אירופה נכנעה? ארדואן יקבל עוד חצי מיליארד אירו למניעת מעבר פליטים

הצעד עורר בימים האחרונים ביקורת בגרמניה, על היכנעות "לטקטיקת סחטנות" אפשרית של ארדואן • צעדים אלו ננקטו למרות הסכמות בין האיחוד האירופי לטורקיה, לפיהן אנקרה תקבל מיליארדים מהאיחוד האירופי, תמורת מניעת ההגירה הלא-חוקית והטיפול בפליטים

פליטים מגיעים מטורקיה לאי לסבוס בסירת גומי / צילום: מייקל וארקאלאס, AP
פליטים מגיעים מטורקיה לאי לסבוס בסירת גומי / צילום: מייקל וארקאלאס, AP

אחרי חודשים של עימותים על גבול טורקיה-יוון ואיומים של נשיא טורקיה רג'אפ טייפ ארדואן כי "יפתח את השערים" למיליוני פליטים סורים בדרכם לאירופה, הודיעה בשבוע שעבר הנציבות האירופית כי היא מציעה להעביר חצי מיליארד אירו נוספים לטורקיה כ"תוספת לטיפול בפליטים". הצעד עורר בימים האחרונים ביקורת בגרמניה, על היכנעות "לטקטיקת סחטנות" אפשרית של ארדואן, כפי שהגדיר זאת העיתון הכלכלי הגרמני "הנדלסבלאט".

בשבועות שלפני התפרצות מגיפת הקורונה וסגירת הגבולות של האיחוד אירופי לזרים במרץ האחרון, שלחה אנקרה רבבות פליטים לאזור מעבר הגבול היבשתי שלה עם יוון. חלק מהם ניסו לחצות בכוח את הגבול, אך נתקלו במשטרה יוונית ובכוחות של "פרונטקס", זרוע שמירת הגבול של האיחוד האירופי שנשלחו למקום והגיבו בירי גז מדמיע. הטורקים האשימו את הכוחות בירי חי, אך לא סיפקו הוכחות. במקביל, אנקרה עודדה פליטים להפליג לחופי לסבוס, אחד מהאיים היוונים הקרובים ביותר לחוף הטורקי, שהיה הנתיב המרכזי להגירת פליטים, מבקשי מקלט ומהגרים בקיץ 2015.

צעדים אלו ננקטו למרות הסכמות בין האיחוד האירופי לטורקיה שנחתמו ב-2016, לפיהן אנקרה תקבל מיליארדים (כשישה מיליארד אירו באופן ישיר עד 2020 ועוד כארבעה מיליארד אירו בסיוע נוסף) מהאיחוד האירופי, תמורת מניעת ההגירה הלא-חוקית והטיפול בפליטים מאסיה, מסוריה ומעיראק בשטחה. לפי הערכות, בטורקיה יש כיום כשלושה-ארבעה מיליוני פליטים מסוריה בלבד ומיליונים נוספים ממדינות אחרות. העסקה בין האיחוד לטורקיה נחתמה לאחר שגלי הפליטים והמהגרים עוררו תרעומת במדינות מזרח ומרכז אירופה, והביאו לעלייה בכוחן של מפלגות ימין המתנגדות להגירה במערב אירופה.

כאמור, מתחילת השנה החל ארדואן לדרוש כי האיחוד האירופי יעביר כסף נוסף, וכי התשלומים יועברו ישירות לממשלה הטורקית, ולא לארגוני סיוע בינלאומיים המסייעים בטיפול ובסיוע לפליטים, שרבים מהם ברחו לטורקיה כתוצאה מהמלחמה בסוריה ומפלישת טורקיה לאזור הכורדי שבצפון המדינה. הוא גם איים להפסיק את ההסכם באופן חד-צדדי על רקע הביקורת שנשמעה מכיוון אירופה על המבצע הצבאי בצפון סוריה. "פתחנו את השערים", אמר ארדואן במארס, "ומדוע? משום שהאיחוד האירופי צריך לעמוד בהבטחות שלו. אנחנו לא צריכים לטפל ולהאכיל כל כך הרבה פליטים"

בתחילה הייתה התגובה של האיחוד האירופי שלילית. האחראי על מדיניות החוץ האירופית ג'וספ בורל אמר כי האיחוד "לא יקבל מצב שבו משתמשים בפליטים ככלי משחק". ואולם, בשבוע שעבר הודיעה הנציבות האירופית כי היא מציעה לשלוח כ-485 מיליון אירו נוספים לטורקיה לטובת הטיפול בפליטים בשטחה, ועוד כ-100 מיליון אירו לירדן וללבנון למטרה דומה. התוכנית עדיין דורשת את אישור מועצת האיחוד והפרלמנט האירופי. העיתון הכלכלי הגרמני חשף היום כי מאחורי הקלעים, גרמניה וצרפת - שתי מדינות שמהוות יעד הגירה מועדף - היו אלה שלחצו יותר מכל על הנציבות האירופית להקצות סכום נוסף לטובת הדרישות הטורקיות.