נגיף הקורונה חתך את השכר של המנכ"לים הבכירים (אך לא נגע במענקי המניות)

ב-2019 נהנו מנכ"לי החברות הגדולות משכר שיא ביחס לשנים קודמות, ואילו באפריל ובמרץ הוחלט בחלק ניכר מהחברות לקצץ את שכרם, בעוד שעובדים מפוטרים או סובלים מקיצוצי שכר • ייתכן כי מועצות המנהלים יצטרכו כעת לחשוב על תגמול להישרדות, לא לצמיחה

בוב צ'פק, מנכ"ל דיסני, ביל הורנבאקל, נשיא ומנכ"ל MGM רזורטס, כריס קמפצ'ינסקי, מנכ"ל מקדונלדס / צילום: Associated Press
בוב צ'פק, מנכ"ל דיסני, ביל הורנבאקל, נשיא ומנכ"ל MGM רזורטס, כריס קמפצ'ינסקי, מנכ"ל מקדונלדס / צילום: Associated Press

מאות חברות בארה"ב קיצצו את שכר המנהלים שלהן כאשר הקורונה התפשטה בעולם העסקים, בעוד שעד המגפה נהנו המנהלים הללו מתגמולי שיא בזכות שוק המניות שורי. קיצוצי השכר למנכ"לים הם במידה רבה סמליים, אמר צ'רלס אלסון, מנהל מרכז וויינברג למשילות תאגידית באוניברסיטת דלאוור. "חשוב להם לומר שאף אחד לא מתחמק מזה", הוא אמר.

על פי ניתוח של וול סטריט ג'ורנל, מנכ"לי חברות גדולות נהנו משכר שיא ב־2019, ואילו במרץ ובאפריל השנה הם ספגו קיצוצי שכר גדולים, כשמשבר הקורונה שיתק את הסחר העולמי. יחד עם זאת, רק מעטים מהם שינו את רכיב מענקי המניות שלהם ל־2020, שמהווה את רוב התגמול של הבכירים, והוא קשור ישירות לשוק המניות.
שלא כמו בשנים הקודמות, "השאלה כעת איננה מה יהיו העלאות השכר הרגילות, אלא מתי בכלל נחזור למשכורות הישנות", אמר רובין פראקון, מנכ"ל חברת הייעוץ בשכר בכירים פריינט יועצים.

אחת הסיבות לכך שמועצות המנהלים נמנעות בדרך כלל משינויי שכר גדולים היא אי־הוודאות באשר לשאלות עד מתי תימשך ההאטה הכלכלית, מה יהיו ההשלכות הסופיות שלה ואיך יגיבו המשקיעים. אחרי הירידה במרץ, שוק המניות התאושש היטב מהשפל שלו.

קיצוץ רוחבי
 קיצוץ רוחבי

שיא של 6 שנים

חבילת התגמול החציונית שכולל שכר ומניות עלתה ב־2019 ל־13.1 מיליון דולר למנכ"לי 400 החברות הגדולות שדיווחו על כך עד מאי. השכר עלה בלפחות 8% למחצית המנהלים הללו, כאשר התשואה החציונית למשקיעים הייתה 30% - שיא של שש שנים.

זה היה כאמור בשנה שעברה. באביב הנוכחי, על רקע סגירת פעילות, שחיקה בהכנסות ומיליוני מפוטרים, החברות הפחיתו את שכר המנכ"לים. חברות תעופה, מלונות וקמעונאות רבות הפסיקו לפרסם תחזיות כספיות והודיעו שהן יצטרכו לקבוע מחדש את יעדי הביצוע של המנהלים בעידן החדש שנוצר. כמעט 600 חברות במדד ראסל 3000 הפחיתו את השכר לבכיריהן השנה, לפי נתונים של קונפרנס בורד (שדולת העסקים הגדולים) ועוד.

מבין חברות מדד 500 S&P מאה ושתיים חברות הפחיתו את שכר הבסיס של הבכירים בהן עד ה־22 במאי. ביניהם היו גם מנכ"לים של חברות מגוונות כמו יצרנית המנועים קאמינס, וולט דיסני ומקדונלד'ס.

מעבר לשיא
 מעבר לשיא

מתוך אותן 102 חברות, שליש השעו את תשלומי השכר לחלוטין וכמחצית הפחיתו את השכר ב־50% ופחות מזה, לפי סקר נפרד של חברת הייעוץ CAP. רוב החברות הודיעו שהפחתת שכר הבכירים תימשך כמה חודשים, וחברות רבות מסרו שהיא תימשך עד סוף השנה.

אבל המשכורת הבסיסית היוותה בדרך כלל רק 8%־10% מהשכר הכולל של מנכ"לי חברות 500 S&P בעשור האחרון, לפי הניתוח של הג'ורנל. בשנה שעברה, מחצית ממנכ"לי חברות 500 S&P קיבלו פחות מ־1.2 מיליון דולר בשכר שנתי. רוב התגמול במזומן בא מהבונוסים השנתיים, ורוב התגמול הכולל היה במענקי מניות שערכם נע יחד עם השוק. ב־2019 מענק המניות השנתי החציוני היה 8.2 מיליון דולר.

