ענף המזון | ניתוח

בחסות הקורונה: שוק המזון צמח ב–10% מתחילת השנה

אפקט הקורונה המשיך לתמוך בצמיחה בקניות ברשתות השיווק גם בחודש מאי • נתוני סטורנקסט מציגים גידול חריג בשוק שהתרגל לצמיחה מתונה בשלוש השנים האחרונות

קניות בסופרמרקט בימי קורונה / צילום: כדיה לוי
קניות בסופרמרקט בימי קורונה / צילום: כדיה לוי

משבר הקורונה, המסעדות הסגורות והשמיים הסגורים תמכו בצמיחה של בקניות ברשתות השיווק גם במהלך חודש מאי. המציאות הזו הביאה את שוק המזון והמשקאות לתוספת כספית של כ-1.5 מיליארד שקל מתחילת השנה, אל מול חמשת החודשים הראשונים ב-2019 המשקפת גידול של קרוב ל-10% - כך עולה מנתוני סטורנקסט. נתוני הצמיחה הללו חריגים מאוד עבור שוק המזון, שהתרגל בשלוש השנים האחרונות לצמיחה מתונה וחד-ספרתית נמוכה מדי שנה.

שוק מוצרי הצריכה, הכולל את מכירות המזון והמשקאות אך גם את מכירות מוצרי הטואלטיקה והניקיון, מציג אף הוא גידול ניכר בסיכום חמשת החודשים הראשונים של 2020, שמסתכם גם הוא בשיעור של כ-10% עם מכירות בסך של 21.6 מיליארד שקל - תוספת של קרוב לשני מיליארד שקל.

הצמיחה הזו מתרחשת בין היתר הודות לגידול מרשים שרשם שוק מוצרי הצריכה בחודש מאי, שעמדה על 4.2%. עיקר הצמיחה מגיע משוק המזון והמשקאות, שהציג לבדו גידול של 5.1% במאי לעומת מקבילו בשנה שעברה, ומתחילת השנה צמיחה של 9.6% ומכירות שהסתכמו ב-17.8 מיליארד שקל.

תנובה ושטראוס במלחמת מחירים חריפה

מי נהנו באופן מיוחד מהצמיחה בשוק המזון והמשקאות בחודש מאי שכלל בין היתר גם את חג השבועות? תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל בניהולו של אייל מליס, ציינה במאי כמו גם יתר המחלבות בישראל, את החג שבו מכירות הגבינות והחלב נוסקות. הצמיחה במכירות של תנובה בחודש מאי עמדה על 12.2%, עם תוספת כספית חודשית למכירות של 60 מיליון שקל. מי שהובילו את הצמיחה הזו הן מכירות חטיבת החלב שגדלו בשיעור של 15.2%. מאי הביא את תנובה לסכם את חמשת החודשים הראשונים של 2020 עם גידול במכירות של כ-11%, שהסתכמו בכ-2.6 מיליארד שקל.

גם שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בישראל ובשוק החלב בניהולו של אייל דרור, נהנתה מחג השבועות, אך הציגה שיעור צמיחה נמוך מזה של תנובה שהסתכם בגידול של 7.6% לעומת החודש המקביל אשתקד, עם מכירות של 422 מיליון שקל. בסיכום חמשת החודשים הראשונים של 2020 מציגה שטראוס קצב צמיחה של 10.5%, דומה לזה של תנובה.

תודה למסעדות הסגורות מכירות שוק המזון והמשקאות צמחו בכ5
 תודה למסעדות הסגורות מכירות שוק המזון והמשקאות צמחו בכ5

אגב, אחרי מיעוט מבצעים בענף המזון מאז חודש מרץ, בין היתר בשל משבר הקורונה שהסיט את תשומת הלב הן של הציבור והן של הרשתות מהתעסקות במבצעים, בסוף מאי ניצתה בין שתי החברות מלחמת מחירים חריפה. שטראוס עדכנה את הקמעונאים על מבצע במסגרתו היא מוכרת 8 מוצרים שלה ב-30 שקלים. בתנובה ככל הנראה נלחצו מהמבצע הזה, ומיהרו לתת מענה בדמות הודעה לתקשורת על מבצע של שני מוצרים בחינם בקניית שמונה מוצרים של החברה בחודש יוני. המאבק הזה מתרחש אחרי שתנובה הודיעה מראש לקמעונאים שלא תיתן מבצעים והנחות בחודש יוני, וברור שהוא מגיע כתגובה לצעד של שטראוס.

