הפד הקפיץ את וול סטריט: המדדים עלו בעד 1.4% והשאירו מאחור את החשש מגל שני

מדד הנאסד"ק זינק ב-1.4%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% • הבנק המרכזי הרחיב את תוכנית רכישות האג"ח • הרץ התרסקה לאחר שהנפיקה מניות נוספות לצד החשש מפשיטת רגל • מדד האמפייר סטייט הפתיע לטובה ביוני

בורסת וול סטריט / צילום: Associated Press
בורסת וול סטריט / צילום: Associated Press

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

החששות מגל שני התפוגגו לערב זה, הראשון בשבוע המסחר בוול סטריט, וזאת לאחר הודעת הפד על הרחבת תוכנית רכישות האג"ח ישירות גם בשוק המשני. מדד הנאסד"ק זינק ב-1.4%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ומדד S&P 500 עלה בכ-0.9%.

בכך וול סטריט מחקה את הירידות החדות שנרשמו בפתיחת המסחר בצל עלייה במספר מקרי הקורונה בארה"ב ובסין.

מנייתה של הרץ התרסקה בכ-34% לאחר שהנפיקה מניות נוספות לצד החשש מפשיטת רגל.

21:00

המדדים המובילים בוול סטריט עברו לעליות נאות לאחר פתיחה צורמת, וזאת על רקע הודעת הפד הערב על הרחבת מסגרת האשראי. לצד תוכנית הרכישות של ETFים הודיע הבנק על התחלת רכישות אג"ח ישירות בשוק המשני בבורסות. 

רכישות של אגרות חוב קונצרניות יתבססו על מדד המורכב מכל האג"ח בשוק המשני שהונפקו על ידי חברות אמריקאיות העומדות בדירוג מינימלי, פירעון מקסימלי של 5 שנים וקריטריונים אחרים נוספים, כך לפי הודעת הפד.

מדד הנאסד"ק מזנק ב-1.5%, הדאו ג'ונס עולה ב-0.8% ומדד S&P 500 עולה בשיעור דומה. מדד הפחד (VIX) מאבד 3%.

הנפט שינה כיוון לאחר ירידות חדות מוקדם יותר, ומטפס כעת ביותר מ-2% מעל ל-37 דולר לחבית.

20:12

נמחקו הירידות החדות מפתיחת המסחר. מדד דאו ג'ונסנסחר ללא שינוי, הנאסד"ק עולה ב-0.7%, ומדד הפחד (VIX) יורד ב-1.5%.

ארה"ב צפויה לאפשר לחברות אמריקאיות לעבוד יחד עם חברת ואווי (Huawei) הסינית בקשר לטכנולוגיית 5G, כך לפי דיווח של "רויטרס". 

היום הושק לראשונה בעולם למשתמשים בברזיל, שירות תשלומים והעברות כספים באמצעות אפליקציית וואטסאפ, באמצעות שירות Facebook Pay.

19:25

לאחר פתיחה צורמת, מדד הנאסד"ק מחק את הירידות ומטפס כעת בכ-0.3%. 

מנייתה של זום מזנקת ביותר מ-6% קרוב לשיא, וזאת על רקע החשש מהתפשטות גל שני של הקורונה. 

18:50

המסחר בבורסות אירופה ננעל בירידות בצל החשש מהתפרצות גל שני של נגיף הקורונה, בעוד חלק מהמדינות עדיין בשיאו של הגל הראשון. לקראת הנעילה של המסחר התמתנו הירידות במדדים המובילים בבורסות אירופה. מדד הדאקס הגרמני איבד 0.4%, הקאק הצרפתי השיל 0.5% והפוטסי הבריטי איבד 0.7%.

יו"ר ארגון הבריאות העולמי אמר כי יש יותר מ-100 מקרי קורונה מאושרים בבייג'ינג.

מייסד אמזון , ג'ף בזוס, יעיד בפני הקונגרס בנוגע לטענות על מתן עדות שקר של עובדי אמזון בנוגע לשימוש בנתונים אישיים של לקוחות שנשמרו אצל אנשי מכירות מצד שלישי, כך לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס".

