ארצות הברית פורשת מהמשא ומתן על מס דיגיטלי לענקיות הטק

במכתב ששלח לארבעה מנהיגים אירופאים, מזכיר האוצר האמריקאי, סטיבן מונצ'ין, הודיע שהדיונים הגיעו ל"מבוי סתום", זאת לפי דיווח של עיתון "הפייננשיאל טיימס" שנחשף למכתב

סטיב מנוצ'ין, שר האוצר של ארה"ב / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
סטיב מנוצ'ין, שר האוצר של ארה"ב / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

ארצות הברית החליטה לפרוש מדיונים עם מדינות אירופה על הטלת "מס דיגיטלי" גלובלי על ענקיות הטק, ואיימה לנקוט בצעדי תגמול אם מדינות אירופה יקדמו את המס המדובר.

במכתב ששלח לארבעה מנהיגים אירופאים, מזכיר האוצר האמריקאי, סטיבן מונצ'ין, הודיע שהדיונים הגיעו ל"מבוי סתום", זאת לפי דיווח של עיתון "הפייננשיאל טיימס" שנחשף למכתב. "ארצות הברית ממשיכה להתנגד למיסוי של שירותים דיגיטליים וצעדים דומים. כמו שחזרנו ואמרנו, אם מדינות יבחרו לאמץ מסים שכאלה, ארה"ב תגיב בהתאם", כתב מונצ'ין. לפי הדיווח, ארה"ב ביקשה להמשיך את הדיונים מאוחר יותר השנה.

האיחוד האירופי יחד עם ארה"ב עורכים דיונים שמטרתם להתאים את מערכת המיסוי כך שתוכל להתמודד עם חברות שמייצרות ערך מאיסוף דאטה על משתמשים. הנציבות האירופית מעריכה כי עסקים מסורתיים משלמים 23% מס על רווחיהם באיחוד האירופי, ואילו חברות אינטרנט משלמות לרוב 8%-9% מס בלבד. זאת, כיוון שהן רושמות את פעילותן ב"קלטי מס" דוגמת אירלנד, בעוד שהן מרוויחות ממשתמשים במדינות עם מסים גבוהים יותר.

המתווה שנמצא בדיון כלל שני חלקים עיקריים: הראשון התייחס למתן חירות למדינות לקבוע מדיניות מיסוי עצמאית על בסיס המכירות שמתבצעות שטחיהן. המשמעות היא שחברות הטכנולוגיה האמריקאיות ימוסו במדינות אירופה על בסיס פעילות המכירות שלהן במדינות הללו, ואילו חברות צריכה אירופיות ימוסו על בסיס מכירותיהן בארה"ב. החלק השני התייחס לקביעת מינימום גלובלי למס חברות, כך שלא יקרה מצב שבו מדינות יקבעו מס נמוך במיוחד כדי להעביר את מטות החברות לתחומיהן.

לפי אנליסט מקבוצת Eurasia שצוטט בדיווח ב-CNBC על העניין, המהלך האמריקאי אינו מפתיע, אך הגיע מוקדם מן הצפוי. לפי התחזיות שהובאו בדיווח, מדינות אירופה ימשיכו עם נסיונותיהן לקבוע את המס ללא הסכמת ארה"ב, שאינה דרושה לצורך קביעת חוקי מיסוי. במקביל, ארה"ב תנסה לשכנע מדינות שלא לשתף פעולה עם המהלך האירופי.

דיונים שהתקיימו בנושא בעבר, במסגרת האיחוד האירופי, לא הצילחו להגיע להסכמות, ומדינות אירופה בהן צרפת, אנגליה ואחרות, קבעו מסים דיגיטליים עצמאיים. עם זאת, ממשל טראמפ איים בצעדי תגמול, כמו מיסוי יין צרפתי מיובא, שגרמו לכך שרבות מתכניות המיסוי בוטלו או עוכבו.