"אם השוק לימד אותנו משהו השנה, זה שהכל אפשרי"

בשוק המניות האמריקאי מסתמן החודש קאמבק רחב היקף, אחרי שקודם לכן נטלו את ההובלה מניות חברות הטכנולוגיה הגדולות • ניתוחים טכניים מסמנים כי לשוק יש עוד מרחב עלייה בחודשים הקרובים

פסל השור המפורסם בוול סטריט/ צילום: רויטרס, CARLO ALLEGRI
פסל השור המפורסם בוול סטריט/ צילום: רויטרס, CARLO ALLEGRI

מניות ההייטק עזרו לשוק המניות האמריקאי להחזיר לעצמו את רוב הירידות שלו השנה, אבל כעת, מניות נוספות נושאות בנטל ההובלה. כמה מדדים היקפיים של השוק רשמו החודש שיאים חדשים, בסימן לכך שהקאמבק של השוק הוא רחב היקף, אחרי כמה שבועות של ביצועי-יתר מרוכזים של מניות Large-Cap טכנולוגיות. סוף-סוף, אחרי תקופות קצרות של רוטציה בהובלה, קבוצת מניות רחבה יותר עולה בו-זמנית.

שורה של מניות, ממניית Clorox ועד Eli Lilly ו-Danaher, רשמו בשבוע שעבר שיאים חדשים, העלו את מדד 500 S&P ב-1.9% וצימצמו את הירידה השנתית שלו ל-4.1%. למשקיעים שמצאו את עצמם בלא מעט ימי מסחר תזזיתיים, זוהי תוצאה מכובדת בהתחשב במגפת הקורונה ואי הוודאות שנוצרה בעקבותיה.

עבור מי שמנתח את הקרביים של השוק, הדברים נראים אופטימיים בהרבה: מדידות טכניות מאותתות כי למניות יש עוד מרחב עלייה בחודשים הקרובים.

איתותי היקף השוק התרחבו באחרונה, ומוקדם יותר החודש האינדיקטורים הצביעו על הסימן השורי ביותר עד כה: יותר מ-97% ממניות מדד 500 S&P נסחרו מעל לממוצע הנע של 50 ימי המסחר האחרונים שלהן - המדידה שהאנליסטים עוקבים אחריה כדי לקבל מושג על מומנטום ועל היקפי השוק. היה זה שיעור המניות הגבוה ביותר מאז יוני 2010, לפי נתוני השוק של דאו ג'ונס, וכמעט פי שניים משיעור המניות שנסחרו ברמות כאלה בתחילת מאי.

"זה מדהים", אמר בריאן לוויט, אסטרטג שוק עולמי באינבסקו, על השיא של מדד הרוחב האחרון של השוק. "הסנטימנט התחלף בצורה כה משמעותית בפרק זמן קצר מאוד".

השבוע המשקיעים יעקבו אחרי נתוני ההוצאה הצרכנית ומכירות הדירות החדשות בארה"ב כדי למדוד את ההבראה הכלכלית. דוחות רווח מחברות כמו נייקי ודארדן מסעדות, שמפעילה מותג כמו אוליב גרדן, יציעו תובנות נוספות.

אנליסטים טכניים אומרים שיש סימנים נוספים של רוחב השוק. קו ההתקדמות-נסיגה של NYSE, אינדקטור מצטבר פופולרי שעוקב אחרי מספר כל המניות שעולות בניכוי המניות שיורדות בכל יום, עלה והגיע באחרונה לרמתו הגבוהה ביותר זה שנתיים לפחות, לפי נתונים שמתחילים ביוני 2018. קו ההתקדמות-נסיגה של מדד 500 S&P מתקרב לשיא שלו מפברואר, לפי נתוני דאו ג'ונס.

בו-זמנית, מדד 500 S&P בשקלול שווה, שנותן אותו משקל למניות הגדולות והקטנות במדד, עוקף את המדד הרגיל, שמשוקלל לפי שווי השוק של החברות ומוטה לטובת המניות הגדולות. המדד בשקלול שווה עלה החודש ב-2.2%, וברבעון השני ב-22%, מול העלייה של המדד הרגיל ב-1.8% וב-20%, בהתאמה.

"סביבות היסטוריות של קניית מניות"

משקיעים שעוקבים אחרי רוחב השוק, מציינים את המדידות האלה כהוכחה למומנטום של שוק המניות, וכאיתות לכך שבעתיד יהיו עליות חדות יותר. הם מסכימים כי חשוב שקבוצה גדולה יותר של מניות תשתתף בגאות, למקרה שמגזר מסוים יקרטע.

