האם אסירים שרצחו ישראלים הם שיאני השכר ברשות הפלסטינית?

האם הרשעה ברצח ישראלים תקפיץ פלסטיני לראש טבלת השכר? הנה הנתונים • המשרוקית של "גלובס"

זאב אלקין, הליכוד / צילום: שלומי יוסף
זאב אלקין, הליכוד / צילום: שלומי יוסף

זאב אלקין, השר להשכלה הגבוהה ולמים, התראיין בגלי צה"ל על רקע איומי הרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל. כשהמגיש אודי סגל שאל אותו אם ישראל מקיימת את חלקה בהסכמי אוסלו, אלקין הפנה אצבע מאשימה לצד השני: "הסכמי אוסלו דיברו על הפסקת הטרור", הוא אמר. "תראה איך הרשות הפלסטינית מתגמלת מחבלים. המשכורת הכי גבוהה ברשות זה לשני אנשים - או שאתה שר בממשלה, או שרצחת ישראלים ואתה יושב בכלא הישראלי".

את הביקורת על התשלומים שהרשות הפלסטינית מעבירה לאסירים שהורשעו בטרור אנחנו מכירים מזמן. אבל אלקין מגדיל וטוען שאסיר כזה משתכר יותר מכל בכיר אחר ברשות למעט חברי הממשלה. גוזמה או עובדה? הסתקרנו.

כדי להבין את מדיניות התשלום לאסירים ביטחוניים, עיינו בחוקי הרשות הפלסטינית. אלה מטילים על המשרד לענייני אסירים לשלם לאסירים משכורת חודשית, שחלקה מיועד למשפחתם. השכר תלוי בוותק: בשלוש שנות המאסר הראשונות, 1,400 שקל; בשנתיים הבאות, 2,000 שקל; ואז הסכום גדל מדי חמש שנים ב-2,000 שקל. אחרי 30 שנה, האסיר מגיע לשכר המרבי - 12 אלף שקל בחודש.

זה לא הרבה יותר מהשכר הממוצע בישראל, אבל ברשות אמות המידה שונות. סא"ל במיל' אלון אביתר, יועץ לשעבר למתפ"ש שמרצה היום על הזירה הפלסטינית, סייע לנו באיתור הנתונים. שכר הבסיס של עובדי הדרג הנמוך ברשות, כמו שומרים ושליחים, הוא רק 1,250 שקל בחודש. בשלוש הדרגות הבאות, שכוללות מקצועות הנדסיים ורפואיים, השכר לא עולה על 2,000 שקל בחודש. אפילו סגני שרים משתכרים (לפני תוספות) קצת יותר מ-4,000 שקל בחודש. ברשות השופטת הסכומים גבוהים יותר: מ-5,500 שקל לתובע זוטר; 6,200 לשופט שלום; 11,250 לנשיא בית המשפט העליון. 

המשמעות: אסיר שנידון לשנים ארוכות בכלא הישראלי ישתכר תחילה קצת יותר מעובד ממשלה זוטר. אחרי שנת המאסר העשירית הוא יגיע לשכר הדרג הגבוה של עובדי ממשלה; אחרי השנה ה-15 יתקרב לשכר שופטים; ובתום השנה ה-30 יעבור את שכר הבסיס של נשיא העליון. 

אף על פי כן, הוא לעולם לא יגיע לשכר של אנשי הצמרת הפוליטית. ראש ממשלת הרשות ויו"ר המועצה המחוקקת מקבלים שניהם כ-17,600 שקל בחודש. שרים - 13,200 שקל בחודש. 132 חברי המועצה המחוקקת משתכרים כמו שרים. 

בשורה התחתונה: דברי אלקין חצי נכונים. שכר אסיר פלסטיני עולה עם הוותק בכלא הישראלי, ורק אחרי 30 שנה מגיע ל-12 אלף שקל בחודש - קצת פחות משכר שר, אך גם משכר 132 חברי המועצה המחוקקת.