תוכנית הדיור החדשה של ליצמן בלבלה אתכם? "גלובס" עושה סדר

משרד הבינוי והשיכון הציג אוסף עקרונות שמייצגים את תוכנית הדיור של שר הבינוי והשיכון החדש • האם מדבור בתוכנית מאושרת, ומי מרוויחים מהתוכנית? • "גלובס" מציג תשובה לכל שאלה

שר השיכון יעקב ליצמן ועוזרו / צילום: משרד הבריאות
שר השיכון יעקב ליצמן ועוזרו / צילום: משרד הבריאות

משרד הבינוי והשיכון פרסם את מה שנחזה להיות תוכנית הדיור החדשה של הממשלה. אלא שלא כך. נכון לעכשיו מדובר באוסף עקרונות, שאמנם מלמדים על הכיוון אליו חותר שר הבינוי החדש, אך התוכנית טעונה את אישור הממשלה, וכמובן תקצוב בהתאם. התוכנית שמה דגש על סיוע לזוגות צעירים, סיוע לפריפריה ושינוי בשיטת שיווק קרקעות על ידי רשות מקרקעי ישראל. על הדרך התוכנית מסיימת את תוכנית הדיור הממשלתית הקודמת "מחיר למשתכן, שהנהיג שר האוצר לשעבר משה כחלון. כדי לנסות לענות על שאלות רבות שמעורר המתווה החדש, "גלובס" מציג: שאלות ותשובות.

האם מדובר בתוכנית מאושרת?

לא. משרד הבינוי והשיכון הציג אוסף עקרונות. רק אם הממשלה תאשר את המתווה, ותתקצב אותו בהתאם, התוכנית תצא לדרך.

האם מחיר למשתכן נגמרה?

לא ניתן "לכבות" במחי יד את מחיר למשתכן. ברחבי הארץ יש עוד לא מעט פרויקטים בבנייה במסגרת התוכנית, מגרשים ששווקו במכרזים, זכאים שזכו בהגרלות וגם מכרזים שפורסמו באתר רשות מקרקעי ישראל וטרם נקבע להם זוכה. כל זה ממשיך, וזה לא מעט. לגבי מכרזים חדשים לגמרי - יצאו מכרזים שלא תחת הכינוי מחיר למשתכן, אבל כאלה שמיועדים לזכאים במספר שינויים. המכרזים החדשים יבוססו על מחיר דירה קבוע עם הנחה שנעה סביב 250 אלף שקל, והתחרות בין הקבלנים תהיה על הקרקע (בניגוד למחיר הדירה הסופי הנמוך ביותר במחיר למשתכן עד כה). מכרזים אלו יכללו ככל הנראה יותר דירות מכירה בשוק החופשי ופחות דירות מוזלות, ויהיו בעיקר בפריפריה.

מה אם הוצאתי תעודת זכאות, לזרוק אותה לפח?

ממש לא. הזכאות תישמר כמו גם התבחינים הרלוונטים כיום שככל הנראה ימשיכו להיות רלוונטיים גם בהמשך הדרך (אי בעלות על דירה). מי שהוציא תעודה, ומי ששייך לסדרה ב' וג' במחיר למשתכן יקבל אפשרות למימוש הטבות בהמשך, אם במכרזים החדשים ואם בתוכנית מענקים מתוכננת. במשרד השיכון מודעים לעובדה שהמדינה התחייבה לכך, ולכן הם מתכוונים גם לקיים. מה שלא יקרה זה ההטבה שהייתה כלולה במחיר למשתכן לזוכים בדירות במרכז הארץ. מי שבנה על זה - צריך לחשב ציפיות מחדש.

אז לא יהיו יותר הנחות של 600-700 אלף שקל במחיר דירה כמו שהיה בגליל ים למשל?

חד משמעית לא. אין כוונה לחזור על מכרזים כאלו באזורי ביקוש.

אז דיור מוזל יהיה רק בפריפריה?

לא. יהיה דיור מוזל גם באזורי ביקוש וגם במעגל שני ושלישי במרכז. הנושא ייקבע על פי ערך הקרקע, אבל עדיין לא נקבעו הפרמטרים המלאים. הטבות משמעותיות יותר יינתנו בפריפריה - זה כן.

מאיפה יגיע הכסף לתוכנית?

מעבר למכרזים שממקסמים את מחיר הקרקע יניב כסף לקופת המדינה הרבה יותר ממכרזי מחיר למשתכן. אבל, מעבר להכנסות מקרקע, תוכניות מענקים זקוקות לתקצוב ישיר. נכון להיום אין הערכה לעלות התקציבית של כל התוכניות שהונחו על השולחן. או יותר נכון, נקודות עקרוניות כי תוכניות מלאות עוד אין. במשרד הבינוי והשיכון מאותתים שהם שחקן משמעותי והם דורשים מהאוצר תקציב משמעותי. השאלה שאין עליה מענה כרגע היא מה יהיה תקציב התוכנית.

תחרות על מחיר פיתוח בפריפריה לא יפגע באיכות הפיתוח?

אחד העקרונות בתוכנית החדשה מדבר על תחרות במכרזים על עלות הפיתוח, וזאת במכרזים בפריפריה שם ערך הקרקע נמוך עד אפסי. אולם, נכון להיום קבלנים ויזמים לוקחים כמובן מאליו את סבסוד הפיתוח ובמשרד הבינוי והשיכון מציעים שיטה שונה - עלות הפיתוח תיקבע, ותפורסם אבל התחרות תהיה על גובה הסבסוד. קבלן שיהיה מוכן לספוג יותר, כלומר ישלם יותר על הפיתוח במקום המדינה, יזכה במכרז. אז אם המכרז פועל כך - לא, איכות הפיתוח לא צפויה להיפגע.

למה אין התייחסות נרחבת להתחדשות עירונית בנקודות שפורסמו?

במשרד הבינוי והשיכון רואים את תחום ההתחדשות העירונית כחשוב ומשמעותי בשנים הבאות, והוא צפוי להופיע בהרחבה בחוק ההסדרים. לכן, מדובר בנושא שמתקדם כמתוכנן עד כה, ואין תוכניות להרחיב בו מעבר ליישום דו"ח החסמים שפורסם לפני מספר חודשים וביישומו. במקביל שוקלים במשרד הבינוי והשיכון לקחת את מנגנון הקרקע המשלימה ולהפוך אותו למנגנון שונה - למקסם את מחיר הקרקע ולהשקיע את הכסף בהתחדשות עירונית.

דיברו על מענקים, על בסיס מה תיקבע הזכאות?

נכון להיום הזכאות היחידה התקפה היא זכאות מחיר למשתכן. ככל הנראה זכאות זו תימשך ותתייחס גם למענקים, אולם הנושא עוד לא סגור סופית. כך גם לגבי המנגנון של קבלת המענקים והאם אלה יהיו רלוונטים לדירות חדשות ודירות יד שנייה.

איך דואגים שהמחירים לא יעלו בהתאם?

הדבר הראשון שאומרים על מענקים הוא שמחיר הדירה יעלה כגובה המענק. הכוונה גם לדירות חדשות וגם לדירות יד שנייה. גורמים במשרד השיכון טוענים שהם בודקים את הנושא, אך עוד אין ודאות כיצד בדעתם לטפל בסוגיית המחיר.