ועדת הכלכלה אישרה להאריך את התכנון במשק החלב לתקופה של עד שנה נוספת

עד ה-6 באוקטובר 2019 היו צריכים שרי החקלאות והאוצר להתקין תקנות בעניין קביעת המחיר המזערי שעל המחלבות לשלם לרפתנים יצרני החלב, אולם בשל משבר הקורונה התקנות לא הוגשו • כעת אישרה הוועדה להמשיך את תכנון משק החלב בהתאם לנהוג כיום לתקופה של חצי שנה במהלכה תידרש הממשלה להגיע לאסדרת הענף

מוצרי חלב / צילום: שני מוזס
מוצרי חלב / צילום: שני מוזס

התכנון במשק החלב יימשך. ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ יעקב מרגי אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הצעת הממשלה לתקן את חוק תכנון משק החלב, באשר למחיר המטרה של החלב - המחיר שמשלמות המחלבות לרפתנים. הוועדה אישרה את המשך התכנון למשך חצי שנה נוספת, עם אפשרות להארכה של עוד חצי שנה. בכך תוקן פער של שבוע במהלכו ענף החלב התנהל כביכול שלא תחת חוק.

לפי החוק כיום, עד ה-6 באוקטובר 2019 היו צריכים שרי החקלאות והאוצר, באישור ועדת הכלכלה, להתקין תקנות בעניין קביעת המחיר המזערי שעל המחלבות לשלם לרפתנים יצרני החלב, אולם בשל תקופת הבחירות התקנות לא הוגשו. כעת, כאמור, אישרה הוועדה להמשיך את תכנון משק החלב בהתאם לנהוג כיום, לתקופה של חצי שנה במהלכה תידרש הממשלה להגיע לאסדרת הענף. הממשלה תוכל לבקש הארכה של חצי שנה נוספת, אך לשם כך תצטרך לקבל את אישור הוועדה ולדווח לה על התקדמות בטיפול בענף.

חוק החלב קבע מנגנון לקביעת מחיר המטרה של החלב - המחיר שמשלמות המחלבות לרפתנים. המנגנון נקבע בהוראת שעה ל-8 שנים, שתוקפה פג לאחרונה. בימים אלה שבים להתקיים דיונים בין משרד החקלאות למשרד האוצר, על מתווה חדש למשק החלב שצפוי להסדיר פתיחת מכסות לייבוא, הורדת מחיר מדורגת, לצד תקציב תמיכה ברפתנים.