שדות נפט מקדמת תביעה של 700 מ' ש' נגד רציו והגיאולוג איתן אייזנברג בקשר לתגלית "לוויתן"

שותפות החיפושים שפעילותה הופסקה מזמן טוענת כי אייזנברג העביר לרציו מידע מקצועי שהיה ברשותו במסגרת תפקידו בשותפות • הגשת התביעה מתאפשרת לאחר קבלת מימון של 18 מיליון שקל מקרן ליברה ישראל • רציו ואייזנברג: "אם וככל שתוגש תביעה, נגיב בביהמ"ש"

אסדת לוויתן / צילום: אלבטרוס
אסדת לוויתן / צילום: אלבטרוס

שנים ארוכות אחרי שירדה מנכסיה, שותפות שדות נפט חיפושים מתעוררת מחדש, לקראת הגשת תביעת ענק של 700 מיליון שקל נגד הגיאולוג איתן אייזנברג ושותפות רציו חיפושי נפט (בה מועסק אייזנברג כיום). זאת בקשר למאגר הגז הטבעי לוויתן, בו שותפה רציו, הנסחרת בבורסה בשווי של כ-1 מיליארד שקל (לאחר קריסה של 70% במחיר יחידות ההשתתפות שלה מתחילת השנה).

מסמכים הקשורים לתביעות קודמות שהגישה שדות נפט נגד אייזנברג מעלים טענות מצד השותפות ולפיהן הוא העביר לכאורה מידע מקצועי שהיה ברשותו במסגרת תפקידו בשדות נפט, לשותפות רציו .

לפי הנטען, בזמן עבודתו של אייזנברג כיועץ של שדות נפט בתחומי הגיאולוגיה וחיפושי נפט וגז (לפני כ-20 שנה) הוא קיבל במסגרת עבודתו סקר סיסמי, באמצעותו הוא גילה מאגרי גז שונים, ובהם מאגר לוויתן - אותו מסר לשותפות רציו "שעשתה בו שימוש, על דרך הגשת בקשה לקבלת זכויות נפט".

מנגד, מאותם מסמכים עולה כי אייזנברג טוען בין היתר כי התנהלותה של שדות נפט "נועדה רק להקשות את חייו", טוען להתיישנות הנושא, ועוד.

הגשת התביעה צפויה להתאפשר כעת, אחרי שבעלי יחידות ההשתתפות של שדות נפט אישרו הסכם לקבלת מימון התביעה בהיקף של 18 מיליון שקל מידיה של קרן ליברה ישראל, ובהמשך השבוע צפוי להתקיים דיון בנושא בבית המשפט המחוזי תל-אביב.

חלוקת התמלוגים הפוטנציאליים מתביעת שדות נפט נגד רציו ואיתן אייזנברג
 חלוקת התמלוגים הפוטנציאליים מתביעת שדות נפט נגד רציו ואיתן אייזנברג

מרציו נמסר בשם השותפות ואייזנברג: "אם וככל שתוגש תביעה, אנו נגיב בבית המשפט. נודע לנו על הנושא מפרסומים בלבד".

ליברה משקיעה, למרות דחייה של פניות בעבר

למרות שבעבר כבר נדחו פניותיה של שדות נפט לבתי המשפט בנושא, בחודשים האחרונים ועדת ההשקעות של ליברה - שבין חבריה נמנים השופטים בדימוס סלים ג'ובראן, דרורה פלפל, ועדי זרנקין וכן פרופסור ציפורה כהן - אישרה "כי יש בסיס לתביעה", והמליצה להגיש אותה בהיקף המדובר - 700 מיליון שקל. זאת אחרי שקיבלה לידיה "את עיקרי כתב התביעה, ומסמכים עיקריים המבססים אותה".

קרן ליברה מציעה מודל התקשרות במסגרתו היא "מממנת תביעות בעלות סיכויי הצלחה גבוהים אך ללא יכולת מימון... ובמקרה של זכייה חולקת את הרווחים יחד עם התובעים ומקבלת בחזרה את השקעתה". מייסדי הקרן הם עו"ד עופר פירט ויריב שנפ. שותף נוסף בה הוא עו"ד בועז וילנסקי, שותפו של פירט במשרד עורכי הדין הנושא את שמם של השניים.

