חוזרים למלחמה: ועד חדשות 13 מסלים את המאבק

כל עורכי הווידאו עוזבים את משמרותיהם, לאחר שהתברר כי 15 מהם בסכנת פיטורים • מוקדם יותר היום טען הוועד כי ההנהלה מתחמקת מלהציג את תוכנית הקיצוצים המלאה • מנכ"ל חדשות 13: "הדיווח מגיע דווקא ביום שבו יש התקדמות משמעותית בשיחות עם הנהלת רשת"

אולפן חדשות 13 / צילום: צילום מסך
אולפן חדשות 13 / צילום: צילום מסך

עכשיו זה רשמי: הפסקת האש בין עובדי חדשות 13 להנהלה נגמרה. העובדים מסלימים את המאבק ומקיימים מיידית צעדים ארגוניים. בהודעה מהדקות האחרונות, הודיע ועד העובדים כי כל עורכי הווידאו בשני אתרי החברה עוזבים את משמרותיהם. הוועד חשף מוקדם יותר היום כי 15 מבין עורכי הווידאו נמצאים בסכנת פיטורים. 

בעדכון לעובדים מסר הוועד כי הם מודיעים על חזרה מיידית לצעדים ארגוניים במחאה על התכנית לחיסול חברת החדשות. "ההחלטה התקבלה בלב כבד", נכתב בעדכון "אך בהבנה כי לא נותרה ברירה אחרת לשם התנעת המשא-ומתן". הוועד מבהיר כי הפעולה מוגנת בזכות השביתה ולהנהלה אסור להתנכל לעובדים המשתתפים בה ו/או להחליפם באחרים.

"מדוע מסתירה חדשות 13 את היקף הקיצוצים המתוכנן בחברה?"

היום הגיע לקיצו המועד שהוגדר כ"הפסקת אש" בין עובדי חדשות 13, הנהלת רשת 13 והנהלת חברת החדשות. בעדכון לעובדי חדשות 13,  שנשלח מוקדם יותר היום, טען הוועד כי ההנהלה מתחמקת מלהציג תוכנית קיצוצים מלאה כדי שניתן לנהל על בסיסה משא-ומתן מואץ, ומעלה חשדות וחששות בנוגע לסיבות שבעטיין לא נחשפת התוכנית. "הצגת נתונים בשקיפות, שבלעדיה לא ניתן להתקדם בשום צורה לעבר המשא-ומתן, הייתה ונשארה צעד ראשון - הכרחי ובעיקר בסיסי מאוד - מצד כל מי שמעוניין באמת להגיע בתום-לב להסכם עם העובדים", כתב הוועד ומזכיר את התחייבות של רשת 13 בבית הדין לעבודה לחשוף את התוכנית בשלמותה עד 17 במאי. "החברה אמנם הודתה בפנינו כי יש ברשותה טבלה המרכזת את התוכנית במלואה, אך סירבה להעבירה בשבוע שעבר, בנימוק ש'בעקבות ההתנגדות, עוד מנסים לשנות את היקף הקיצוץ'".

על-פי הוועד, סוכם שבמהלך סוף השבוע, או לכל המאוחר הבוקר, תועבר לעיונו הטבלה העדכנית, תחת הבנה שהיא כפופה לשינויים כפי שקורה בכל משא-ומתן, "ואולם, הנתונים שנמסרו שוב חלקיים ואף מטעים - כך, למשל, נעדרת מהם כל התייחסות לפיטורים המתוכננים במחלקות התוכן (כתבים, מגישים, עורכים ועורכי משנה), שוב בנימוק משונה שהטבלה אינה מוכנה להצגה גם בחלוף 11 ימים, שהוגדרו כזכור כמשא-ומתן 'אינטנסיבי'".

הוועד מבהיר כי למרות מה שמוגדר על-ידם ה"סחבת המקוממת", סירבה החברה לבקשה החוזרת לדחות את המועד המתוכנן לפיטורים כדי להותיר זמן מספיק למשא-ומתן. "חשוב להדגיש כי גם הנתונים החלקיים שבכל זאת הועברו לעיוננו, מדאיגים ושומטי לסתות. כך, למשל, מתברר כי ההנהלה מתכננת לפטר 15 עורכי וידאו (!) ו-17 מפיקים/צלמים (!), באופן שעלול לחסל את המחלקות הרלוונטיות ולהפוך את התוכן המיוצר בחברת החדשות שלנו לנחות ולא תחרותי. מהטפח שגילתה ההנהלה, אפשר לשער לא מעט לגבי הטפחיים שהיא עדיין מחביאה", כתב הוועד לעובדים. 

חברי הוועד תוהים "מדוע מסתירה חדשות 13 מעובדיה ומנציגיהם את היקף הקיצוצים המתוכנן בחברה, שלושה שבועות בלבד לפני שהם עלולים לצאת אל הפועל?". נראה כי לאנשי הוועד לא ברור בוודאות אם הגורם לכך הוא מחלוקות בתוך בניין רשת 13 עצמו, או ניסיון לדחות ככל האפשר מחאה מצד העובדים עד למועד שבו היא לא תהיה אפקטיבית, או שמא ישנן סיבות אחרות.

"גם ההנהלה יודעת שלא ניתן לקיים הידברות כשמציגים בנפרד מרכיבים אקראיים ב'פאזל', מבלי לחשוף את גודלם היחסי מהתמונה הכוללת או להציג כמתבקש את שאר החלקים. נוכח הסתרה כזו של נתונים, הנחוצים כדי להתניע את המשא-ומתן, לא היה מנוס אלא להודיע היום להנהלה על סיום הישיבה, בתקווה שעד לדיון הבא (ביום ג' הקרוב) היא תואיל להניח על שולחננו את תוכנית הקיצוצים המלא", כתבו בוועד. 

מנכ"ל חדשות 13 ישראל טוויטו הציג עמדה שונה מעמדת הוועד. לשיטתו דווקא ישנה התקדמות במשא-ומתן ולכן כל פעולה "מלחמתית" שיעשו העובדים עלולה לפגוע במה שכבר הושג.

במכתב לעובדים, שנשלח מעט אחרי העדכון הראשון שהוציא הוועד, כתב טוויטו "קראתי בצער את הדיווח של ועד העובדים על מצב הדברים שלצערי איננו לגמרי מדויק ומתעלם מנשואים שכבר סוכמו (כגון נושא העובדים בחל"ת). הדיווח מגיע דווקא ביום שבו יש התקדמות משמעותית ומשמחת בשיחות עם הנהלת רשת".

לדבריו, "אנו נמצאים ברגעי אמת שבהם אנו מנהלים דיאלוג אינטנסיבי ורגיש מאוד. הסבת נזקים כרגע עלולה לפגוע בהתקדמות שכבר הושגה ולהזיק יותר משתהיה בה תועלת".

טוויטו רומז לאפשרות שהעובדים ינסו לקיים צעדים ארגוניים, "אני מבקש לחזור ולהזכיר כי הנהלת החברה איננה מוכנה לקבל עבודה שונה מן העבודה הרגילה והמוסכמת וכל עובד שייקח חלק בעיצומים מכל סוג יתבקש לשבת בבית ולהימנע מלבוא לעבודה. אין צורך לומר כי כל עובד הנוטל חלק בעיצומים מכל סוג לא יהיה זכאי עוד לקבלת שכרו החודשי הרגיל אלא לשכר ראוי בלבד".