באווירה חמימה במיוחד: ח"כ יוסף ג'בארין מונה ליו"ר הוועדה לזכויות הילד

חברי הוועדה הצביעו פה אחד בעד המינוי וג'ברין זכה לשבחים ולהמלצות חמות, בעיקר מנציגי מפלגת הליכוד ובעיקרם יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין

ח"כ יוסף ג'בארין, יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ח"כ יוסף ג'בארין, יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בראיון ל"גלובס" לפני יותר משנה, יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, התווה את שינוי הכיוון שהוא מנסה לחולל בסדרי העדיפויות של חברי הכנסת הערבים - הרבה יותר פעילות למען החברה הערבית וטיפול בבעיותיה, כשהסוגיה הפלסטינית נותרת חשובה אבל ברקע.

חבר הכנסת מנסור עבאס, יו"ר המפלגה האסלמית, היה אף נחרץ יותר ובראיון שלו אמר כי הכוונה היא לפעול בכל דרך, לרבות שיתופי פעולה, והסכמו עם כל גוף פוליטי או ממשלתי, ללא קשר לסוגיות הפוליטיות. הרשימה המשותפת קצרה הצלחה רבה וזכתה ל-16 מנדטים, כשהיא הופכת לסיעה השלישית בגודלה אחרי הליכוד ויש עתיד-חוסן לישראל.

מינויו של חבר הכנסת יוסף ג'בארין ליו"ר הוועדה לזכויות הילד היה אם כן להמשך טבעי למגמה הזו. חברי הוועדה הצביעו פה אחד בעד המינוי וג'בארין זכה לשבחים ולהמלצות חמות.

ראשון המברכים היה יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין מהליכוד, שסיפר כי הכיר את ג'ברין כבר באוניברסיטה: "יוסף ואני עברנו כברת דרך מאז שהינו חברים לספסל הלימודים. הוא עשה קריירה מפוארת בתחום המשפטי, ומביא עימו מטען אישי ויכולות המתאימות בדיוק לוועדה אשר עוסקת בדור העתיד שלנו, בזכויות שלהם ובדאגה לאלה שקולם לא נשמע מספיק ואין להם זכות בחירה. בוועדה זו נחשפים לנושאים מרגשים מאוד, ולא פעם כואבים מאוד, וחברים בה חברי כנסת אשר נושא בוער בנשמתם. זו זכות גדולה לעמוד בראשות ועדה שמהווה מוקד פעילות משמעותית וקידום יוזמות חשובות לטובת ילדינו, ובטוח שהוועדה נמצאת בידיים הכי מקצועיות שאפשר היה לבקש".

ח"כ שלמה קרעי, גם הוא מנציגי הליכוד, הוסיף: " כמי שמגיע ממשפחה של 17 ילדים ויש לי 6 בעצמי, תבינו שהוועדה הזו היא מבחינתי מחוץ לפוליטיקה. אפשר לריב ולצעוק בוועדת אחרות או במליאה, לא כאן. טוב שקמה הוועדה, טוב שאתה עם גישתך המיוחדת לילדים עומד בראשה, ונהיה כאן בשביל כל ילדי ישראל".

עוד ליכודניקית, ח"כ יפעת שאשא ביטון, הבטיחה גם היא לפעול יחדיו: "מאוד טבעי לי לראות את יוסף בכיסא היו"ר, כי בעת שעמדתי בראשות ועדה זו ידענו פה ביחד הרבה עבודה משותפת, חשובה, ואני יודעת שהוא ימשיך לקדם את כלל הנושאים הבוערים שעל שולחנה, כמו נושא הפיקוח על מעונות היום וחינוך בגילאי לידה עד שלוש, ואני מתחייבת להיות כאן בכל רגע שצריך".

ח"כ איימן עודה ציין את טובת הילדים באינטרס המשותף: "הוועדה הזו חשובה להווה ולעתיד כאחד, ויוסף, שהצליח בכל דרך אשר הלך בה, יוביל את הוועדה הזו בראייה הוליסטית לטובת כל הילדים. טובת הילדים הוא ללא ספק שהנושא האחד שכל האנושות יכולה להתאחד סביבו ולהסכים עליו. הדבר ודאי נכון לאוכלוסיות כמו הילדים בכפרים הבלתי מוכרים, אשר חיים בעוני מחפיר. ההשקעה שלך פה, יוסף, נחוצה לכולנו".

ג'בארין, נרגש בעליל, הודה לכל המברכים ואמר: "זהו בהחלט רגע נדיר של אחדות בבית הזה. אני ניגש למשימה זו מתוך אמונה שאצליח לפעול למען ילדים שחיים מתחת לקו העוני, למען נערים שהולכים לישון על בטן ריקה, למען ילדות ונערות שסובלות מאלימות, למען הילדים הערבים שחיים מתחת לקו העוני ולומדים במערכת חינוך שמגדילה פערים חברתיים, ולמען עוד ועוד ילדים וילדות שהמערכת מזניחה ומדירה. אני שמח לעמוד בראשות הוועדה לזכויות הילד, ומתחייב להיאבק למען הילדים והילדות של כולנו - ערבים ויהודים. הוועדה בראשותי תהיה הכתובת של ילדים ונוער שנפגעו אנושות ממשבר הקורונה, ושנפגעים דרך קבע ממערכת לא שוויונית שרק מרחיבה פערים. כמי שעוסק במשך שנים בנושאים של זכויות אדם, משפט וחינוך - הוועדה לזכויות הילד תהיה המשך לעשייה ולמאבק למען שוויון ותיקון חברתי, ונגד הדרה וקיפוח".

האווירה החמימה הנוגדת כל כך להתנצחויות הפוליטיות, לא זרה לכנסת שבה יש שיתופי פעולה ענייניים, בעיקר כאשר חברי אופוזיציה מבקשים לקדם באמת הצעות חוק רציניות ומבקשים את סיוע חבריהם מהקואליציה. גם חברי הכנסת הערבים ייודעים לעשות כן, מנסור עבאס ואחמד טיבי למודי פעילות משותפת כזו, ובכל זאת השיח בוועדה עם מינויו של ג'ברין השרה ולו לרגע אופטימיות השונה כל כך מהשיח הפוליטי הקשה שהיינו עדים לו בשנה וחצי של מערכת בחירות משסעת.