מעדכוניה של שדות נפט בנושא עולה כי ליברה צפויה לגזור קופון שמן מזכייה אפשרית בתביעה, בשיעור של כ-23%-26% מהתמלוגים נטו שיתקבלו ממנה (בתלות בסכום הזכייה). נוסף אליה, גם המעורבים הנוספים בתביעה צפויים ליהנות מתמלוגים נאים במקרה של זכייה, שתותיר לשדות נפט כ-55% מסכום הזכייה, במקרה שתביעתה תתקבל.

נהנה נוסף מזכייה פוטנציאלית בתביעה יהיו משרד עורכי הדין יוסי שגב, שייצג את שדות נפט בעבר ונבחר לעשות זאת גם כעת, וצפוי לקבל 15% מהתמורה, נוסף ל-4.5 מיליון שקל כשכר-טרחה בסיסי.

גם הגיאולוג הוותיק יוסי לנגוצקי, שהוביל בשנות ה-90 את פעילות החיפושים של שדות נפט, עשוי להרוויח. בתמורה "למסירת מידע ומסמכים המבססים את התביעה" יהיה לנגוצקי זכאי ל-2.5% מסכום התביעה. לנגוצקי, אגב, תבע בעבר בעצמו את רציו באותה העילה אך בהמשך חזר בו - לאחר שזכה בתביעה אחרת, שהגיש נגד איש העסקים בני שטיינמץ, שבה זכה לפיצוי של 50 מיליון שקל על הפרת הסכם למימון חלקו בתגלית הגז "תמר".

משרד עורכי הדין איתן מהולל שדות, שהשותפה בו, עו"ד קרן רייכבך-סגל, משמשת כמפרקת של שדות נפט, יסתפק ב-1% מתמלוגי התביעה.

שדות נפט וניסיונות החיפוש שלא צלחו

שותפות שדות נפט פעלה בעבר בתחום חיפושי הנפט וגז בישראל, וכבר לא מעט שנים אינה פעילה. שדות נפט נוסדה בשנת 1992 והתמקדה בתחילת דרכה ביצוע קידוח "מענית 1", בסמוך לקיבוץ מענית - אותו לא הצליחה להשלים בשל היעדר מקורות מימון. בהמשך השתלט על השותף הכללי שלה הקבלן אייל רותם.

אחרי שניסיונות החיפוש הקודמים שלה אחר מאגרי נפט וגז לא צלחו, הפעילות האחרונה בה ניסתה שדות נפט להיות מעורבת הייתה ב-2014 בקשר לשותפות ברישיונות קידוחים בפלמחים ובאשקלון, אולם לא הצליחה לגבש הסכם בנושא.

הדוחות הכספיים האחרונים שפרסמה לבורסה היו לשנת 2015, שם עדכנה בין היתר אודות בקשה להמרצת פתיחה לפירוק השותפות. לפני יותר מארבע שנים, במרץ 2016, מונתה עו"ד רייכבך-סגל כמפרקת זמנית לחברה, מינוי שכעת הפך לקבוע, בהתאם לדרישתה של ליברה ולאישור המחזיקים בשדות נפט.

אייזנברג בעל החזקות בשותף הכללי ברציו

שותפות החיפושים רציו עוסקת בחיפושי נפט וגז, והנכס המרכזי שלה הוא החזקה של 15% מתגלית הגז "לוויתן". בשותף הכללי ברציו, בעל השליטה בשותפות, מחזיקות בעיקר משפחות רוטלוי ולנדאו. גם לגיאולוג אייזנברג החזקות בשותף הכללי, לצד כמה בעלי מניות נוספים.

בדוחותיה השנתיים מציינת רציו כי איתן אייזנברג מספק לה ייעוץ גיאולוגי מסוף שנת 1992, בהסכם שתוקן באחרונה בשנת 2001, תמורת 12 אלף דולר לחודש, אולם עיקר התגמולים מהם הוא נהנה מגיעים מהשותף הכללי בשותפות, בו הוא מחזיק, כאמור, הזכאי לנתחים מתמלוגי העל מנכסי החברה.