גזית גלוב בברזיל: טרק בהרים, לא קרנבל

בעוד משקיעים זרים רבים מצביעים ברגליים ומוכרים נכסים פיננסיים ברזילאים מכל הבא ליד, גזית גלוב והנהלתה יידרשו להציף ערך מתיק הנכסים שם

מרכז מסחרי של גזית גלוב בסאו פאולו./ צילום: אתר החברה
מרכז מסחרי של גזית גלוב בסאו פאולו./ צילום: אתר החברה

חברת גזית גלוב הקימה בשנים האחרונות זרוע פעילות מהותית של נדל"ן מסחרי בעיר סאו פאולו שבברזיל, המהווה כחמישית מתיק הנכסים הכולל שלה. מדובר בעיר הגדולה בברזיל בה מתגוררים כ- 12.5 מיליון תושבים, עיר שהיא המרכז הפיננסי, העסקי והתעשייתי הגדול בברזיל ובאמריקה הלטינית, ומכאן הפוטנציאל העסקי.

פעילות הנדל"ן המסחרי של גזית גלוב בעיר רשמה הישגים נאים שקיבלו ביטוי בשיפור חד במדדים התפעוליים של הנכסים ועליית ערכם, למרות האתגרים שחווים המרכזים המסחריים בעידן פריחת המסחר האלקטרוני, ולנוכח סקפטיות מתמשכת של משקיעים בשוק ההון.

הללו ראו בהשקעה זו "ילד חורג" בעל פרופיל סיכון גבוה, בניגוד בולט לפעילות המסורתית של גזית גלוב, שזוהתה משך שנים עם פעילות בארה"ב וקנדה. משבר הקורונה שפגע בעוצמה בברזיל, על כלכלתה המקרטעת והפוליטיקה החולה במדינה זו, הציף מחדש את החששות ביחס להחלטה האסטרטגית של גזית גלוב לבנות במדינה רגל פעילות משמעותית.

פגיעה מטבעית קשה בשווי הנכסים

ברבעון הראשון של השנה רשמה גזית גלוב ירידת ערך חדה בשווי נכסיה בברזיל, חלק הארי שלה בשל הפיחות החד במטבע הברזילאי שעמד על כ-20% ברבעון, ועוד 80 מיליון שקל מקורם בשערוך מטה של נכסים. 

השחיקה של מטבע הריאל למול הדולר, ובשרשור אל מול השקל, היא כה חדה עד ששקל שהושקע בתחילת 2019 בנכס הנקוב בריאל ברזילאי איבד כרבע מערכו בפרק זמן זה. למרות שגזית גלוב מגדרת חלק מהותי מהחשיפה לריאל, עדיין הפגיעה המטבעית בשווי הנכסים קשה, ושחקה רווחיות של שנים.

המשקיעים הזרים שתלו תקוות רבות בשורה של רפורמות כלכליות בברזיל, מאבדים תקווה כי אלו ייושמו. תנועת הכספים החדה משוק המניות והאג"ח הברזילאיים בחודשים האחרונים היא פועל יוצא הן של משבר הקורונה והן של המשבר הפוליטי והכלכלי המסתמן במדינה.

הצמיחה הכלכלית בברזיל הייתה חלשה גם ערב משבר הקורונה, והמשבר הכלכלי הנוכחי צפוי להביא את הגירעון השנתי השנה לשיעור דו ספרתי של 12%, בעוד שהחוב הלאומי צפוי לטפס ב-10% ל-85% מהתוצר. דירוג החוב של הלאומי של ברזיל מטעם S&P נמוך ועומד על BB מינוס, קרי אג"ח זבל במונחים גלובליים, זאת כאשר בתחילת אפריל האחרון הונמך אופק הדירוג מחיובי ליציב. התערערות המציאות הכלכלית בברזיל עשויה לחלחל לחוסנם הפיננסי של השוכרים, ולפגוע בביצועי הנכסים המסחריים של גזית גלוב במדינה זו ובשוויים הכלכלי.

אם לא די בפגעי הקורונה,  המצב הפוליטי בברזיל שברירי כבר שנים ארוכות וכעת המדינה הגדולה בדרום אמריקה עשויה למצוא עצמה במשבר פוליטי נוסף, שיסתיים בהדחה של הנשיא בולסונארו.

חברה טובה מול תנאי מאקרו מאתגרים

הבסיס של כל רעיון השקעה טוב הוא סביבת מאקרו תומכת, וזאת הרבה לפני היצירתיות העסקית, אך במאי 2020 נראה כי המשקיעים בברזיל, ובהם גזית גלוב, חווים תנאי מאקרו קשים במיוחד. בעוד משקיעים זרים רבים מצביעים ברגליים ומוכרים נכסים פיננסיים מקומיים מכל הבא ליד, גזית גלוב והנהלתה יידרשו להציף ערך מתיק הנכסים הברזילאי בים גבה-גלי.

הקונצנזוס אומר כי בעתות משבר יש להשקיע בחברות בעלות הנהלה איכותית ונזילות גבוהה. זאת על בסיס ההנחה כי חברות שכאלו ערוכות טוב יותר להתמודד עם תנאי שוק קשים, ואף לנצל הזדמנויות בתקופות כאלו.

חברת גזית גלוב היא חברה אשר לעניות דעתי עומדת בקריטריון האמור, שכן היא מובלת על ידי קבוצת אנשים מקצועית ומנוסה ולרשותה עומדת יתרת מזומנים של כ-3 מיליארד שקל, וכן נכסים לא משועבדים בהיקף של 4.9 מיליארד שקל, אל מול חוב אג"ח בהיקף 1.36 מיליארד לפירעון בשלוש השנים הקרובות.

להבנתי, הסיטואציה המאקרו כלכלית בברזיל לצד האתגרים שחווה שוק הנדל"ן המסחרי, הופכים את המלאכה של הצפת ערך בברזיל למאמץ לטווחים ארוכים, ואין מדובר בסיבוב פיננסי מהיר. 

הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם