פינטק | ניתוח

שיתוף פעולה בחסות הקורונה: פלטפורמה לחיזוי סיכונים פיננסיים של חברות פרטיות בזמן משבר

חברת הפינטק הישראלית אינובסטה פיתחה פלטפורמה שמיועדת להערכת סיכון עבור בעלי עניין בחברות פרטיות קטנות ובינוניות • אך עם פרוץ משבר הקורונה והמיתון הכלכלי שהגיע איתו, דברים השתנו • כדי להתאים את עצמה לשינויים, אינובסטה חברה לסטרטיפיי (Stratyfy) האמריקאית

לורה קורנהאוזר, מנכ"לית ואחת ממקימות סטרטיפיי / צילום: Anna Demidova
לורה קורנהאוזר, מנכ"לית ואחת ממקימות סטרטיפיי / צילום: Anna Demidova

היכולת לחזות הצלחה של חברות פרטיות היא הגביע הקדוש של משקיעים, מלווים ושותפים פוטנציאלים. כל אלה בוחנים את הנתונים העסקיים של חברות איתם הם רוצים להכנס לעסקה פיננסית, את השווקים בהם הן פועלות ואת התנהלותן בתחומים שונים, כדי להצליח לקבל רמזים להצלחה או כישלון עתידי. כעת, בתקופת משבר, היכולות להעריך סיכונים פיננסיים היא קריטית אך קשה מתמיד.

אמנם לא ניתן לדעת בוודאות איזו חברה תצמח לסיפור הצלחה ואיזו תכשל, אך פלטפורמות וטכנולוגיות חיזוי שונות נועדו לסייע בתהליך הזה, ולספק מעט יותר וודאות למשקיעים ולבעלי עניין אחרים. זה בדיוק מה שעושה חברת הפינטק הישראלית אינובסטה, שהוקמה ב-2016 על ידי היזמיות יהלי הררי וקרן קיי, המכהנות כמנכ"לית וסמנכ"לית מוצר, בהתאמה. עוד הייתה שותפה בהקמת החברה היזמת והמשקיעה חנה רדו, שהשקיעה בחברה עם הקמתה.

החברה פיתחה פלטפורמה שמיועדת להערכת סיכון עבור בעלי עניין בחברות פרטיות קטנות ובינוניות. אלו חברות שהנתונים הפיננסיים שלהן אינם גלויים, אך בעלי עניין שונים כמו משקיעים, מלווים, לקוחות וספקים מעוניינים להעריך את הסיכון שכרוך בהתקשרות איתן. "בניגוד לשאר הפתרונות היודעים לנתח ארועי מאקרו, אינובסטה מאפשרת לזהות רגישות או עמידות של חברות ספציפיות לקורונה, בהתאם לעשרות פרמטרים כמו תלות גאוגרפית, רמת חשיפה לחולשות של ספקי משנה ועוד", מסבירה הררי ל"גלובס".

"השאלה שבאנו לפתור היא האם אפשר לדעת יותר על החברות האלה והאם אפשר לפתח מודלים שחוזים סיכון, כל אחת מהחברות בתחומה. אנחנו יודעים להשוות בין חברות מתחרות, חברות דומות וגיאוגרפיה. המערכת שלנו מספקת מידע מסונן, אובייקטיבי, מהימן ומקיף באופן אוטומטי ולאורך זמן, באמצעות איסוף המידע הקיים על החברה מהרשת וניתוחו באמצעות טכנולוגית למידת מכונה", היא אומרת.

הפלטפורמה של החברה מוצאת מידע קיים על חברות ומייצרת ניקוד דינאמי של העמידות שלהן בהתאם למידע ברשת. החברה מאתרת ומנתחת את תדירות השיח, הנושא שלו והסנטימנט כלפי כל חברה, בכתבות חדשותיות וברשתות החברתיות. היא מבצעת ניתוח דומה למתחרי החברה, ומצליבה זאת גם עם האיזור בו החברה פועלת והאופן בו שרשרת האספקה שלה עשויה להיות מושפעת מתנודות שונות בשוק, ברגולציה וכדומה. הדירוג משתנה בזמן אמת בהתאם לשינויים בשיח ובמידע הגלוי על כל חברה.