ספוטיפיי טכנולוג'י  מטפסת בכ-2% בהמשך לדיווח על הסכם עם וולמארט.

מנייתה של  Genius Brands מזנקת בכ-12% לאחר הדיווח כי שחקן הקולנוע ומושל קליפורנייה לשעבר, ארנולד שוונצנגר, חתם על הסכם השקעה בחברה כמשקיע משמעותי.

18:00

לאחר פתיחה צורמת התמתנו הירידות בניו יורק. מדד דאו ג'ונס מאבד 1.1%, הנאסד"ק משיל 0.25% ומדד S&P 500 מאבד 0.75%. מדד הפחד קופץ בכ-4% לאחר זינוק של 13% מוקדם יותר.

16:30

שבוע המסחר בוול סטריט נפתח בירידות חדות בצל החשש מהתפרצות גל שני של נגיף הקורונה על רקע העלייה במספר המקרים בארה"ב ובסין, ובהמשך למסחר עצבני ביום שישי האחרון לאחר הנפילות החדות בחמישי. 

מדד דאו ג'ונס מאבד 2.5%, הנאסד"ק יורד ב-1.5% ומדד S&P 500 מאבד 2.3%. מדד הפחד (VIX) קופץ ביותר מ-13% מעל ל-40 נקודות.

מניות התעופה בולטות בירידות החדות יחד עם מניות הקרוזים. יונייטד איירליינס  צונחת ב-8%, רויאל קריביאן  צונחת ביותר מ-8%. ענקית האנרגיה BP  (בריטיש פטרוליום) צונחת בכ-4.5% לאחר שהחברה חתכה את שווי נכסיה בכ-17 מיליארד דולר בצל קריסת הנפט.

חברת השכרת הרכבים, הרץ, שהגישה לאחרונה בקשה להגנה מפני נושים (צ'פטר 11) תנפיק מניות בכ-500 מיליון דולר, שאליהן החברה הזהירה כי הן עשויות להיות שוות אפס בצל החשש מפשיטת רגל של החברה. המניה צונחת בכ-20%.

הנפט צונח ב-3.6% למחיר של כ-35 דולרים וזאת בצל החשש מהתפרצות גל שני של נגיף הקורונה, מה שעלול להביא לירידה בביקושים.

15:40

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מאותתים על פתיחה שלילית של שבוע המסחר. החוזים על מדד דאו ג'ונס יורדים ב-2.3%, אלו על מדד S&P 500 מאבדים 2% ומדד הפחד (VIX) קופץ ב-11%.

מדד האמפייר סטייט התאושש ביוני לאחר שפל היסטורי שנרשם בחודשיים האחרונים בצל משבר הקורונה. לפי נתוני הפד של ניו יורק, פעילות הייצור בסקר האמפייר סטייט עלה ב-48 נקודות למינוס 0.2 ביוני, לעומת תחזיות הכלכלנים בשוק לקריאה שלילית של מינוס 30 נקודות.

בתוך כך, מדד ההזמנות החדשות של מפעלים ביוני עלה ב-42 נקודות ממאי והגיע קרוב ל-0. מדד המסירות הגיע ל-3.3 נקודות, עלייה של 42 נקודות לעומת נתוני חודש מאי.

חברת התעופה יונייטד איירליינס תנפיק 28 מיליון מניות, מה שצפוי לעזור להביא את החברה לנזילות של 17 מיליארד דולר עד חודש ספטמבר. המניה צונחת ב-7.5% בטרום-מסחר על רקע הדיווח.

15:15

מתמתנות הירידות בבורסות אירופה. הנפט רושם ירידה של כ-1.5% לרמה של 38.40 דולר לחבית (חוזה ברנט). 

