רוח גבית מהכנ"ר: אינו מתנגד לבקשת "גלובס" להסיר את החיסיון על הדיון בהסדר הנושים בין הבנקים לבני משפחת פישמן

הדיון יכול להיערך בדלתיים פתוחות; זאת, נוכח האיזון הראוי שנקבע בפסיקת בתי-המשפט בין עקרון הפומביות והזכות לפרטיות – כך הודיע היום הכונס הרשמי לנשיא בית-המשפט המחוזי בתל-אביב, בתגובה לבקשת "גלובס"

אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף
אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף

הדיון בנוגע להצעת המגשר בדבר הסדר הנושים אליו קרובים להגיע בני משפחת פישמן וענת מניפז עם הבנקים במסגרת הליכי חדלות הפרעון של איש העסקים פשוט הרגל אליעזר פישמן יכול להיערך בדלתיים פתוחות; זאת, נוכח האיזון הראוי שנקבע בפסיקת בתי-המשפט בין עקרון הפומביות והזכות לפרטיות, ולמרות ההתנגדות שהעלו בני משפחת פישמן לבקשה שהגיש עיתון "גלובס" להסיר את החיסיון שהוטל על הדיון - כך הודיע היום הכונס הרשמי (כנ"ר) לנשיא בית-המשפט המחוזי בתל-אביב, בתגובה לבקשת "גלובס".

לאחרונה נודע כי ההסדר המתגבש בין הבנקים לבין רעייתו של אליעזר, טובה פישמן, וילדיו -ענת מניפז, איל פישמן ורונית פישמן אופיר, כולל הצעה כספית משופרת מצדם של בני המשפחה תמורת מחיקת התביעות האישיות שהגיש הנאמן על נכסיו של פישמן, עו"ד יוסי בנקל נגד ילדיו של פישמן, לעומת ההסדר הקודם שהוצע ובו חפצו הבנקים.

ואולם, גם הצעה זו מגלמת תשלום שיהיה פעוט ביחס לגובה החוב הכולל בתיק שעומד על כ-3 מיליארד שקל. לכן, ההערכה היא כי ההסדר בין הבנקים הנושים לבין משפחת פישמן צפוי להיתקל בהתנגדות של בנקל שאף התנגד להצעה הקודמת של בני המשפחה. לגישתו של בנקל, ההסדר אינו ראוי ולא מגלם החזרת החובות האמיתיים ובעיקר את מה שבנקל רואה כ"הברחת נכסים" בשווי מאות מיליוני שקלים שנעשתה מאליעזר פישמן לבני משפחתו, שבזכות ההסדר ימחקו כל התביעות נגדם.

לאור השלב הקריטי בפניו נמצא כעת תיק פשיטת הרגל, סברנו ב"גלובס" כי יש להסיר את החיסיון שהוטל על הדיון. בבקשה שהגיש "גלובס" לשופט אורנשטיין להתיר לכתב מטעמו להיות נוכח בדיון ולהסיר את החיסיון מעליו, נטען כי קיים עניין רב לציבור בפרסום תוכן הדיון, ולא קיימת עילה להפכו לחסוי. "לציבור ול'גלובס' הבא בנעליו, עומדת הזכות ללמוד על הליכים הננקטים ע"י מדינת ישראל וכך גם במקרה זה, של בקשה לאישור הסדר בעניינה של פשיטת הרגל הגדולה בישראל, בה נושים הבנקים המנהלים כספי ציבור", נכתב בבקשת "גלובס". זאת, "כדי שיידע הציבור על מה, כמה ומדוע מוותרים הבנקים על זכותם להיפרע מבני המשפחה, אשר נטען שכספי ונכסי האב מוחזקים בידיהם ולא ישמשו לפירעון חובותיו לבנקים, דהיינו לציבור בכללותו".

עוד לפי הבקשה, "קיים חשש וקיימות טענות כי ההסדר אינו מיטבי, פוגע בזכויות הנושים ואף מיטיב עם אליעזר פישמן ומשפחתו על חשבון הציבור, וזאת גם בשל הוויתור על הזכות להיפרע מבני המשפחה הקרובים לפושט הרגל". לשיטת "גלובס", "פרסום הטענות בדיון יציג בפני הציבור את תמונת ההסדר המלאה והטענות בעד ונגד ההסדר המוצע, אשר גם בהן קיימת חשיבות רבה. בוודאי במקרה של היקף כה גדול של חוב, פשיטת הרגל הגדולה במדינה".

בשבוע שעבר הגישו גם אליעזר פישמן, רעייתו וילדיו את תגובתם לבקשת "גלובס", והגדירו אותה כחסויה.

***גילוי מלא: איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת מוניטין, המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". פישמן ואלונה בר און, מבעלות השליטה הנוכחיות בחברה, מצויים בסכסוך משפטי עסקי ואישי מתמשך