ישראכרט: ההוצאות בגין הפסדי אשראי נסקו פי 4, והרווח הצטמק ב-86%

ישראכרט מדווחת כי עד 19 באפריל היה קיטון חד של 48.2% במחזור העסקאות באמצעות כרטיסיה, כאשר מאותו מועד ועד סוף מאי ישנה התאוששות, אך עדיין לא מדובר על חזרה לשגרה

רון וקסלר, מנכ"ל ישראכרט / צילום: איל יצהר
רון וקסלר, מנכ"ל ישראכרט / צילום: איל יצהר

חברת כרטיסי האשראי ישראכרט מציגה קיטון חד של 86.5% ברווח הנקי, שהסתכם ברבעון הראשון של 2020 ב-10 מיליון שקל. הירידה החדה ברווחי החברה קרתה בצל ירידה של 5.4% בהכנסות שהסתכמו בכ-522 מיליון שקל וזינוק של 292% בהוצאות בגין הפסדי אשראי, וזאת בשל השלכות משבר הקורונה, ובעיקר בשל הצפי להשפעות שליליות נוספות שטרם קרו אך שיגיעו בהמשך השנה.

למעשה, בנטרול הכנסות חד-פעמיות בהיקף ניכר שרשמה המתחרה מקס, הרי שברבעון הראשון השנה רשמה ישראכרט  את הרווח הגבוה מקרב חברות כרטיסי האשראי, לעומת איזון בתוצאות מקס (שעם ההכנסות החד-פעמיות הציגה רווח של 47 מיליון שקל) ולמול הפסד של 7 מיליון שקל שרשמה כאל.

באפריל 2019 הונפקה ישראכרט בבורסה, במסגרת המהלך להיפרדות מבנק הפועלים, שהושלם סופית במהלך הרבעון הראשון בשנה זו. כיום נסחרת החברה לפי שווי של 1.85 מיליארד שקל לאחר שהמניה שלה השילה מתחילת השנה 25.5% מערכה. ישראכרט היא חברת כרטיסי האשראי היחידה שנסחרת בבורסה.

ההתפתחויות המשמעותיות ביותר בדוחות ישראכרט מצביעים על כך שברבעון השני היו חלקים - עד משבר הקורונה, כשנרשם גידול בפעילות, ולאחר שהחלו מגבלות התנועה והסגר בעקבות משבר הקורונה, שהביאו לפגיעה חדה ובעיקר יצרו פגיעה שתבוא לידי ביטוי בהמשך השנה. כך, מנכ"ל ישראכרט, רון וקסלר, מסר היום כי "משבר הקורונה הביא לפתחנו אתגרים רבים".

במה מדובר? ישראכרט מגלה כי "החל מהמחצית השנייה של חודש פברואר 2020, נוכח התפרצותו של נגיף הקורונה בישראל ובעולם, חל קיטון בפעילות הקבוצה במגזרי ההנפקה והסליקה לעומת התקופות המקבילות בשנים קודמות, אשר התעצם לקראת המחצית השנייה של חודש מרץ 2020, ואשר הביא לקיטון בשיעור הגידול בפעילות אותו חוותה החברה מתחילת שנת 2020 ועד אירועי המגפה".

בהקשר זה מפרטת החברה כי "בפעילות התשלומים עיקר השפעות המגפה באו לידי ביטוי בתחומים מסוימים, כגון: תיירות, תעופה, דלק ותחבורה, תרבות, נופש, פנאי ומסעדות, אשר בהם השפעות המגפה (ובכללן המגבלות ותקנות החירום שהוטלו) הביאו לקיטון בהיקפי פעילות התשלומים בעוצמה משתנה אך מהותית ואף מהותית מאוד לפי העניין (עד כדי צמצום כמעט מוחלט של הפעילות בחלק מהתחומים בתקופת שיא המגפה והמגבלות)". מנגד, כפי שניבט היטב מדוחות רשתות קמעונאות המזון שפורסמו כבר, "חל גידול בעיקר בפעילות התשלומים הקשורה לתחום המזון".

במה מדובר מבחינה מספרית? ישראכרט מגלה כי מתחילת 2020 ועד אמצע פברואר גדל מחזור ההנפקה שלה בכ-5%, אך שבסופו של הרבעון דובר על גידול של רק 1.3%. זה קרה בגלל צניחה של 15.5% במחזור במהלך המחצית השנייה של חודש מרץ בלבד.

הצניחה האמורה מהמחצית השנייה של מרץ תלווה את ישראכרט גם עמוק לתוך הרבעון השני ב-2020, וזאת משום שהיא נמשכה ביתר שאת אל אפריל. כך, ישראכרט מדווחת כי עד 19 באפריל היה קיטון חד של 48.2% במחזור העסקאות באמצעות כרטיסיה, כאשר מאותו מועד ועד סוף מאי ישנה התאוששות, אך עדיין לא מדובר על חזרה לשגרה, וזאת משום שעדיין מדובר על ירידה של 9.8% במחזור העסקאות בתקופה זו. בשקלול כל התקופות כאמור, מתחילת השנה ועד סוף מאי ישראכרט מציגה ירידה של 8.6% במחזור ההנפקה שלה. לא מדובר בפגיעה ייחודית לישראכרט, שהיא החברה הכי גדולה בתחום כרטיסי האשראי.

