עסק ביום | פיצ'ר

"יש לנו לקוחות ועסקים שנפגעו בצורה אנושה. כואב הלב"

זאק שטרית, בן 40, בעלי חברת full power לבניית אתרים ושיווק דיגיטלי • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

זאק שטרית, בעלים של חברת full power לבניית אתרים ושיווק דיגיטלי / צילום: תמונה פרטית
זאק שטרית, בעלים של חברת full power לבניית אתרים ושיווק דיגיטלי / צילום: תמונה פרטית

לזאק שטרית, בעלי חברת full power לבניית אתרים ושיווק דיגיטלי, היה מזל. הוא נמנה על בעלי עסקים שפעילותם מתבצעת באופן דיגיטלי, אונליין, שהפגיעה בהם הייתה נמוכה ביחס למכה שחטפו מגזרים אחרים.

זה לא שהוא לא הרגיש את המשבר. בראשית המשבר, כמעט כולם הרגישו אותו. "הקמתי את החברה ב-2005, והיום יש לנו עשרה עובדים בחברה. ה-DNA של החברה בנוי מ-40%-50% פרויקטים של בניית אתרי אינטרנט ופיתוחים, וקצת יותר מחצי ריטריינרים של שיווק דיגיטלי. אנחנו נותנים שירותים שוטפים לחברות מוכרות במשק, בהם דורי קמחי תאורה, קבוצת חג'ג' ומבשלים חוויה. היינו במגמת צמיחה יפה עד המשבר. בדיוק גייסנו שני עובדים נוספים כשהתחיל הטירוף של סוף פברואר תחילת מרץ, שבמהלכו לקוחות התחילו לבקש להקפיא את הריטיינר שאנחנו נותנים להם. בהתחלה זה לא היה קשור לשאלה אם המשבר פגע בהם או לא פגע בהם, באופן אינטואיטיבי הם החליטו לעצור את כך הספקים. אז קיבלנו טלפונים להקפיא ריטיירנים, ו-25% מהריטיינרים הוקפאו או צומצמו בין אפריל למאי, והיו פרויקטים על הגדר שלא נסגרו או נדחו".

לשטרית לא הייתה ברירה. כמו רבים במשק הוא נדרש לחשוב היכן לקצץ בהוצאות - וההוצאה הגבוה ביותר של העסק היא המשכורות של העובדים. "נדלקה אצלנו נורה שצריך לעשות חושבים ולעשות גם הקפאה בחברה, כי אם אין ריטיינרים אני לא יכול לשלם את כל המשכורות של העובדים, אז הוצאתי 40% מהעובדים לחל"ת, וזה הציל את המצב. בלי הקלף של החלת היינו סופגים הפסדים אדירים, כי אצלנו המשכורות למתכנתים ולמנהלי הדיגיטל גבוהים. בלי חל"ת לא הייתי מצליח לפרנס את כולם והייתי מופסד, וכל הכבוד למדינה שנתנה לנו לנצל את זה מאוד מהר".

הקיצוץ הזמני בעובדים השאיר את שטרית עם הראש מעל המים, בתקופה בה רבים מהעסקים טבעו. "הפעילות שנשארה הצליחה לפרנס את שאר העובדים, כי צמצמתי את כח האדם במשכורות הגבוהות וזה צמצם 60% מהוצאת השכר שלנו. הייתה פה הצלה ואפילו רווחיות בתקופת הסגר".

העסק פעל כרגיל בתקופת הסגר?
"עבדנו לאורך הסגר. תוך כמה ימים כבר ארגנו את כולם לעבוד מהבית ולא הייתה שום פגיעה בתפוקה. העובדים עבדו בצורה מאוד יעילה, פתחנו כל יום בפגישת זום ומייל תחילת יום, וסיימנו עם מייל שמסכם את מה שהספקנו, וההספק היה גבוה. היה קל לתקשר עם הלקוחות והכל עבד פיקס".

שטרית שייך גם לקבוצה מצומצמת של ברי מזל שלא היו זכאים למענקים מהמדינה, לא כי לא עמדו בתנאים אלא כי לא נפגעו מספיק מהמשבר. "לא קיבלתי מהמדינה שום דבר כי לא ירד לי המחזור בשום שלב ב-25%, וזה היה תנאי לקבלת מענקים. הדבר היחיד שקיבלתי מהמדינה זו הזכות להוציא עובדים לחל"ת וזה היה מדהים. זה הציל אותנו והציל את העובדים".

