קיבוץ עין זיוון: הדובדבן האדום והתו הסגול

הסגר גרם להעריך יותר: הפירות של ראשית הקיץ, בקבוק יין צונן, הנוף של הגולן, תחילת עונת השכשוכים • עין זיוון, למשל

נופי הגולן / צילום: אורלי גנוסר
נופי הגולן / צילום: אורלי גנוסר

ההמתנה הארוכה לסוף הסגר והחזרה לשגרה הוציאו מבתיהם רבבות ישראלים, שעם הינתן האות ופתיחת שערי התיירות עטו על אתרי הקמפינג, החופים והצימרים, צמאים לטייל ולנפוש הרחק ממגבלת מאה המטרים. ובצדק - ימי סוף האביב וראשית הקיץ הם תקופה נהדרת לטיולים כמעט בכל פינה בארץ.

אנחנו פנינו צפונה, לקיבוץ עין זיוון שברמת הגולן, שמפתיע במנעד האטרקציות התיירותיות שהוא מציע, מה שהופך אותו ליעד שמתאים להרכבים שונים של מטיילים - זוג, משפחה או חבורה.

מתחם האירוח של הקיבוץ עבר לפני כמה שנים מתיחת פנים: בקתות העץ שודרגו ליחידות מרווחות ויפות, והחדרים שופצו וקיבלו אופי מודרני. בין לבין פרוסים מרחבי דשא, מגרש כדורסל ומתקני משחקים לילדים, שמאפיינים את האווירה הקיבוצית, ואת כל אלה עוטפת צמחייה מטופחת עם שפע עצי פרי, ובהם דובדבנים לרוב. גם חדר האוכל שודרג, והוא מגיש את ארוחת הבוקר בנוהל "תו סגול" ייחודי: כל משפחה מקבלת מגש מוכן ואפשר לאכול בחדר האוכל ב"קפסולה" או לקחת לחדר, שם תמצאו מטבחון עם כלים בסיסיים ופינת אוכל.

האטרקציה המרכזית של הקיבוץ בעונה הזו היא "בוסתן הגולן", שמציע חוויית קטיף עצמי כיפית לכל המשפחה. הבוסתן משתרע על שטח ענק, שמתאים לימים אלה, ומחולק לחלקות פרי שונות, ובין לבין גם המון פינות ישיבה, פינת חי, מתקני משחקים, מדשאות לפיקניק ואפילו פארק חבלים קטן.

קטיף דובדבנים עצמי בבוסתן הגולן / צילום: אורלי גנוסר
 קטיף דובדבנים עצמי בבוסתן הגולן / צילום: אורלי גנוסר

הפעילות בבוסתן מתחילה לרוב בחודש מאי וממשיכה עד ספטמבר, כאשר לאורך העונה מבשילים בכל פעם פירות חדשים כך שכל הזמן יש שינויים במגוון ובטעמים. זה מתחיל בתותי עץ, תותי שדה, דובדבנים ופירות יער וממשיך עם אגסים, נקטרינות, שזיפים, ענבים, תאנים ועוד. האורחים מוזמנים לקטוף ולאכול בשטח הבוסתן כאוות נפשם, להתפקנק, לטייל ולשחק, ומי שירצה יוכל לקנות הביתה פירות טריים. הבוסתן, שנפתח רק בחג השבועות, מוגבל ל-1,500 אורחים ולכן צריך להירשם מראש באתר.

חוץ מדובדבנים, יש גם יין. ולא יקב אחד אלא אפילו שניים. הראשון, יקב בהט, הוא יציר כלאיים לא אופייני לקיבוץ. עופר בהט כי הוא גם חבר קיבוץ אבל גם עצמאי. לפני 13 שנים בהט הפך את תחביב היין שלו לעסק, והקים יקב בוטיק. את היקב הוא בנה במו ידיו, ולאחרונה אף שדרג והרחיב את חלל האירוח והוסיף מזקקה. היקב מייצר כ-20 אלף בקבוקים בשנה, שנמכרים רק כאן, רובם אדומים אבל יש גם גוורצטרמינר לבן מופלא. מקורם של הענבים בכרמי רמת הגולן ומרום הגליל שידועים בטרואר המשובח שלהם, והתוצאה בהתאם.

יקב בהט / צילום: אורלי גנוסר
 יקב בהט / צילום: אורלי גנוסר

בהט מייצר גם משקאות נוספים כמו ליקר דובדבנים (ממטעי הקיבוץ), ליקר שוקולד יאמי, לימונצ’לו מעולה ולאחרונה מפיק במזקקה החדשה גם עראק וגראפה, כך שמבחר הטעימות רק גדל כל הזמן. האורחים מוזמנים לסיור ביקב ובחדר החביות כולל הסברים וטעימות ואם תבואו עם הילדים, בזמן שאתם תעסקו ביין, הם ייהנו מסדנת קישוט בקבוקי יין אישיים. צמוד ליקב מפעיל בהט גם את "פיצה וינו", שמציעה ארוחות קלות למשפחות ולצד פיצות יש גם פסטות וסלטים שסוגרים את הפינה לארוחת ערב משפחתית קלה וטעימה.

יקב בהט הוא יקב כשר, כלומר - סגור בשבת. לאורחים שמגיעים בסופי שבוע יש אלטרנטיבה - יקב פלטר. זהו היקב הלא כשר הגדול בארץ, הוא מייצר כ-300 אלף בקבוקים, וגם שם אפשר ליהנות מסיור וטעימות וכן מגבינות בייצור מקומי: המזקקה של יקב פלטר גדולה ומניבה שלל משקאות ובהם ג’ין, ברנדי ועוד. האווירה נעימה, החצר גדולה ותמיד שמח.

לחוויה הקולינרית החדשה בקיבוץ אחראי עדי פרץ, צלם אוכל ויליד הקיבוץ, שחזר למשק ופתח את "מטרלו", מאפייה ובית קפה. "לא היה כאן שום דבר דומה", הוא מסביר, כך שמהבחינה הזו ההימור על השיבה לקיבוץ היה נטול סיכונים, ותושבי הגולן הצביעו ברגליים. מטרלו באיטלקית פירושו מערוך, אבל לא זה הביתי שאתם מכירים, אלא מערוך ענק שמשמש לרידוד בצק פסטה בקוטר מטר ומעלה, קצת סוג של אומנות.

פרץ למד לעשות הכול מאפס והוא מכין את כל המוצרים משלב הבצק ועד לטאץ’ האחרון. במקום הקטן והמתוק הזה הוא פִנטז על אפיית לחמים, עוגות שמרים ומאפים בקטנה, אבל הביקוש לאוכל גבר ואט-אט הוא הרחיב את התפריט והכניס כריכים מלחמים שונים והשוס הוא כריך בקרואסון מושחת, שאפשר לאזן עם סלטים ומוצרים משלימים. אפשר לקחת ולצאת לפיקניק לשטח.

עם פתיחת עונת הרחצה ניתן האות לקפוץ למים בחופי הים ובכינרת, וגם לבריכת השחייה של הקיבוץ. הכללים עדיין נוקשים, אבל ימי השרב משכיחים הכול ומצננים את הגוף. מעדיפים לרחוץ בטבע? תנו קפיצה לעין מוקש או למפל דבורה שבנחל ג’ילבון (הרחצה בנחל כבר מותרת, היה חשש לזיהום, והוא טופל). המסלול למפל קצרצר, כעשר דקות, והמים - מושלמים.

בריכת השכשוך עין מוקש / צילום: אורלי גנוסר
 בריכת השכשוך עין מוקש / צילום: אורלי גנוסר