עסק ביום | פיצ'ר

"כשבן אדם עצמאי במשך 35 שנה, הוא מתכונן לתקופות כאלה"

ערן גרבלר, תושב פרדס חנה, מייצר יודאיקה כבר 38 שנה • "הבעיות הכי גדולות בעסק זה העובדים, וזה שהוצאתי את כולם מנע הוצאות מטורפות" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

ערן גרבלר, הבעלים של "בית הסביבון" / צילום: תמונה פרטית
ערן גרבלר, הבעלים של "בית הסביבון" / צילום: תמונה פרטית

ערן גרבלר, 60, תושב פרדס חנה, מייצר יודאיקה כבר 38 שנה. לפני 17.5 שנה הוא פתח, בנוסף לסטודיו בביתו, גם גלריה בקיסריה ולפני כשש שנים העביר אותה למתחם שרונה בתל אביב. הגלריה, שנמצאת בקומת המרתף של אחד מבתי הטמפלרים במתחם, נקראת "בית הסביבון" ומוצר הדגל הוא "קרוסלת ברכות". במקום אפשר למצוא גם בתי מזוזה וחנוכיות.

לדברי גרבלר, "אנחנו עובדים על 60% ישראלים ו-30%-40% תיירים. גם הישראלים קונים מתנות לחו"ל או לאנשי עסקים. כל המשרדים סביב שרונה, שהאנשים שם היו קונים אצלי, הפסיקו לעבוד. אפילו הנהלת פייסבוק היו קונים אצלי. היום המשרדים שוממים ואין כמעט תנועה. אפשר להגיד שהעבודה ירדה ב-90%".

מה עם אונליין?
"אצלי האונליין חלש כי חלק מהקנייה הוא הביקור והחוויה, אנשים נוגעים ומשחקים במוצרים".

עם תחילת המשבר גרבלר הוציא לחל"ת את כל חמשת העובדים והחזיר עובדת אחת בלבד בתחילת החודש. על העזרה מהמדינה הוא אומר: "זה מצחיק, זה משהו סמלי, כשיש הוצאות קבועות זה לא ממש עוזר". על הנהלת המתחם הוא אומר שהפגינה הרבה התחשבות אבל מה שעזר לו במיוחד הייתה האפשרות להוציא לחל"ת: "הבעיות הכי גדולות בעסק זה העובדים, וזה שהוצאתי את כולם מנע הוצאות מטורפות".

מה אתה מתכוון לעשות?
"אין לי שום כוונה לסגור. כשבן אדם עצמאי במשך 35 שנה, הוא מתכונן לתקופות כאלה. היו מלחמות וטילים על תל אביב והיה פיגוע בשרונה שגם אכל לנו במשך חצי שנה את הפרנסה לגמרי. נעבור גם את זה".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il