כך למשל, הררי מספרת שהחברה מצאה עלייה בעמידות של Airbnb למשבר הקורונה עוד באפריל, לפני שמנכ"ל החברה הודיע על צעדי התייעלות. זאת בעקבות שינוי בכמות הדאטה מרחבי הרשת ובסנטימנט שלו, בנוגע למוצר של החברה, למצבה הכספי ולרגולציה בתחום.

החברה השיקה את המוצר שלה לפני כחצי שנה והגיעה למכירות ראשוניות, עם גיוס כולל של 2.7 מיליון דולר וצוות של חמישה עובדים בלבד. אך עם פרוץ משבר הקורונה והמיתון הכלכלי שמגיע איתו, דברים השתנו. כמו הרבה חברות אחרות, גם אינובסטה גילתה שהשוק השתנה: שגופי השקעה עוסקים פחות בדיו דיליג׳נס, ומעוניינים לוודא את מצב חברות הפורטפוליו שלהם; מחלקות רכש באירגונים עסוקות הרבה יותר מבעבר בניתוח הסיכונים שלהם בכל מה שקשור בספקים; מלווים צריכים להעריך מחדש את הסיכון בהלוואות שכבר סיפקו.

כדי להצליח לענות על הצרכים המשתנים, חברות רבות ביצעו פיבוטים ושינו את המוצרים שלהם כדי להתאים לתנאי השוק החדשים. כדי להצליח לעשות זאת, אינובסטה לא פעלה לבד, וחברה לחברה האמריקאית סטרטיפיי (Stratyfy). החברה מפתחת מנוע קבלת החלטות עבור מלווים על בסיס שימוש בבינה מלאכותית לניתוח המידע הפנימי וההיסטורי שהם מחזיקים על כל חברה.

סטרטיפיי הוקמה ב-2017 על ידי דימיטרי לסניק, לאורה קורנהאוזר, והישראלים מיכאל צ'רקסקי וסטס צ'רקסקי. המטה שלה ממוקם בארה"ב ויש לה מרכזי מו"פ בחיפה ובברלין. לפי דיווחים ב"פורבס" וברשת "CNBC", החברה פיתחה מנוע בינה מלאכותית שניתן להסביר את אופן פעולתו, ולהבין את ההגיון לפיו הו מגיע לכל החלטה. כמו אינובסטה, גם היא גילתה שהמוצר שלה לא מתאים לצרכים המשתנים בשוק משברי.

"מה שקרה עם המגפה, וימשיך גם אחרי שהיא תנוהל ברמה הבריאותית, היא שכל ההתייחסות לעסקים שאתה לא יכול לדעת עליהם כלום הפכה לקריטית. למשל, בנקים מסתכלים על הלוואות שהם כבר נתנו לעסקים קטנים ועכשיו הם לא יודעים יותר מה קורה עם העסק. במערכות הקיימות, הבנק יראה 70% מהעסקים הקטנים באדום, אז איך בוחרים במה להתמקד? כבר לא מספיק לבקש דוח פעם בשנה", אומרת הררי. וכאן מגיע השילוב עם מערכת חיזוי הסיכונים של אינובסטה.

בשיתוף הפעולה, שנסגר בתוך שבועות ספורים, החברות מקוות לספק פתרון מיידי לצרכי הלקוחות של שתיהן בתקופת משבר. זאת באמצעות שילוב של פלטפורמת הניבוי של סטרטיפיי ומערכת החיזוי בזמן אמת של אינובסטה לכדי מערכת אחת. "הפתיחות לשיתופי פעולה בשוק קיבלה תאוצה בחודשיים האלה ודברים קורים יותר מהר. בתוך 4 שבועות המוצר היה בחוץ", אומרת הררי.