הפרמיות זינקו ובעלי אול-יר יעמיד פיקדון של 5 מיליון דולר לטובת הפחתת עלות ביטוח הדירקטורים

לפי החברה, הפיקדון יהיה ניתן לשימוש לטובת נושאי המשרה, כרובד נוסף מעבר לתקבולי הביטוח שיתקבלו במסגרת הפוליסה, באופן שסכום הכיסוי לו יהיו זכאים יעמוד יחד על 10 מיליון דולר

נכס של אול יר/ צילום: מצגת החברה
נכס של אול יר/ צילום: מצגת החברה

התפרצות משבר הקורונה העולמי והגידול המתמיד בהיקף ובמספר התביעות נגד נושאי משרה בחברות הציבוריות, הביאו בחודשים האחרונים לעלייה דרמטית בפרמיות שנדרשות החברות לשלם בעת רכישת פוליסות ביטוח לנושאי המשרה שלהן. כך למשל, דיווח השבוע הוול סטריט ג'ורנל כי בארה"ב הפרמיות לביטוח דירקטורים ומנהלים של חברות זינקו ב-44% עד 104% ברבעון הראשון 2020 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, בעוד שבאוסטרליה זינקו הפרמיות על פוליסות אלו ב-225% ברבעון הראשון בהשוואה לרבעון המקביל.

לדברי מקורות בענף הביטוח הישראלי, גם פה נרשמת תופעה דומה של התייקרות פוליסות הביטוח לנושאי משרה. "שוק ביטוחי הדירקטורים ונושאי משרה הוא בינלאומי בעיקרו והוא התקשח מאוד בשנים האחרונות ותנאיו הורעו", מסבירים אותם מקורות.

עם זאת, לדבריהם יש גם סנטימנט שלילי ביחס לחברות ישראליות, בשל ריבוי תביעות, כשגם תביעות שלא מתקבלות בסופו של דבר יוצרות הוצאות משפטיות ניכרות. 

אחת החברות שסבלה מהתייקרות הפרמיות בתקופה האחרונה היא חברת הנדל"ן הזרה אול-יר, שבבעלות יואל גולדמן. בשבוע שעבר דיווחה אול-יר כי חידוש ביטוח נושאי המשרה שלה לשנה הקרובה יעלה לה בתשלום פרמיה של 442 אלף דולר.

לדברי החברה, מדובר בפרמיה שתשולם עבור פוליסת ביטוח של 5 מיליון דולר בלבד, כלומר פרמיה של 8.84% מהיקף הפוליסה. לנוכח המחיר הגבוה, ולאור דרישת נושאי המשרה הישראלים בחברה להגדיל את היקף הפוליסה ל-10 מיליון דולר, החליט בעל השליטה יואל גולדמן להפקיד מכספו סכום של 5 מיליון דולר בחשבון נאמנות ייעודי לטובת נושאי המשרה.

לפי החברה, הפיקדון יהיה ניתן לשימוש לטובת נושאי המשרה, כרובד נוסף מעבר לתקבולי הביטוח שיתקבלו במסגרת הפוליסה, ובהתאם לתנאיה, באופן שסכום הכיסוי לו יהיו זכאים נושאי המשרה, מכוח הפוליסה ומכוח הפיקדון יחד, יעמוד על 10 מיליון דולר.

פוליסה לשנה

ביטוח אחריות דירקטורים ומנהלים בחברות ציבוריות, נועד לאפשר לנושאי המשרה סביבת עבודה בטוחה יותר. לדברי החברה, "לאור הקיפאון המתמשך בשוק הביטוח, אשר בין השאר מושפע ממשבר התפרצות נגיף הקורונה, נעתר בעל השליטה לבקשת נושאי המשרה להפקדת הפיקדון, אשר מהווה השלמה לסכום הכיסוי הנקוב בפוליסה ומאפשר את המשך כהונת נושאי המשרה בחברה, ובכלל זה את הדירקטורים החיצוניים והדירקטורית הבלתי תלויה".

