פומפאו קורא לאו"ם להאריך את האיסור על סחר בנשק עם איראן

ההסכם הנוכחי יפקע בעוד שלושה חודשים • שר החוץ האיראני הזהיר מפני השלכות קשות במקרה של הארכה • לאחר פקיעת האמברגו איראן תוכל לרכוש מטוסי קרב רוסים ולרכוש אמצעי לחימה ימיים, ובכך לאיים על היציבות האזורית והכלכלית

מייק פומפאו/  צילום:Shutterstock
מייק פומפאו/ צילום:Shutterstock

מזכיר המדינה מייק פומפאו קרא למועצת הביטחון של האו"ם להאריך את האיסור בן חמש השנים על מסחר בנשק קונבנציונאלי עם איראן, שיפקע באוקטובר, בעוד ששר החוץ האיראני הזהיר מפני השלכות קשות של הארכה כזו.

הדיפלומט האמריקני הבכיר ביותר קרא למועצת הביטחון, שהתכנסה לישיבה וירטואלית כדי לשקול את הסכם הגרעין הבינלאומי עם איראן מ-2015, לפעול בשירות המנדט של הקמתה למען שלום עולמי וביטחון.

פומפאו אמר שפקיעת אמברגו הנשק תאפשר לאיראן לאיים על הסחר הימי, לרכוש מטוסי קרב רוסיים לשימוש וטכנולוגיות אחרות לשימוש בעלות בריתה באזור, לאיים על יציבות כלכלית אזורית, ולהפוך לסוחרת נשק של מדינות עברייניות.

"איראן כבר מפרה את אמברגו הנשק, עוד לפני הפקיעה שלו"

פומפאו הזהיר שרכישת מטוסיי קרב רוסים על ידי האיראנים תכניס ערים כמו ריאד, ניו דלהי, ורשה ורומא לטווח התקיפה האיראני. הוא הצביע על דוח של מזכ"ל האו"ם מ־11 ביוני, לפיו כלי הנשק ששימשו בהתקפה בספטמבר שעבר על מתקני נפט בסעודיה, ובהתקפות מול חופי תימן בנובמבר ובפברואר, היו מאיראן. "איראן כבר מפרה את אמברגו הנשק, עוד לפני הפקיעה שלו", אמר פומפאו.

בעקבות זאת האשים שר החוץ האיראני ג'באד זאריף את ארה"ב בניסיון לפגוע בעם האיראני ולערער את היציבות במזרח התיכון באמצעות ההתערבויות הצבאיות שלה.

"בפעם הראשונה בהיסטוריה, חברה קבועה במועצת הביטחון מענישה מדינות שמצייתות לחוק ואנשים פרטיים על אי הפרה של החלטת מועצת הביטחון", הוא אמר, בהתייחס להחלטת מועצת הביטחון שהביעה תמיכה בהסכם הגרעין מ־2015.

האמברגו אמור לפקוע ב־18 באוקטובר, וכמה מדינות ערערו על המסע האמריקאי להארכה שלו בעקבות נסיגת הנשיא טראמפ מהסכם הגרעין ב-2018. רוסיה וסין, חברות קבועות במועצת הביטחון שנשארו צד להסכם הגרעין ומעוניינות למכור נשק לאיראן, מתנגדות לדרישת ארה"ב להאריך את האמברגו על מכירת נשק לאיראנים.

"המועצה חייבת לדחות את הסחטנות"

פומפאו אמר ש"העדיפות המכרעת" של הממשל היא לעבוד עם מועצת הביטחון כדי להאריך את האמברגו, והמועצה הזו "חייבת לדחות דיפלומטיה של סחטנות".

זריף האשים את ארה"ב בניסיון לפגוע במוסדות רב-לאומיים, ואת מדינות אירופה שהן צד להסכם הגרעין בניסיון להחליש אותו. הוא תיאר את פרישת ארה"ב מההסכם כלא חוקית, והודה לרוסיה ולסיין על התנגדותן למסע האמריקני לבודד עוד יותר את איראן.

נציגי כמה מהמדינות מתחו ביקורת על פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין וקראו לשמירה עליו, תוך התנגדות לקריאת ארה"ב לחדש את העיצומים הרב-לאומיים על איראן.