ועדת הכספים אישרה: לא יוטל מס רטרואקטיבי על רה"מ נתניהו

הטונים בוועדה התלהטו אך סעיפי המיסוי בנוגע למימון הוצאות רה"מ אושרו ברוב של שמונה נגד חמישה • סמוטריץ' נמנע מתמיכה בהצעה לאחר שקריאתו לדחות את ההצבעה נדחתה •  לאחר שיחה בין נתניהו לגפני סוכם כי הדיון וההצבעות על שאר הסעיפים ימשכו בשבוע הבא

וועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
וועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים של הכנסת אישרה ברוב של שמונה נגד חמישה את סעיפי המיסוי בתקנות העוסקות במימון הוצאות ראש הממשלה, לפי פניית משרד ראש הממשלה לאחר דיון שנדמה כמנותק מהמציאות הכלכלית הקשה במדינה, או במילותיו של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ': "אנחנו מנותקים". מחאתו של סמוטריץ' התבטאה בהימנעות מתמיכה בהצעה לאחר שקריאתו לדחות את ההצבעה נדחתה.

לאחר שיחה בין ראש הממשלה נתניהו ליו"ר ועדת הכספים גפני סוכם כי הדיון וההצבעות על שאר הסעיפים ימשכו בשבוע הבא.

ביומיים האחרונים הייתה התדיינות בין סיעות הקואליציה ובתוכן בשל הביקורת הציבורית הרבה שנמתחה על הבקשה והדרישה לשנותה, כחול לבן הסכימה לתמוך בפטור ממס רטרואקטיבי לנתניהו על 9 השנים האחרונות בגובה של כ-600 אלף שקל, אבל דורשים שלא להצביע על סעיפי ההטבות לראש הממשלה ולראש הממשלה החליפי, נכון לעכשיו הבקשה תועלה כפי שהיא. עם זאת, ככל הנראה בדיון היום יעלו רק הסעיפים העוסקים במיסוי.

לפי הודעת יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מתחילת השבוע, מקור התברר שברשות המסים דורשים מראש הממשלה הנוכחי תשלום מס רטרואקטיבי, ולכן הבקשה כעת היא לא לעשות חוק רטרואקטיבי, אלא גילום מס, שבלאו הכי לדברי רשות המסים לא נגבה בעבר מראשי הממשלה לדורותיהם.  

ראש הממשלה החליפי בני גנץ הודיע לוועדת הכספים כי הוא מוותר על המעון החליפי מטעם המדינה, וכי הוא ישתמש במעונו הפרטי בראש העין. "אין כל צורך שהמדינה תעמיד לרשותי מעון חליפי", כתב גנץ לגפני. כמו כן, ויתר גנץ גם על כל ההוצאות המפורטות בפני ועדת הכספים, לרבות צוות עובדים; תחזוקת נכס; הוצאות אירוח; הוצאות הובלה ואחסון תכולת מעונו. גנץ אף מוותר על הוצאות הכלכלה עבור בת זוגו ובני משפחתו המתגוררים עמו. הוא התייחס בכך לסעיפי בקשת נתניהו ובו דרישות כי אוצר המדינה ישא בכלל ההוצאות הנדרשות לתפעול ותחזוק מעון רשמי חליפי, לרבות צוות עובדים, הוצאות כלכלה של ראש הממשלה החליפי ובני המשפחה המתגוררים עמו, והוצאות אירוח מלאות לרבות פוליטיות ואחזקה שוטפת.

כזכור, בשנים האחרונות מתקיימות מספר רב של תביעות נזיקין של עובדי ועובדות מעון ראש הממשלה בירושלים נגד המדינה ונגד שרה נתניהו באופן אישי. בנוסף, דוחות מבקר מדינה עסקו בניסיון של משפחת נתניהו להשית על המדינה הוצאות תחזוקה מונעת ושילומי תיקון תריסים והוצאות נוספות בביתו הפרטי של נתניהו בקיסריה. את המסמך שהוגש היום לוועדת הכספים ניתן לקרוא כמסמך שמנסה לעקוף את המגבלות על הוצאות פרטיות שניסו להחיל על משפחת נתניהו בשנים האחרונות, לרבות ההוצאות על המעון בקיסריה.

הרשימה המשותפת תתנגד לבקשת נתניהו - הנימוק העיקרי של שלושת חברי הרשימה בוועדה אחמד טיבי, אמטאנס שחאדה ועאידה תומא סלימאן הוא כי מדובר בקיבוע של מבנה פוליטי שהם מתנגדים לו, וכן הבעייתיות הקשה במתן הטבות במאות אלפי שקלים ואולי מיליונים בעת הזו, כשמאות אלפי אזרחים נופלים מתחת לקו העוני.

ח"כ אחמד טיבי אמר בדיון כי בפניות לאוצר ולמשרד ראש הממשלה אין פירוט של עלות הבקשות, ומדובר בניסיון להסתיר את העלויות. הוא מחה גם על הדרישה כי מדובר בדרישת החזר רטרואקטיבית.

חבר הכנסת מיקי לוי הגדיר את בקשת משרד ראש הממשלה מושחתת, ואמר כי היעדרותם של חברי הכנסת של כחול לבן הנעדרים מהישיבה, מכשירה בכך את השחיתות הזו. חברי הוועדה מכחול לבן, רם שפע ומיקי חיימוביץ' הם יושבי ראש ועדות אחרות בכנסת, ומנהלים כעת את ישיבות הועדות שלהם.

