הפגנות | ניתוח

תעלומת "בוגאלו בויז": מה רוצים המוחים החמושים עם חולצות ההוואי בהפגנות בארה"ב

בשבועיים האחרונים מגיעים למחאות גם מפגינים נושאי נשק, שבולטים בין יתר המוחים בלבושם – חולצת מכופתרת ופרחונית בסגנון הוואי ומעודדים אלימות • מדובר באנשי ימין קיצוני שמאמינים שמלחמת האזרחים האמריקאית השנייה, בוגאלו, נראית באופק

"בוגאלו" בווילמינגטון, דדאלוור, בחודש מאי / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס
"בוגאלו" בווילמינגטון, דדאלוור, בחודש מאי / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

בשבועיים האחרונים, בעקבות הריגתו של ג'ורג' פלויד, משתתפים במחאות גם קבוצות של מפגינים שמגיעים אליהן ב"לבוש מוזר" - חולצות מכופתרות פרחוניות בסגנון הוואי. במקרים רבים הם גם נושאים כלי נשק על גופם.

מי האנשים הללו, ומדוע הם לבושים כמו תיירים שיוצאים לקרב? מארק פיטקווג', עמית מחקר במרכז לקיצוניות בליגה למניעת השמצה באוהיו, מסביר שסגנון הלבוש המטעה הזה הוא של "קיצונים" שמאמינים שמלחמת האזרחים אמריקאית השנייה אותה הם מכנים "בוגאלו" (boogaloo), נראית באופק. ה"בוגאלואים" הללו, שהרטוריקה שלהם משותפת לקבוצות מהימין הקיצוני כמו שוחרי העליונות הלבנה, הם קבוצה קטנה מאד, אך בעלת נוכחות מטרידה בהפגנות שהן ברובן שקטות.

בשבת לפני עשרה ימים, אחרי ניסיון לעורר אלימות בהפגנה בלאס וגאס, שלושה בוגאלו בויז (כך הם מכנים עצמם), נעצרו והואשמו בקשירת קשר לגרום להרס. "מסיתים אלימים 'חוטפים' מחאות והפגנות שקטות ברחבי המדינה, כולל נבאדה, ומנצלים את הזעם האמיתי והלגיטימי על מותו של ג'ורג' פלויד כדי לקדם את האג'נדה הקיצונית שלהם", מסר התובע הפדרלי ניקולס טרוטניש בהודעה פומבית.

 פייסבוק אסרה שימוש במילה בוגאלו

קהילת בוגאלו מחליפה מידע באתרי מדיה חברתית כמו פייסבוק, בלוחות מסרים כמו 4chan ובשירותי מסרונים כמו טלגרם. הגישה המבוזרת הזו לתקשורת העניקה בעקיפין לקבוצה את השם והלבוש המיוחדים שלה.

המונח "בוגאלו" בא מסרט מ־1984, Breakin’ 2: Electric Boogaloo (שלא תורגם לעברית), שהיה הבסיס לבדיחת אינטרנט על סרטי המשך בדיוניים. בשלב מסוים, הביטוי "מלחמת אזרחים 2: בוגאלו חשמלי" התחיל להופיע בערוצים של הימין הקיצוני. ההתייחסות ל"בוגאלו" התרחבה לעיתים ל"ביג איגלו" ו"ביג לוהאו (חגיגה של אוכל הוואי)". החולצות מהוואי הן ביטוי לביג לוהאו", לפי כמה מומחים לימין קיצוני.

החולצות בנוסח הוואי משקפות את "ההומור השטני" שהוא הבסיס לקהילת הבוגאלו, אמרה סינתיה מילר-אידריס, פרופסור באוניברסיטה האמריקנית ומחברת הספר "שנאה במולדת". "חגיגות האוכל בהוואי, luaus, כוללות חזיר צלוי, שמסמל את המשטרה. לכן, החולצה היא דרך של קריאה לאלימות במלחמת האזרחים הבאה עם המשטרה", היא הוסיפה.

סולט לייק סיטי, יוטה, בחודש מאי / צילום: Rick Bowmer, Associated Press
 סולט לייק סיטי, יוטה, בחודש מאי / צילום: Rick Bowmer, Associated Press

יש כמה ראיות לכך שההמצאות הלשוניות הללו נועדו להוליך שולל אתרי מדיה חברתית כמו פייסבוק ואינסטגרם, שב־1 במאי השנה אסרו את השימוש במילה "בוגאלו" כשהיא מלווה בטקסטים או תמונות שמתארים אלימות.

לפני עליית השימוש בחולצות בנוסח הוואי, המדים האחידים של הימין הקיצוני היו חאקי מגוהץ וחולצת פולו (או חולצה מכופתרת עד למעלה), כמו ששוחרי העליונות הלבנה לבשו בעצרת שלהם בשרלוטסוויל, וירג'יניה, ב-2017. הרעיון היה להיבדל מהדימוי של "נער הכנופיות עם הקעקועים מהאחווה האריאנית", לפי סינתיה מילר-אידריס, פרופסור באוניברסיטה האמריקנית ומחברת הספר "שנאה במולדת".

הדרך המפותלת מרעיון למציאות

קוד הלבוש של החולצה מהוואי התגבש דרך הומור אינטרנט. בקבוצות השוליים, הדרך המפותלת הזו מרעיון למשהו מציאותי יותר היא "תופעה חדשה", אמרה מילר־אידריס. דוגמה מוקדמת יותר לדימוי שהפך לאייקון של הימין הקיצוני היא "פפה הצפרדע", דמות מצוירת שארגונים גזעניים ואנטישמיים ניכסו לעצמם בשנים האחרונות, והדביקו אותה על חולצות טי, סטיקרים ודגלים.

בנוסף, האופי העליז והמצחיק של החולצה מהוואי מעניק לנערי הבוגאלו החמושים דימוי שיכול לשכך את הביקורת נגדם באירועים ציבוריים. "קשה לדבר על הסכנה שבבחורים שמופיעים בעצרות בחולצות הוואי פרחוניות, בלי הישמע קצת מגוחכים", אמר הווארד גרייב, עמית מחקר בכיר במרכז המשפטי לעוני דרומי במונטגומרי, אלבמה.

טקומה, וושינגטון, בשבוע שעבר / צילום: Ted S. Warren, Associated Press
 טקומה, וושינגטון, בשבוע שעבר / צילום: Ted S. Warren, Associated Press

החולצה המקורית מהוואי נולדה בתחילת המאה ה־20, כשיצרן מקומי של ביגוד יפאני מסורתי החל לייצר את העיצוב הפרחוני העליז. "חולצות אלוהה" היו פופולריות בין הילידים בני המקום, ולכן האימוץ שלהן כעבור מאה שנה על ידי מיליציה ימנית קיצונית של אנשי עליונות לבנה הוא אירוני כשלעצמו.

במקרים רבים, כשקבוצת ימין קיצוני אימצה מותג לבוש מסוים, המותג הזה פרסם הודעה שמתנגדת לאימוץ. לדוגמה, ב־2016 הוציאה ניו בלאנס הודעה שהוקיעה את העליונות הלבנה אחרי שבלוגר ניאו־נאצי כינה את המותג "הננעל הרשמית של האנשים הלבנים". כעבור שנה, פרד פרי פרסם מסר אנטי-גזעני נגד קבוצת הימין "בחורים גאים" שהפכה את חולצות הפולו שלו למדים האחידים שלה בעשור שעבר. אבל אין מותג יחיד שהוא בעלים של חולצות הוואי, ולכן אין מי שיוקיע את השימוש של הבוגאלואים בחולצות התמימות הללו לשעבר.