ההיסוריה מראה שכאשר יותר מ-90% ממניות 500 S&P עולות מעל לממוצע 50 ימי המסחר שלהן - התרחשות נדירה, לפי ראיין דיטריק, אסטרגט שוק בכיר ב-LPL פייננשל - המגמה הזאת מבשרת על תקופה של עלייה בהמשך הדרך. "עד כמה שהכותרות קודרות כעת, אנחנו רואים את הסימנים שמראים שבעוד 6-12 חודשים מהיום, מחירי המניות יכולים להיות גבוהים יותר באופן משמעותי", אמר דיטריק, והוסיף כי יכולה להיות תנודתיות מסוימת בטוח הקצר. "הסביבות ההיסטוריות האלה של קנייה, כמו זו שאנחנו בעיצומה, נוטות להתרחש בתחילת שווקים שוריים".

ביצועי-יתר כאלה מתרחשים, כמובן, רק אחרי מימוש אלים. הפעם האחרונה שבה נסחרו יותר מ-90% מהמניות מעל לממוצע הנע של 50 ימי מסחר היתה בפברואר 2019, ולפני כן באביב 2016. בשתי הפעמים האלה, מדד 500 S&P רשם עליות בשיעור דו-ספרתי, שנה אחרי שאינדיקטור ממוצע ימי המסחר חצה את רף ה-90%.

אנליסטים רבים אומרים שהם הופתעו לראות את הבראת השוק מתרחבת כה מהר, אחרי שמדד 500 S&P צנח ב-34% בחודש אחד בפברואר ומרץ. רבים מהם נדהמו גם לראות סוחרים נכנסים לכל דבר - החל במניות חברות הפלגות קרוז, שהוכו קשות, עד לחברות במצוקה פיננסית, כמו הרץ גלובל וצ'ספיק אנרג'י.

רבים מהמהלכים היו של סוחרי יום, שנהרו לפלטפורמות מקוונות כמו Robinhood Markets, שמציעות מסחר בעמלות אפס, כדי לנצל את מחירי המניות הנמוכים. כמה משקיפים הזהירו שזהו סימן לקדחת של ספקולציות. אבל גם חברות יציבות יותר, עם מאזנים חזקים, עלו עם הגאות.

מדדי רוחב שוק נוספים, כמו מספר המניות שרושמות שיאים של 52 שבועות, מאותתים כעת כי השוק נמצא עדיין בסבבים הראשונים של הבראה. ביום שישי האחרון, לדוגמה, רק 13 חברות במדד S&P רשמו שיא חדש - הרבה פחות מ-74 מניות שרשמו שיא של 52 שבועות באותו יום (19 ביוני) ב-2019.

"רוב המניות מתחת לשיא שלהן"

פרנק קפרלי, מומחה לניתוח טכני של השוק ומנכ"ל אינסטינט, אמר שהמדידה נוטה להיות אינדיקטור שמפגר אחרי השוק. "רוב המניות הן מתחת לשיא שלהן, כמו גם מדד 500 S&P", אמר. אבל אם הגאות תימשך ויהיו רק מעט שיאים חדשים, הוא הוסיף, "זה יגרום לי לחשוש קצת".

אנליסטים רבים מציינים שהשוק של ימינו רחוק מלהיות טיפוסי, והמשקיעים ניצבים בפני כמות מסחררת של מידע, שהופך את הדרך קדימה למטושטשת ואת ההבראה לשברירית.

העלייה בהידבקויות בנגיף הקורונה ובאשפוזים בכמה ממדינות ארה"ב מאיימת להאט את הפתיחה מחדש של העסקים. במקביל, המתחים בין ארה"ב לסין ואי-הוודאות הפוליטית לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר גרמו לכמה משקיעים לשבת על הגדר.

מימוש פתאומי במניות מוקדם יותר החודש, שבו ירד מדד 500 S&P בכמעט 6% ביום אחד, הפחיד משקיעים רבים - והוריד את מדדי רוחב השוק מהשיאים האחרונים שלהם. עם זאת, רוב המדדים האלה חזרו לעלות בשבוע שעבר.

אדם קוס, נשיא קבוצת ליברטז ניהול הון, שעוקב אחרי כמה אינדיקטורים טכניים, אמר כי הוא סבור שהכי טוב להשתמש באיתותי הרוחב האחרונים בשוק כהזדמנות "לקחת הפוגה, בהמתנה לדברים שיסתדרו", ואחר כך לאתר נקודות כניסה חזרה לשוק.

"אני חושב שיהיה חוסר אחריות להיות כה שוריים בהתבסס רק על סטטיסטיקה היסטורית של רוחב שוק", אמר קוס. "אם השוק לימד אותנו משהו השנה, זה שהכל אפשרי".