנכ"ל חדש צפוי להתרחש בעוד כשבועיים, וזאת בכפוף לאישור הרשות לחדשנות. ובינתיים משמש כממלא מקום שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה, לצידו של היו"ר הפעיל אייל רונזטל השותף בקרן Finistere.

בהמשך השנה הקרובה צפויה החממה לבצע השקעות ב-4 חברות נוספות.

השותפות בחממה זכו במכרז מימון ממשלתי בהיקף של 100 מיליון שקל למשך שמונה שנות זיכיון להקמת מרכז שיקלוט ויקדם כ-40 חברות הייטק בתחום טכנולוגיות מזון, שעוסקות בין היתר בייצור, בשמירה על טריות, בבטיחות מזון, בהתאמה לסוגי צרכנים שונים, ביעילות גידולים חקלאיים ובפלטפורמות אספקה לצרכנים.