משאל העם הדרמטי של פוטין: הארכת כהונה עד 2036, כוח לפטר שופטים ואיסור על נישואי להט"ב

אזרחי רוסיה יצביעו במהלך השבוע הקרוב על שלל סוגיות מהותיות שיחזקו את שליטתו של פוטין בחיים הפוליטיים והאזרחיים במדינה • אין כמעט ספק באשר לתוצאות המשאל שיהפכו אותו לנשיא, שמכהן הכי הרבה זמן בהיסטוריה המודרנית של המדינה, יותר מסטאלין, ששלט במשך שלושה עשורים

הנשיא ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
הנשיא ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

רוסיה יצאה היום לקלפיות להצבעה שצפויה לסלול את דרכו של ולדימיר פוטין, בן ה־67, שכבר שולט במדינה יותר מ־20 שנה, לכהן עד שנת 2036. הממשל מציע תמריצים למצביעים כמו שוברי מתנה כדי להגדיל את אחוז ההצבעה

משאל העם על שינויים בחוקה - השינויים הגדולים ביותר מאז ביטול ברית המועצות - הוא המכשול האחרון שפוטין צריך לעבור כדי להשיג את יעדו שכן הפרלמנט ובית המשפט העליון כבר אישרו את התיקונים. הכהונה הנוכחית שלו תסתיים ב־2024. ההצבעה תיערך מה־25 ביוני ועד ה־1 ביולי, כדי לאפשר ריחוק חברתי בין המצביעים.

מהם השינויים העיקריים שפוטין מציע?

התיקון העיקרי מחזיר את מספר כהונותיו של פוטין לאפס, כדי לאפשר לו להישאר בקרמלין עוד שתי תקופות כהונה. שינויים נוספים יגדילו את תפקיד הפרלמנט ויעניקו לו את הסמכות לבחור את ראש הממשלה, ויעניקו לנשיא יותר סמכות בהתערבות בעבודת בתי המשפט והתביעה.

עוד תיקונים שמשקפים את השמרנות והלאומנות של פוטין הם איסור על נישואים חד־מיניים והצהרת "אמונה באל" של רוסיה.

פוטין החל בתהליך המתוזמן היטב בינואר, כשהוא הדיח את בעל בריתו הוותיק דמיטרי מדבדב מראשות הממשלה ומינה במקומו את מיכאיל מישוסטין.

מה פירוש השינויים לעתידו של פוטין?

השינויים יחזקו את שליטתו של פוטין בחיים הפוליטיים והחברתיים ברוסיה, ועשויים להפוך אותו למנהיג שמכהן הכי הרבה זמן בהיסטוריה המודרנית של המדינה, ולעקוף את סטאלין, ששלט במשך שלושה עשורים (1923­־1953).

אם פוטין יישאר בשלטון כנשיא רוסיה עוד 16 שנים, אנליסטים צופים המשך החרפה של סגנונו הסמכותני, כולל הגבלות על חופש האינטרנט ודיכוי מתנגדי המשטר. יש גם שאלות על מידת האפקטיביות שבה הוא יטפל בבעיות הכלכליות והדמוגרפיות. זה עשוי להעלות את האפשרות של תסיסה חברתית, שכבר נבנתה בשנים האחרונות, כאשר המחאות נגד הממשלה ונזקים סביבתיים התרחבו.

כיצד תשפיע ההצבעה על יחסי רוסיה עם ארה"ב ואירופה?

אם הוא יישאר בשלטון, פוטין צפוי להמשיך לחתור להעצמת מעמדה העולמי של רוסיה, ולאתגר את הסדר העולמי בהובלת ארה"ב. אנליסטים צופים שהוא ינסה להרחיב את השפעת רוסיה, מסוריה עד הים הארקטי. בשנים האחרונות, ההרפתקנות שלו כללה התערבויות בלוב, ונצואלה ואוקראינה. פקידים אמריקאים האשימו את רוסיה בהתערבות בבחירות בארה"ב, ושתי המעצמות חלוקות בנושאים כמו פיקוח על הנשק והגבלת השאיפות הגרעיניות של אירן.