חבר הכנסת עודד פורר מישראל ביתנו אומר כי הוא מסכים לסוגיה העקרונית של ביטול תשלום מס על השימוש ברכב, ואפילו כליל לראש הממשלה ולכל האישים המאובטחים, אך לא רטרואטיבית לאחור. "אין דבר כזה חקיקה מיסויית רטרוקטיבית - ומדוע שזה יחול רק על ראש הממשלה ולא על כל עצמאי שהרכב משמש אותו רק לצרכי העבודה?".

נציג משרד המשפטים אבינועם אלעד: "סעיף הגילום מעורר קושי משפטי מסויים, בגלל הרטרואקטיביות, ובכך שמדובר בהתייחסות פרסונלית. אך עם זה אין מניעה מהותית מאישורו בוועדה".

אורן פונו ממשרד המשפטים, מי שכתב את המסמך של היועמ"ש: "המכתב שלי התייחס לעניין העקרוני, ולא פרטנית". 

רונן פרץ: "למען הסר ספק משרד רה"מ לא משלם לרהמ הוצאות פרטיות, אלא רק על מה שבתוקף תפקידו כראש ממשלה ותו לא".

גיא גולדמן מרשות המסים: "לא יצאה שומה לנתניהו בניגוד לדעתו של מנהל הרשות. בנוגע לסעיף מיסוי הוצאות ראש ממשלה, אין לנו עמדה בעניין גילום מס לראש ממשלה בהקשר להוצאות מעביד עליו. במצב המשפטי העקרוני - אם מדובר בטובת המעביד, אפשר לא לגבות מס על הוצאות לצורך מילוי תפקידו".

היושב ראש גפני זועם עליו: "תתנו תשובות - ולמה מנהל רשות המסים לא כאן להסביר - אני ממליץ לאופוזיציה לרדת מהדיון, אתם לא מבינים מה הולך פה".

היועצת המשפטית של הוועדה עו"ד שגית אפק תהתה לעניין התקופה - "אם השומה רק מ-2013, למה נוסח החוק מ-2009?", פרץ ענה כי הם חוששים שפקיד השומה עשוי לדרוש עוד אחורה, אף שהוצגה לנתניהו שומה מ-2013 עד 2017, והכוונה למנוע זאת.

מעולם לא בדקו שומות שהוגשו על ידי ראש ממשלה - ההנחה היא כי הם מוסרים דיווחי אמת. ב-2015 הוגשה עתירה שבה נטען כי יש למסות את רה"מ בשל תשלומים וטובות הנאה שהוא מקבל מהמשרד בתוקף תפקידו. לצורך העניין רכב צמוד נחשב טובת הנאה.

בעקבות העתירה הודיעה המדינה כי היא בהליך קביעת נוהל עם צוות בינמשרדי שידון בכך. הנוהל שנקבע ב2017 לא הובא לאישור או עיון ועדת הכספים - והוא הכיר בעובדה כי בשל אופי תפקידו של רה"מ על המדינה לשאת בהוצאות רבות נוספות שעל המדינה לשאת בהן לרבות במעון הפרטי: בין השאר נקבע כי במעון יהיו חדרים שהוגדרו ציבוריים או מעורבים (עם פרטיים) שעליהם יש לשלם כהוצאה ציבורית. אבל בפועל לא הצליחו ליישם אותו, לרבות בנושא המיסוי על התשלומים של המדינה על המעון. הועדה הותירה את העניין לטיפול משרד ראש הממשלה. הועדה מקבלת את העיקרון של השוואת תנאים לנשיא. הועדה מעדיפה לעסוק בגילום מס של הטבות, ולא בפטור ממס שהוא חייב לעבור בחקיקה ראשית.

לעניין הרטרואקטיביות - רשות המסים לא פסלה את זה בעבר, ולא גבתה בעבר מאף אחד מבעלי התפקידים. השתלשלות העניינים פרסונלית ולכן משמעות החקיקה פרסונלית ולכן אין בעיה עם זה - זו סמכות הועדה לקבל החלטות מסוג זה ואין כל מניעה משפטית לאשר את סעיפי הגילום.

היו"ר גפני: "אם היינו יודעים שרשות המסים תדרוש רטרואקטיבית, היינו מחוקקים רטרואקטיבית קודם לכן. היה ברור שלא גובים מס ראשי ממשלות כי מדובר בהוצאות הנוגעות למילוי תפקידו".

רונן פרץ מ"מ מנכ"ל משרד רה"מ אמר בדיון כי החוק שנקבע לפני כהונות נתניהו אומר כי המדינה תעמיד לראש הממשלה המכהן, מעון בירושלים וגם מעונו שמחוץ לעיר ימומן על ידי המדינה - הבקשה שלנו כיום מבוססת על זה.

ב-2018 נקבע כי ראש ממשלה לא צריך לשם מס על הטבות שקיבל כמו הרכב המאובטח. אז רשות המסים הודיעה כי לא דרשה ולא תדרוש מס על כך מבעלי תפקידים, כמו ראש ממשלה נשיא וכו. פרץ ציטט מכתב של עוזר היועץ המשפטי לממשלה שנשלח אז ולפיו זוהי נורמה שלפיה ראש הממשלה ממלא את תפקידו גם במעונו הפרטי. וכן שהוצאותיו המשולמות על ידי המדינה. על המעון הפרטי אינן חייבות במס.

עוד אמר כי ההבנה הייתה שמה שנקבע ב 2018 בועדת הכספים מכסה הכל - אבל פקיד השומה הוא שהוציא דרישת מס מנתניהו, רטרואקטיבית מ2013 על הוצאות ששולמו על ידי המדינה. לטענתו היא הוצאה בניגוד לעמדת ראש רשות המסים שהוצגה כאן. אין ולא הייתה שומה כזו שנדרשה משום ראש ממשלה או בכיר אחר דברי פרץ.