הסגר עבר בשלום, עם רווחיות קלה עבור החברה, אך התקופה שלאחר הסגר כבר נשאה עמה בשורה חיובית של ממש עבור שטרית והעסקים בתחומו. "לאחר היציאה המסגר החלה התעוררות ממשית בעולם הדיגיטל. כל העסקים באטרף להיראות בצורה הכי מדהימה בדיגיטל. הקורונה ניערה את העסקים שהתלבטו אם לשדרג את השיווק הדיגיטלי שלהם ואת האתרים הישנים שלהם, והיום הם מבינים את החשיבות של הניראות בכל פורמט דיגיטלי אפשרי. כל מי שהיה לו ספק ועבד באופליין מבין יותר מתמיד שנוכחות איכותית מדויקת בכל זירות הדיגיטל - אתר אינטרנט, פייסבוק, אינסטרגם לינקדין ניוזלטרים ועוד - היא קריטית וחובה, ולא מותרות. והם משקיעים בזה היום.

עסקים הבינו שאם פעם השיווק היה הרבה יותר מפה לאוזן ומכוח האינרציה, היום אין לקוח שלא בודק בציציות את אתר האינטרנט של אותה חברה שהוא בדרך לעשות אתה עסקים".

אז חזרתם "לעסקים כרגיל" ואפילו יותר.
"החזרנו את רוב העובדים מהחל"ת, והאחרונים חוזרים בשבוע הבא, ב-1.7, והיקף הפעילות שלנו בזירה של בניית אתרים ומיתוג ושיווק עלתה, כי יש התעוררות. הייתה בהלה בהתחלה בעקבות הקיפאון, אבל היא מאחורינו ביג טיים ואנחנו שמחים על התובנה בעולם העסקי שהנוכחות הדיגיטלית היא לא מותרות והיא בסדר עדיפות גבוה. הייתה מגמה בשנים האחרונות לכיוון הדיגיטל והקורונה הייתה הקש שבר את גב הגמל, וכולם בטירוף על זה עכשיו. הלוז שלנו עמוס, אנחנו עובדים טוב ומחזירים את העובדים מהחל"ת בביטחון, למרות המשכורות הגבוהות שלהם. כל הפרוייקטים חזרו בגדול, ואנחנו מנסים לרכוב על הגל של היציאה מהסגר".

שטרית מאמין שהגל ששוטף אותו הוא אותו גל שגורם לישראלים לצאת למסעדות ולשופינג, ולהתעלם מהקורונה שעדיין מרחפת באוויר. "אנשים בהתעוררות. עם ישראל חי ובגדול, ולא מפחדים. ביום הראשון שפתחו מסעדות אמרתי שאין סיכוי שאנשים יצאו לאכול בחוץ, אבל כל המסעדות היו מלאות לשבוע מראש. אנשים מצפצפים פה על הקורונה. עם ישראל לא גישש ויצא לאט לאט מהסגר. ישר יצאו מהבתים וחזרו פול פאוור לפעילות. וזה משפיע גם על הרצון של העסקים לשווק את עצמם בזירה הדיגיטלית כמו שצריך. אנשים דחו את השדרוג של האתר או השיווק אונליין חודשים ואפילו שנים והקורונה הביאה להם פטיש בראש לשבת ולעשות את זה".

אבל שטרית מכיר גם את אלה שלא יכולים להשקיע כעת בשירותים שהוא מעניק, וסבור שבמקרה שלהם המדינה חייבת להתערב ולתת יותר.

יש לנו לקוחות ועסקים שנפגעו בצורה אנושה ואני לא יודע איך הם יחזרו לפעילות, כמו לקוחות מעולם הקייטרינג. כל הסיפורים האלה קרובים אלינו וכואב הלב לראות את זה. צריכה להיות עזרה הכי עוצמתית מצד המדינה לעסקים הללו. צר לי על לקוחות שלי שממש נפגעו קשות. אנחנו לא בקטגוריה הזאת, אני במקום טוב ברוך השם, אבל אני רואה מה קורה מסביב וחושב שהמדינה חייבת להתעורר ולעזור להם".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il