מאי לא היטיב עם אסם וטרה

בכל אופן, היו גם חברות שלא נהנו מצמיחה במכירות בחודש מאי. כך למשל אסם, בניהולו של אבי בן אסאייג, רשמה במאי ירידה במכירות של 1.5% אל מול מקבילו בשנה שעברה. ואולם בסיכום חמשת החודשים הראשונים של 2020 מציגה אסם תוצאות מרשימות עם צמיחה של כ-9%, כשהמכירות שלה לשוק הקמעונאי הסתכמו בכ-1.6 מיליארד שקל.

חברה נוספת שהייתה אמורה ליהנות מחגיגת מכירות החלב של שבועות היא החברה המרכזית בהובלתו של יורם שגיא, שמחזיקה בקוקה קולה ישראל ובמחלבות טרה. ועל אף זאת, הם היא מציגה קיפאון במכירות (עם ירידה מינורית של 0.1%) בחודש מאי. בסיכום 2020 מציגה החברה המרכזית צמיחה של 3.5%, שיעור צמיחה נמוך משל מתחרותיה, ומכירות שהסתכמו בכמיליארד שקל.

נטו, חברת המזון הציבורית שבניהול עמי גולדין המייבאת מוצרי חלב לישראל, רשמה במאי גידול במכירות של 11.7% הקמעונאיות כפי שהן נמדדות על-ידי סטורנקסט שלא כולל את חישוב מכירות הבשר והדגים הטריים שלה. גידול מרשים עוד יותר נרשם עם תוספת הבשר והדגים הטריים שהסתכם ב-17.8%, ומכירות כספיות של 205 מיליון שקל. בסיכום חמשת החודשים הראשונים של השנה מציגה נטו צמיחה של 14% לפי סטורנקסט, או, 14.5% לפי נתוניה שלה, הכוללים בשר ודגים טריים המסתכמות בכמיליארד שקל.

שתי חברות נוספות שנהנו מחגיגת מכירות החלב בחודש מאי הן וילי פוד בניהול עינת פלד-שפירא שצמחה ב-27%, לאחר שבשנתיים האחרונות נכנסה בסערה למכירות מוצרי חלב מיובאים לישראל. בסיכום חמשת החודשים הראשונים של השנה היא מציגה גידול של כ-37%.

החברה השנייה היא מחלבות גד בניהול ארז וולף שמכירותיה בחודש מאי זינקו בשיעור חריג של כ-68%. בסיכום חמשת החודשים הראשונים של השנה מציגה המחלבה צמיחה של 28% ומכירות שהסתכמו בכ-200 מיליון שקל.

שתי חברות אחרות שדווקא בלטו לרעה בחודש מאי היו זוגלובק שרשמה צניחה של 10% במכירות, ומאפיית אנג'ל שמכירותיה לשוק הקמעונאי נחתכו בכ-9%.

הנתונים הללו נרשמים בין היתר הודות לצמיחה חדה בחודש מרץ בשל חוסר הוודאות ששררה בקרב הציבור על רקע התפרצות מחלת הקורונה בישראל, כמו גם על רקע העובדה שהשמיים בישראל סגורים ברובם והישראלים לא נסעו לחופשות במהלך חגי פסח ושבועות, כך שיש יותר "פיות להאכיל", ויותר ציבור שנמצא בבית וצורך. לכך מצטרפת גם העובדה שעד ה-27 במאי המסעדות, בתי הקפה והברים בישראל היו סגורים.

עם זאת, נזכיר כי בעוד שחברות המזון נהנות מצמיחה בזירת הפעילות הקמעונאית, חלק ניכר מהפעילות המוסדית שלהן נגדע באחת עם ההשבתה בת החודשיים של המלונות ושוק ההסעדה אשר שבו לפעול רק במהלך החודש.

נתוני סטורנקסט מתבססים על מדידה של כ-2,500 חנויות המורכבות מרשתות ארציות, סופרמרקטים, מינימרקטים וחנויות נוחות, המהוות, לפי סטורנקסט, למעלה מ-80% מסך המכר בשוק מוצרי הצריכה המבורקד בישראל - כלומר אינם כוללים קצביה, מאפיה, פירות, ירקות וסיגריות. נתוני סטורנקסט אינם כוללים את נתוני המכירה במגזר הערבי ואינם כוללים גם מכירה בפיצוציות.