הפוליסה החדשה של אול-יר מסוג claims-made היא פוליסה לביטוח אחריות דירקטורים ונושאי משרה. היא נכנסה לתוקפה ב-17 ביוני 2020 ותסתיים ב-16 ביוני 2021.

יש לציין כי עוד קודם ניצלה אול-יר אופציה שהוקנתה לה בפוליסת ביטוח האחריות הקודמת, ורכשה "תקופת גילוי" של 36 חודשים עבור הדירקטורים ונושאי המשרה שלה בהווה ובעבר. מדובר על תקופה של שלוש שנים החל מה-1 במאי 2020, בהם יהיו נושאי המשרה מבוטחים על אירועים שקרו עד ל-30 באפריל 2020.

בעקבות מימוש אופציית תקופת הגילוי, מעניקה הפוליסה הקודמת הגנה בסך של עד 25 מיליון דולר לתביעות כנגד דירקטורים ונושאי המשרה. לפי אול-יר, היא שילמה פרמיה של 245 אף דולר בלבד, המגלמת כ-1% בלבד מהיקף הפוליסה.

התביעות עלו, גם הפרמיות

לדברי מקור בענף הפיננסים, נרשמת בתקופה האחרונה עלייה חדה בפרמיות של ביטוחי דירקטורים לכל החברות הציבוריות, וכן בפוליסות הביטוח של חברות אחרות הפועלות בשוק ההון כדוגמת חברות החיתום הפרטיות. מסיבה זו, שוקלות כעת חברות רבות לעבור למודל של הפחתת גובה הפוליסה והעמדת פיקדון לטובת נושאי המשרה, במטרה לחסוך בתשלומי הפרמיה השנתיים.

לפי אותו מקור, העלייה החדה בפרמיות היא תוצאה של כמות התביעות (ייצוגיות, נגזרות וכדומה) שהוגשו בשנים האחרונות כנגד חברות ישראליות בארץ ובחו"ל. לדבריו, המצב הנוכחי מוביל לכך שבענף החיתום אף שוקלים חלק מהשחקנים הפרטיים את האפשרות של העמדת פיקדון מצד הבעלים על מלוא סכום הפוליסה, במטרה לחסוך את תשלומי הפרמיה השנתיים.

אול-יר פועלת בתחום הנדל"ן המניב בעיר ניו-יורק. לחברה קרן חוב של 2.3 מיליארד שקל למחזיקי איגרות החוב שלה מארבע הסדרות השונות (ב'-ה'), שאליה יתווספו תשלומי ריבית של כ-470 מיליון שקל לאורך חיי האג"ח.

שתי הסדרות הלא מובטחות של אול-יר (ב' ו-ד') נסחרות כיום לפי תשואות שנתיות לפדיון גבוהות של 41% ו-31%, המגלמות את חוסר הוודאות של המשקיעים בנוגע ליכולתה של החברה לעמוד בהתחייבויותיה. ב-2020 נדרשת אול-יר לתת למחזיקי האג"ח שלה סכום של כ-220 מיליון שקל וב-2021 יגדל סכום זה לכ-290 מיליון שקל.

גורמים בענף מציינים כי לחברות הביטוח הזרות שעוסקות בתחום בעולם יש הפסדים חיתומיים, כשמשבר הקורונה פגע בהן גם מצד ההשקעות, ויצר להן סביבה מאתגרת בהקשר זה. עם זאת, לדבריהם, הפרמיה שנדרשה אול-יר לשלם היא גבוהה ביחס לסכום הביטוח. "זה מעיד לא רק על מצבה של אול-יר, אלא גם על שינויים בתחום זה ועל הקושי הגובר בהשגת ביטוח שכזה לחברות, בעיקר לכאלה שנקלעו לקשיים ושצפויות לחוות תביעות", הדגיש גורם בשוק הביטוח.