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מתייחס בסקירת הנפט השבועית לירידה במחיר הנפט בימים האחרונים, לאחר עליות המחירים בתקופה האחרונה: "הירידה במחיר הנפט בשבוע האחרון התרחשה על רקע העלייה במלאי הנפט של ארה"ב ועל רקע החשש להעלאה בקצב ההדבקה בנגיף הקורונה בארה"ב בשל ההפגנות ההמוניות. כל זאת, בנוסף לכך שה- FED התריע כי התאוששות כלכלת ארה"ב צפויה להיות איטית". להערכתו, " מחיר הנפט יושפע בטווח הקצר מן ההערכות בנוגע לקיום ההסכם על ידי המדינות החברות בקבוצת OPEC+ בדגש על רוסיה ועיראק, ומן ההערכות בנוגע להתפשטות וירוס הקורונה בעולם והשפעותיו על הכלכלה העולמית. להערכתנו, מרבית המדינות החברות בארגון OPEC+ צפויות לקיים את ההסכם ולקצץ את יצור הנפט ביוני . אולם, קיים ספק רב אם כל המדינות החברות בארגון OPEC יבצעו את הקיצוצים בייצור הנפט, בפרט עיראק".

"בטווח הארוך יותר, ישנם מספר גורמים התומכים בביקוש לנפט ובהם צמיחת כלכלת ארה"ב לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה ומהלך יישום תקנות IMO 2020 שיעלה את הביקוש לתזקיקים דלי גופרית, זאת כאשר נפח הסחר הימי, שנפגע מאוד, ישוב ויעלה. יישום מהלך הקיצוץ הנוסף מצד OPEC+, עשוי למנוע ירידה מחודשת במחיר, להמשיך את הפחתת הלחץ על מקומות אחסון הנפט ולסייע לעליית מחירי הנפט, זאת לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה בדרך שתאפשר הקלה ברורה ומתמשכת על צרכני הנפט הגדולים: תעופה ותובלה . עם התחלת ההתאוששות הכלכלית, הביקוש לנפט צפוי לעלות בחודשים הקרובים באופן איטי, אך בשל ההתאוששות האיטית של הכלכלות ובשל הביקוש הנמוך לטיסות, הביקוש הגלובלי לנפט לא צפוי לחזור במהלך השנה לרמה שלפני התפרצות וירוס הקורונה", כותב בפמן.

12:05

מתמתנות הירידות בבורסות אירופה וכעת המדדים המובילים מאבדים כ-1.5% בממוצע. במקביל, ירידות של כ-2% נרשמות בחוזים על מדדי וול סטריט. 

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי "הגירעון הממשלתי בארה"ב צפוי להגיע בשנה התקציבית הנוכחית ל-3.7 טריליון דולר (כ-18% תמ"ג) ובשנה הבאה ל-2.1 טריליון דולר, לפי התחזית של CBO וזה עוד לפני תוכנית תמריצים נוספת המתוכננת ע"י הממשל. קצב הרכישות הנוכחי ע"י ה- FED בסך של כ-120 מיליארד דולר בחודש (כ-1.45 מיליארד בשנה) עשוי לא להספיק כדי שתשואות האג"ח לא יעלו, נוכח ירידה באטרקטיביות האג"ח הממשלתיות בעיני המשקיעים המסורתיים.

"האטרקטיביות של האג"ח הממשלתיות, שהיסטורית באה לידי ביטוי בהענקת תזרים יציב וספיגת זעזועים בתיק בעת תנודתיות בשווקים, ירדה בעקבות ירידת התשואות לפדיון והתנהגות תנודתית של האפיק בעת המשבר האחרון. כעת, כשהממשלה האמריקאית מגדילה גירעון בחדות, מוכנות המשקיעים להחזיק אג"ח ארוכות תלויה בעיקר בנכונות הפד לקנות אג"ח או לשמור על אי עליית תשואות בשיטה אחרת כמו קיבוע העקום.  בסופו של דבר, הפד יצטרך להגדיל רכישות אג"ח בשוק או לקבע תשואות, כדי למנוע עליית התשואות. במצב זה הסיכון בשוק הממשלתי האמריקאי די נמוך, מה שיסייע גם לתשואות בישראל להישאר יחסית יציבות". 