רוסיה מגבירה את השפעתה גם בשוקי האנרגיה. מלחמת מחירי הנפט במרץ עם סעודיה שיגרה את הנפט לקריסה. רוסיה החלה לייצא לסין גז טבעי, ובמקביל להניח צינורות חדשים לאירופה.

צפויה השקעה גדולה נוספת במערכות נשק, לאחר שפוטין חשף בשנים האחרונות נשק חדש כמו טילים על־קוליים, רחפן גרעיני תת־ימי וטיל שיוט בהנעה גרעינית.

מה מראים הסקרים?

הרפורמה צפויה לעבור, אם כי ייתכן ששיעור ההשתתפות בהצבעה יהיה נמוך מהרגיל בבחירות ברוסיה בגלל מגפת הקורונה.

מבין אלו שמתכננים להצביע, 61% אמרו שיתמכו בשינויים המוצעים בחוקה, לפי סקר ממאי של מכון סקרים ממלכתי. 21% אמרו שיצביעו נגד השינויים. סקר של המכון העצמאי לבאדה הראה על תמיכה של 55% בשינויים בין אלו שיבואו להצביע ושל 44% בין כל המשיבים לסקר.

בשנים האחרונות הרוסים יצאו לרחובות - בעצרות המוניות, מופעי פלאש־מוב ועוד הפגנות - כדי להביע תרעומת על הידרדרות השירותים הציבוריים, הקפאון בהכנסות והתשתיות המיושנות. משקיפים אמנם אינם רואים בכך סכנה מיידית לשלטונו של פוטין, אך יש שחיקה בפופולריות שלו.

מה אומרת האופוזיציה?

כמה מנהיגי אופוזיציה גינו את ההצבעה כ"הפיכה חוקתית". אחרים קראו לאזרחים להתעלם ממנה. אלכסיי נבלני, יריב מפתח של פוטין, קורא לתומכיו להישאר בבית.

המפלגה הקומוניסטית, שבדרך כלל תומכת בצעדים גדולים של הקרמלין, קוראת לתומכיה ןלהציע נגד השינויים בנימוק שהם יחזקו את "הדיקטטורה הנשיאותית".

במכתב פתוח ממרץ, יותר מ־400 אקדמאים, עיתונאים ומשפטנים הזהירו מפני האיום של "משבר חוקתי והפיכה פסאודו־חוקית" על המדינה.

למה קבע פוטין הצבעה בעיצומה של המגפה?

עם הירידה בשיעורי התמיכה שלו בחודשים האחרונים ומיתון כבד ברוסיה, כתוצאה מסגרי הקורונה וירידת מחירי נפט, הקרמלין היה תחת לחץ להקדים ככל האפשר את ההצבעה. שיעור התמיכה בפוטין ירד באפריל ל־59% - הנמוך ביותר מאז 1999 - לפי מכון הסקרים לבאדה.

בניסיון לעלות את התמיכה בו, פוטין הכריז שמעמד הניצחון על גרמניה הנאצית ב־9 במאי יידחה ל־24 ביוני. זהו יום השנה ה־75 לניצחון, שמאחד את מרבית הרוסים יותר מכל דבר אחר וצפייה בפוטין בטקסים ממלכתיים יכול להציף את הרגשות הפטריוטיים ולהעלות את "הרייטינג" שלו כמנהיג.

איך מתכננת המשלה להבטיח הצבעה בטוחה ושיעור השתתפות גבוה?

עובדי הקלפיות ילבשו ציוד מיגון אישי, והמצביעים יקבלו מסכות, כפפות ועטים חד פעמיים.

ההצבעה עצמה תימשך מעל שבוע, החל מהיום. "היא תהיה בטוחה יותר מאשר כניסה למכולת", אמרה יו"ר ועדת הבחירות המרכזית אלה פמפילובה לפוטין מוקדם יותר החודש.

עיריית מוסקבה תחלק 2 מיליון שוברי הגרלה למצביעים, שהזוכים יוכלו לשלם באמצעותם על מוצרים ושירותים ב־3,000 חנויות ברחבי העיר עד תום השנה. התוכנית הזו תעלה לעירייה 10 מיליארד רובל, בערך 144 מיליון דולר.