המחסור חוזר: בעקבות הגאות במקרי הקורונה אין מספיק מסכות לשירותי הבריאות

"המצב עדיין גרוע", אמרה קתי דנינג, מנהלת יחידת המיקור ב-Vizient, שרוכשת ציוד רפואי עבור בתי חולים • בכמה בתי חולים, העובדים עוטים מסכה אחת כל המשמרת, במקום להחליף מסכה לטיפול בכל חולה, כפי שנהוג בימים רגילים

אוהל לבדיקת חולי קורונה בבית חולים בניו יורק, ארה"ב / צילום: Kathy Willens, AP
אוהל לבדיקת חולי קורונה בבית חולים בניו יורק, ארה"ב / צילום: Kathy Willens, AP

הגאות החדשה במקרי הקורונה באזורים רבים בארה"ב פוגעת במאמצי בתי החולים והיצרנים בחודשים האחרונים לספק די מסיכות N95 לעובדי הקו הראשון בטיפול במחלה.

שירותי חירום ובריאות ציבור מקליפורניה עד פלורידה משתמשים ביותר ציוד מיגון ומסכות N95 - שחוסמים 95% מחלקיקי הנשימה הקטנים ביותר שמכילים את הנגיף - כאשר אשפוז חולי קורונה מצוי בעלייה. בו זמנית, כאשר ההגבלות על פתיחת עסקים הוסרו, מפעלים ואתרי בנייה מוסיפים לביקוש למסכות האלו, לא רק נגד הקורונה, אלא גם להגנה מפני חלקיקים וגזים רעילים.

ההיצע של המסכות משתנה ממדינה למדינה, כאשר יש ארגונים מקומיים רבים ובתי חולים שצברו אספקה מתחילת המגיפה.

מישיגן מסרה ביום חמישי שב־20% מבתי החולים שלה יש מלאי של פחות משבעה ימי צריכה של ציוד רפואי מסוים, ול־6% היhתה אספקה של פחות מ־15 יום למסכות 96 N . מחלקת שירותי החרום בווירג'יניה מסרה בתשובה לפניית העיתון שיש לה כ-500,000 מסכות N95 ו-3.5 מיליון מסכות שעומדות בתקן הסיני המקביל KN95. המחלקה לבטיחות הציבור בוורמונט דיווחה על 133 אלף מסכות N95 ו־969 אלף מסכות KN95 נכון ל־18 ביוני. צפון קרוליינה דיווחה על 3.8 מיליון מסכות N95 וכ-2 מיליון מסכות KN95.

מנהלי אספקה בבתי החולים ובמערכות הבריאות מסרו שהם יכולים כעת להשיג מסכות ביתר קלות מאז שיצרנים  הגדילו את הייצור. אבל במבט רחב, הביקוש עדיין עולה על ההיצע, לדבריהם. "המצב עדיין גרוע", אמרה קתי דנינג, מנהלת יחידת המיקור ב-Vizient, שרוכשת ציוד רפואי עבור בתי חולים.

סוכנות ניהול החירום העריכה מוקדם יותר החודש שהביקוש למסכות N95 בארה"ב יעלה על הייצור והיבוא עד סוף אוגוסט. המפיצים ממשיכים להגביל את הזמנות הלקוחות לציוד מיגון, ומדווחים על הזמנות מצטברות גדולות. בתי חולים רבים חידשו הליכים שנעצרו לפני כמה שבועות כדי לחסוך ציוד מיגון או להיעזר בציוד שנאגר של מסכות, חלוקים וכפפות.

פרמייר, קבוצת רכישת ציוד לבתי חולים, מסרה שמחצית מכ-1,000 בתי החולים שהיא סקרה עד מחצית יוני דיווחו שהם לא יכלו להשיג די מסכות N95 כדי לבצע ניתוחים שנידחו.

במתקני בריאות רבים מצייתים עדיין להוראות הפדרליות של הארכת תוחלת החיים של המסכות. בכמה בתי חולים, העובדים עוטים מסכה אחת כל המשמרת, במקום להחליף מסכה לטיפול בכל חולה, כפי שנהוג בימים רגילים.