המודל הגרמני ליציאה מהמשבר: הפחתת מע"מ, הוזלת אנרגיה, מענקים לילדים ותקרת מיסוי

בתום יומיים של דיונים מרתוניים, ממשלת גרמניה הסכימה אמש על חבילת חילוץ נוספת למשק בשווי 130 מיליארד אירו • עוד בפנים: קביעת תקרת מיסוי והכפלת הסובסידיה לכלי רכב חשמליים

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: Bernd von Jutrczenka/Pool, AP
קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: Bernd von Jutrczenka/Pool, AP

בתום יומיים של דיונים, ממשלת גרמניה החליטה אמש (ד') על תוכנית מקיפה לשיקום המשק הגרמני ממשבר הקורונה, בשווי 130 מיליארד אירו לתקציבי 2020 ו-2021. חברי הקואליציה הרחבה השולטת במדינה דנו בכ-60 הצעות שהציגו משרדי הממשלה במטרה לעודד את הצריכה, לתמוך בסקטורים עסקיים חשובים, למנוע פשיטות רגל ולהחזיר את גרמניה למסלול צמיחה.

בין הצעדים הבולטים עליהם הכריעה הממשלה:

  • הורדת המע"מ בגרמניה מ-19% ל-16% בחצי השנה הקרובה (יולי עד דצמבר 2020) על מוצרי מותרות ומ-7% ל-5% על מוצרים בסיסיים (בגרמניה קיים מע"מ דיפרנציאלי).
  • הורדת מחירי האנרגיה: הורדת המס הממשלתי על מחירי האנרגיה לשיעור קבוע מראש בשנת 2021 ושנת 2022, שימנע את ההעלאה שהייתה צפויה בשנים הקרובות.
  • קביעת שיעור מס מקסימלי: יוזמה שתכלול התחייבות של המדינה כי עובדים ישלמו "מסים חברתיים" מקסימליים בשיעור של 40% ממשכורתם, כאשר המדינה תממן את השאר במידת הצורך.
  • מתן מענק של 300 אירו לכל ילד.
  • מתן סובסידיות משמעותיות לרכישת כלי רכב חשמליים. למשל, בעבור רכישת רכב חשמלי חדש שעלותו 40 אלף אירו, הרוכש יקבל מהממשלה כ-6,000 אירו. זהו שיעור כפול מזה שהוצע עד כה.
  • השקעה בתעשיית המימן הגרמנית, האמורה לספק אנרגיה נקייה בעתיד.

התוכנית, שתמומן לראשונה על-ידי גירעון בתקציב (שבשבע השנים האחרונות היה מאוזן לגמרי), מעוררת אופטימיות בקרב כלכלנים שונים, שקראו לממשלה בברלין עוד לפני משבר הקורונה לנסות ולחדש את הצמיחה במדינה, אחרי רבעונים שבהם הצמיחה הייתה קרובה לאפסית. היא מתווספת לתוכנית של יותר מ-100 מיליארד אירו שכבר אושרה כדי לסייע לעצמאים, לחברות במשבר ולמשק הגרמני בתחילת מרץ, עם פרוץ משבר הקורונה. היא מצטרפת גם ליותר מטריליון אירו שהציעה הממשלה הגרמנית בערבויות ובהלוואות לתאגידים הגדולים במדינה. התוכנית החדשה לבדה מהווה קרוב לחצי מהתקציב הפדרלי השנתי, שעמד בשנה שעברה על כ-350 מיליארד אירו.

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה במסיבת עיתונאים בה הכריזה על שורת הצעדים, כי "גרמניה עברה בהצלחה עד כה את המשבר, וכעת אנחנו מנסים להיחלץ מהמצב הקשה יחדיו".

שר האוצר הגרמני אולף שולץ אמר: "הסכמנו על שורת צעדים שמטרתם להוציא אותנו ממשבר הקורונה במהירות".

עוד לפני פרסום התוכנית, מכון המחקר הכלכלי IFO העריך כי כלכלת גרמניה תתכווץ השנה ב-6% (פחות לעומת כ-10% החזויים למדינות כמו צרפת או איטליה), אך כי בשנה הבאה תירשם צמיחה של יותר מ-10%.

אחד הצעדים שנדרשו על-ידי תעשיית הרכב הגרמנית החזקה, אך שלא נכלל בסופו של דבר בחבילה הממשלתית, הוא להעניק "מענקי גריטה" לתושבי גרמניה תמורת מסירת מכוניות ישנות וקניית חדשות, גם כשמדובר ברכבי דיזל או בכל רכב המונע בדלק.