אך לא רק זאת אף זאת: ישראכרט משערת כי למרות תום הסגר והחזרה לפעילות הרי ש"בשים לב להשלכות הכלכליות של המגפה על משקי הבית, עסקים קטנים, עסקים בינוניים ועסקים גדולים, מצב התעסוקה הכללי במשק ופגיעה בתחומי פעילות מסוימים בהם טרם חלה התאוששות משמעותית, ואף מבלי להביא בחשבון החרפתה של המגפה עקב 'גל שני' או החמרת המגבלות על הציבור, המגפה צפויה להשפיע לרעה (ואף מהותית) על מחזורי פעילות התשלומים גם בהמשך שנת 2020, ובעיקר ברבעונים השני והשלישי". כל זאת בדגש על תחומים מסוימים שרחוקים מלראות את המשבר במראה האחורית, "כגון תיירות, תעופה, מסעדות ובידור".

הירידה כאמור היא תמונת מראה של מה שקורה במשק, בצל הסגר שהיה פה. אבל, היא גם משפיעה על ישראכרט עצמה. כך, בדוחותיה מפרטת חברת כרטיסי האשראי הגדולה בשוק כי "הירידה במחזורי הפעילות משפיעה באופן שלילי על הכנסות הקבוצה מבתי עסק ועל חלק מהכנסות הקבוצה ממחזיקי כרטיס, ומנגד הירידה במחזורים מובילה לקיטון בהוצאות המשתנות של הקבוצה התלויות במחזורי הפעילות". למעשה, השפעת משבר הקורונה על ישראכרט לא מוגבלת רק לפעילות המרכזית שלה - פעילות בכרטיסי האשראי שהנפיקה, אלא גם בפעילות המימון שלה.

בהקשר זה ישראכרט מדווחת על גידול בהוצאות בגין הפסדי אשראי, כהיערכות להפסדי אשראי שיאמירו בהמשך השנה, כשהיא מדווחת גם על "עלייה בסיכון האשראי של חלק מלקוחות הקבוצה ועלייה בסיכון לכשל תמורה בענפים שפעילותם נפגעה בצורה מהותית יותר בעקבות התפשטות הנגיף, כגון תיירות ופנאי" כשהיא גם מזהה "קיטון במכירות האשראי".

עוד מדווחת החברה כי בצד הגידול במחזורי העסקאות ברבעון הראשון, כאמור, והירידה בעמלה הצולבת שנכפתה על כל החברות הפועלות בתחום ושפגעה באופן צפוי לחלוטין בהכנסות מבתי עסק מעבר למה שקרה עם משבר הקורונה, הרי ש"בתחום האשראי לאנשים פרטיים המשיכה החברה לצמוח, והחל מתום שנת 2019 גדלו יתרות האשראי לאנשים פרטיים ברבעון הראשון של שנת 2020 בסך של כ-284 מיליון שקל". לצד אלה החברה הציגה הפסד של 7 מיליון שקל בנוסטרו, לעומת הכנסות של 8 מיליון שקל ברבעון המקביל. נציין כי בעוד שסך כל ההכנסות של החברה קטנו ב-5.4% הרי שההכנסות של ישראכרט מכרטיסי אשראי קטנו ברבעון בכ-7.9% בעוד שההכנסות ריבית נטו גדלו ב-23.9%.

בסיכומו של רבעון נעשו בכרטיסי ישראכרט עסקאות במחזור של 39.7 מיליארד שקל, המהווים כ-45.8% מהשוק, לעומת נתח של 46.5% מהעסקאות בכרטיסי אשראי בכל השוק ברבעון המקביל אשתקד. מספר הכרטיסים של החברה גדל ברבעון הראשון ב-0.6% ביחס לסוף 2019 וב-1.1% ביחס לסוף הרבעון המקביל אשתקד, כאשר מספר הכרטיסים הפעילים של החברה הצטמק ברבעון בכ-0.4% ביחס לסוף 2019 אך גדל בכ-1.1% ביחס לסוף הרבעון הראשון ב-2019.

בשולי הדברים נציין כי לישראכרט חלק במועדון הפלייקארד של אל על, שמופעל ברובו על ידי דיינרס של כאל. בהקשר זה מדווחת ישראכרט כי בשל מצבה של אל על שהורע משמעותית בשל משבר הקורונה היא "בחנה את תוצאות פעילות המועדון בתקופת הדוח וכן עד לתום תקופת ההסכם הקיים, בהתאם להערכה שביצעה הגיעה החברה למסקנה כי בשלב זה לא נדרשת הפחתת יתרת המענקים ששולמו לאל- על בעת הארכת ההסכם".