10:10

שבוע המסחר בבורסות אירופה נפתח הבוקר (ב') בירידות של יותר מ-2% במדדי המניות המובילים. זאת, על רקע חששות של המשקיעים בנוגע להשלכות השליליות של משבר הקורונה על עתיד הפעילות הכלכלית הגלובלית. 

במקביל, ירידות של כ-3% נרשמות בחוזים על מדדי וול סטריט. 

גם הנפט מאבד גובה וחוזה ברנט יורד ביותר מ-3% לרמה של כ-37.5 דולר לחבית.

באסיה הסתיים המסחר במגמה שלילית בהובלת מדד הניקיי שצנח בכ-3.5%. 

07:00

שבוע המסחר העולמי נפתח במגמה שלילית במדדי המניות המרכזיים של בורסות אסיה. זאת, על רקע חששות וחוסר הוודאות של המשקיעים בנוגע להשלכות השליליות של משבר הקורונה על עתיד הפעילות הכלכלית הגלובלית. 

ירידות של 0.8%-1.2% נרשמות בחוזים על מדדי וול סטריט. 

הנפט מאבד גובה וחוזה ברנט יורד בכ-2% לרמה של כ-38 דולר. הזהב נחלש קלות ונסחר סביב 1,734 דולר לאונקיה. 

בזירת המאקרו, בסין דווח היום כי התפוקה התעשייתית גדלה ב-4.4% בחודש מאי לעומת חודש מאי אשתקד, ולעומת צפי כלכלנים לעלייה של 5%. עוד פורסם בסין כי המכירות הקמעונאיות ירדו בחודש שעבר ב-2.8% לעומת מאי אשתקד, ירידה חדה מצפי הכלכלנים שעמד על ירידה של 2% בלבד. 

אורי גרינפלד , הכלכלן הראשי של פסגות , התייחס בסקירתו השבועית לדברי ראשי הפד כי הם לא שוקלים אפילו לשקול את האפשרות של העלאת הריבית, וכתב: "נדמה שגם אם אכן האינפלציה תרים את ראשה, בפד יהיו סבלניים מאוד וישמחו לשמור על אינפלציה גבוהה (נאמר בין שלושה לארבעה אחוזים) למשך תקופה מסוימת כדי לעזור לממשל לשחוק את החוב".

בהתייחסו לאפשרות של יצירת בועה על ידי הפד, אמר גרינפלד: " הפד הוזיל את המושג "גדולים מדי בכדי ליפול" והחליט לא לאפשר לאף חלק בשווקים הפיננסיים ליפול שכן בהסתכלות של עלות/תועלת לטווח הקצר אין פה בכלל שאלה. בפד יעדיפו למנוע עליית תשואות באג"ח הממשלתיות ו/או פתיחת מרווחים בשוק הקונצרני ו/או האטה בשוק האשראי הבנקאי ו/או בעיית נזילות אצל קרנות גידור ממונפות מאשר להתמודד עם הבעיות שהמדיניות שלהם יוצרת".

עם זאת, הוא כותב, "ברור שכתוצאה מכך הפד מייצר תמריץ שלילי לכל רוחב הכלכלה. הממשלה תשמור על גירעון מנופח כי הפד מממן לה אותו. הפירמות חוזרות לגייס הון כי הפד עוזר להן למחזר את אותם החובות שהם לא יכולות להחזיר. הבנקים שמחים לתת הלוואות גם ללקוחות שכנראה לא יוכלו להחזיר אותן שכן הפד רוכש מהם את ההלוואות מיד לאחר מכן. קרנות הגידור מגדילות את המינוף שלהן ולוקחות יותר סיכון כי הפד יזרים להן כל כמות נזילות שהן צריכות. מתישהו בועת ה"הכול כלול" הזו תתפוצץ, וזה יכאב מאוד, אבל כל עוד פאוול וחבריו מעריכים שזה לא יקרה במהלך הקדנציה שלהם בפד, הבעיות ייוותרו מתחת לשטיח, והראש של כולם ייוותר טמון בחול".