CAP מצאה ששני שלישים מהחברות שהפחיתו את שכר המנכ"לים הוציאו עובדים שלהן לחל"ת או פיטרו עובדים וקיצצו בשכר הנשארים. המגזרים שנפגעו יותר במשבר היו צפויים יותר להפחית את שכר המנכ"לים, וגם מחירי המניות של החברות ספגו את הירידה הקשה ביותר.

חברות ויועצי שכר טוענים פעמים רבות שירידות פתאומיות בשכר - בייחוד כתוצאה מהלם חיצוני ולא מהחלטות הנהלה - עלולות לפגוע במוטיבציה של מנכ"לים או לגרום להם לחפש עבודה אחרת. כמה חברות אכן החליפו מענקי מניות ישנים לבכירים במענקים חדשים.

במחצית אפריל, עם מחיר מניה שצנח בערך ב־50% מ־1 בינואר, סוניק אוטומוטיב מסרה שהיא ביטלה מענקים של מניות חסומות מבוססי ביצועים ליותר מ־80 עובדי מפתח שלה. בתמורה, מנהלים בסוכנות הרכב הזו קיבלו אופציות חדשות למניות ללא מכשולי ביצוע, שיתחילו להתממש ב־2021.

המנכ"ל דייויד ברוטון, לדוגמה, ויתר על 97 אלף מניות מוגבלות שהוענקו לו ב־12 בפברואר, כשהמחיר המניה ננעל ב־32.09 דולר. במקום זאת, ב-10 באפריל, הוא קיבל אופציות לכ-457 אלף מניות במחיר של 16.76 דולר. בסוף השבוע המניה ננעלה ב-32.17 דולר.

מועצות מנהלים יכולות לומר למשקיעים שהן מאמינות בהצמדת השכר לביצועים "ולגרוף את כל היתרונות כשהשוק שורי, אבל כשהשוק דובי, הן פונות אליהם ואומרות, 'היי, זה לא הוגן כלפי המנכ"לים'", אמר אהרון ברטיני, סגן נשיא בכיר בחברת הייעוץ גלאס לואיס, שמתח ביקורת על מה שעשתה סוניק אוטומוטיב.

מניות חסומות במקום שכר מזומן

כמה מנכ"לים ויתרו על יותר מזומנים מכפי שדרשו מועצות המנהלים שלהם. חברת בתי הקזינו MGM ריזורטס אינטרשניונל הורידה את שכר המנכ"ל הזמני שלה ביל הורנבאקל ל־1.1 מיליון דולר מ־1.4 מיליון דולר ב־1 באפריל. הורנבאקל, שנכנס לתפקידו בסוף מרץ, בחר גם לקבל מניות חסומות במקום שכר מזומן עד תום השנה. המניות הללו ישתחררו ותמורתן תשולם במלואה ב־31 בדצמבר.

רוב החברות לא שינו את התגמול שלהן לבכירים ב־2019 לאחר שהמגפה פרצה, למרות שזה קרה יחד עם ההחלטות במועצות המנהלים על הבונוסים הסופיים ומענקי המניות לשנה שעברה, אמר איירה קי, שותף מנהל בחברת הייעוץ פיי גוברננס.

לגבי קביעת היעדים לשנה הנוכחית, "רוב החברות ממתינות, גם כדי לא לחרוג מהמוסכמות החברתיות הנוכחיות, אבל גם מפני שהן לא יכולות לקבוע יעדים, כי הן לא יודעות מתי הכלכלה תיפתח סופסוף", אמר קי. הקריטריונים המסורתיים לקביעת תגמול הבכירים, כמו צמיחת הכנסות, הגיוניים פחות בסביבת העסקים החדשה. ייתכן שמועצות המנהלים יצטרכו כעת לחשוב על תגמול להישרדות, לא לצמיחה.

חברת הייעוץ אינסטטיושנל שרהולדר סרביסז מסרה באפריל שהיא מצפה להסברים של חברות לשינויים ביעדי הצמיחה קצרי הטווח. החברה גם חזרה על עמדתה שמתנגדת בדרך כלל לשינויים בתוכניות תגמול לטווח הרחוק שקיימות כבר כמה שנים.

תמונה מלאה יותר של שינויים בשכר הבכירים כתוצאה מהמגפה תתקבל רק בהמשך השנה, כאשר החברות יחליטו איך להעניק מענקי מניות או אופציות. "בכל זאת, השנה יש שינוי ביחס לתקופות קודמות של האטה כלכלית", אמר ארב בקר, סגן נשיא חברת השמת הבכירים והייעוץ הארגוני קורן פרי.

"אפילו העובדה הפשוטה שהמנהלים הקדימו ואמרו, 'אנחנו נספוג את הפגיעה הגדולה ביותר, ונספוג אותה ראשונים', למרות שזה סמלי ונוגע רק לשכר הבסיס, היא שינוי", הוא אמר.