השוק הראשוני בת"א מתאושש ממכת הקורונה: הצלחה להנפקות האקוויטי של דוראל וסייברוואן

חברת האנרגיה הירוקה דוראל גייסה כ-125 מיליון שקל לפי שווי חברה של 575 מיליון שקל "לפני הכסף" • עם הערת "עסק חי": חברת הטכנולוגיה סייברוואן גייסה 26 מיליון שקל

מתקן של קבוצת דוראל משאבי אנרגיה מתחדשת   / צילום: Adit-movies
מתקן של קבוצת דוראל משאבי אנרגיה מתחדשת / צילום: Adit-movies

אלמלא השבתת המסחר היום, בבורסה בת"א היו יכולים להיות מרוצים מאוד מהצירוף של שתי חברות חדשות לרשימת המסחר, לאחר שבסוף השבוע הושלמו בהצלחה ההנפקות הראשוניות של חברת האנרגיה הירוקה דוראל ושל חברת הטכנולוגיה סייברוואן - הראשונות לצאת לפועל מאז פרץ משבר הקורונה לפני כארבעה חודשים. 

דוראל השלימה הנפקת מניות ראשונית (IPO), ומהעדכון שפרסמה ביום חמישי האחרון עולה כי במסגרת זו הבטיחה גיוס של כ-125 מיליון שקל. הגיוס בוצע לפי שווי חברה של 575 מיליון שקל "לפני הכסף", לפי מחיר מניה של קרוב ל-5.5 שקלים - נמוך ב-12% משווי חברה של כ-650 מיליון שקל שלפיו ביקשו בחברה לבצע את המהלך. בסך הכול הנפיקה החברה כ-18% מהונה.

דוראל, שנמצאת בשליטתם של היו"ר דורי דודוביץ ואלון קסל, ביצעה את הגיוס באמצעות הצעה לא אחידה (Book Building) - שבמסגרתה כל גוף המעוניין לקנות מניות מגיש את הצעתו עם סכום הרכישה. ככל הידוע, החברה נהנתה מביקושים גבוהים בהנפקה, כך שהגופים שלקחו בה חלק יקבלו בין 10%-50% מהיקף המניות שאותן הזמינו במכרז. את הגיוס הובילה לידר הנפקות.

דוראל (צירוף שמותיהם של שני המייסדים, דורי ואלון), עוסקת בייזום, פיתוח, תכנון, רישוי, מימון, הקמה, החזקה, ניהול והפעלת מערכות לייצור חשמל באמצעות מתקני אנרגיה מתחדשת.

פעילותה מתרכזת במערכות סולאריות (פוטו-וולטאיות) בישראל, והיא פועלת בעיקר "במגזר הכפרי" הכולל קיבוצים, מושבים ויישובים נוספים, שבשטחם היא מקימה את הפרויקטים. כיום פעילותה כוללת מערכות בהספק כולל של כ-69 מגוואט - וחלקה בהן עומד על כמחצית (כ-34 מגוואט), נוסף על פרויקטים בשלבי הקמה, לקראת הקמה, פיתוח וייזום, בהספק כולל של כ-2,750 מגוואט, שחלקה בהם כמחצית מכך (כ-1,380 מגוואט). מנכ"ל החברה הוא יקי נוימן.

בסיכום 2019 צנחו הכנסותיה של דוראל ב-50% כמעט, והסתכמו בקצת יותר מ-8 מיליון שקל, בעיקר בעקבות "ירידה בהיקפי מתן שירותים ואספקת ציוד", אחרי השלמת פרויקטים. עוד הציגה דוראל בסיכום 2019 הפסד תפעולי, ובשורה התחתונה הפסדיה התקרבו ל-3 מיליון שקל, אחרי רווח של כ-2 מיליון שקל ב-2018.

חברת אנרגיה ירוקה שהנפקת מניות ראשונית שלה בבורסה המקומית עומדת על הפרק היא של חברת משק אנרגיה, שככל הידוע מעוניינת לגייס כ-50 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-200 מיליון שקל "לפני הכסף".

הנפקת חברת הטכנולוגיה הראשונה השנה

גם ההנפקה הראשונית של חברת הטכנולוגיה סייברוואן בבורסה בתל אביב הושלמה בהצלחה, והיא הפכה לחברת הטכנולוגיה הראשונה שמונפקת השנה בבורסה. סייברוואן הודיעה בסוף השבוע על גיוס של 26 מיליון שקל ברוטו, בהתאם לרף העליון של התוכנית שלה, כשהמחיר למניה היה גבוה ממחיר המינימום, ונקבע על 16.4 שקל. שווי החברה נקבע בהנפקה על 87 מיליון שקל לפני הכסף. החברה ציינה כי במסגרת ההנפקה התקבלו ביקושים בהיקף של 36 מיליון שקל.

סייברוואן (SaverOne) פיתחה מערכת לטיפול בבעיית היסח הדעת בנהיגה כתוצאה משימוש בטלפון סלולרי. החברה הוקמה בשנת 2014, ומנוהלת כיום על-ידי אורי גלבוע ומעסיקה 24 עובדים. בין המשקיעים בה נמצאות החברות איתוראן ו-UMI (יבואנית רכבי שברולט, קדילאק ואיסוזו), עם החזקה של 13% ו-10% מהמניות לפני ההנפקה, וכן משקיעים נוספים מוכרים: איש העסקים צביקה בארינבוים, מנכ"ל מטריקס מוטי גוטמן, יו"ר רציו ליגד רוטלוי ויו"ר דיסקונט קפיטל צחי סולטן, המחזיקים כל אחד באחוזים בודדים מהמניות. דיסקונט קפיטל חיתום גם הוביל את ההנפקה לצד רוסאריו שירותי חיתום.

לפי הודעת סייברוואן, החברה מייעדת את עיקר תמורת ההנפקה למימוש תוכניות הפיתוח שלה, ובכללן המשך פיתוח יכולות האיכון, פיתוח פתרון לתחבורה ציבורית ופיתוח הדור הבא של המערכת. בנוסף תשמש תמורת ההנפקה למימוש תוכנית שיווק וחדירה לציי רכב מסחריים ולארגונים גדולים בישראל, בין השאר על-ידי קמפיין פרסומי ועל-ידי פנייה ישירה למקבלי החלטות.

סייברוואן החלה להכיר בהכנסות ב-2019 ורשמה בשנה זו הכנסות של 85 אלף שקל, הפסד תפעולי של 8.2 מיליון שקל והפסד נקי של 9.4 מיליון שקל. החברה ציינה בתשקיף שפרסמה לקראת ההנפקה שהרישום למסחר מותנה בכך שההון העצמי של החברה לאחר הרישום לא יפחת מסכום של 8 מיליון שקל, לעומת גירעון שלילי של 19.8 מיליון שקל בסוף 2019. לדוחותיה צורפה הערת "עסק חי".