רוסיה מכחישה מעורבות בהימצאות חומר רדיואקטיבי באוויר באירופה

לשאלה על הדיווחים שרוסיה עלולה להיות מקור הדליפה הגרעינית, מסר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי לרוסיה יש מערכות ניטור קרינה מתקדמות מאד, ו"אין כל סימני חרום"

ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

רוסיה הודיעה כי היא לא הבחינה בקרינה מסוכנת כלשהי בשטחה, אחרי שארגון בינלאומי דיווח בשבוע שעבר שחיישנים בשטוקהולם גילו רמות מוגדלות של קרינה רדיואקטיבית שמופקת בעת היתוך גרעיני.

ארגון CTBTO שעוקב אחרי ראיות לניסויים גרעיניים בעולם, זיהה בשבוע שעבר רמות מוגדלות, אם כי לא מזיקות, של קסיום-134, קסיום-137 ורותניום-103, בין היתר בשטח רוסיה. האיוטופים שהתגלו היו "בוודאות מוצרים של היתוך גרעיני, כנראה ממקור אזרחי (תחנות כוח)", מסר הארגון.

לשאלה על הדיווחים שרוסיה עלולה להיות מקור הדליפה הגרעינית, מסר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי לרוסיה יש מערכות ניטור קרינה מתקדמות מאד, ו"אין כל סימני חרום".

בסוף השבוע פנתה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית למדינות החברות בה ושאלה אם הן הבטיחו באיזוטופים ובכל אירוע שהיה קשור אליהם.

אתמול דיווחה הסוכנות שכ-30 מדינות, בהן שבדיה, פינלנד, בריטניה, גרמניה וצרפת, הודיעו לה שלא היה אירוע כלשהו בשטחן שיכול היה לגרום לגילוי שנצפה. רוסיה לא הייתה אחת מהן.