הנפקה עם בשר? בלדי בוחנת גיוס הון בבורסת ת"א לפי שווי של מעל חצי מיליארד שקל

לחברת המזון המשפחתית, שהוקמה בשנת 1916 כאטליז בשוק הכרמל בת"א, מחזור מכירות שנתי המוערך במעל 800 מיליון שקל • הבעלים, ארז דהבני: "פנו אלינו כדי לעניין אותנו בהנפקה. כרגע זה לא על הפרק"

עובדי ובעלי "בלדי", ארז דהבני / צילום: דן פרץ
עובדי ובעלי "בלדי", ארז דהבני / צילום: דן פרץ

חברת מזון מקומית גדולה בוחנת מהלך של הנפקה בבורסה: ל"גלובס" נודע כי חברת מוצרי הבשר הוותיקה בלדי החלה "לחמם מנועים" לקראת הנפקה אפשרית של מניותיה  בטווח של כשנה. את חברת המזון המשפחתית, שהוקמה בשנת 1916 כאטליז בשוק הכרמל בת"א, מוביל ארז דהבני.

מקורות בשוק ההון יודעים לספר כי בלדי ניהלה לאחרונה מגעים לבחינת מהלך הנפקה עם חתמים מובילים בשוק. השווי המבוקש עומד ככל הידוע על מעל חצי מיליארד שקל, כשמועד הגיוס המתוכנן הוא תחילת 2021. הבעלים דהבני מסר בתגובה כי  "גורמים משוק ההון פנו אלינו כדי להיפגש ולעניין אותנו בהנפקה. כרגע זה לא על הפרק".

בלדי נחשבת לאחת מחברות המזון הגדולות בישראל, והיא עוסקת ביבוא, ייצור ושיווק של מוצרי מזון, ובראשם בשר, תחום איתו היא מזוהה יותר מכל, לצד דגים וירקות קפואים. בין יצרניות המזון והמשקאות הנסחרות היום בבורסה בת"א ניתן לציין את קבוצת שטראוס כמובן, ולצדה את החברות נטו, ויליפוד, כלל משקאות (יפאורה), קרור, כרמית וגן שמואל. 

בכוונת דהבני להכין את החברה המשפחתית להנפקה בלי קשר להשפעת משבר הקורונה, החיובית בחלקה, על חברות מקומיות הפועלות בשוק המזון. מצד אחד, החברה נהנתה כמו שוק המזון מצמיחה יוצאת דופן במכירות לשוק הקמעונאי, ומאידך היא נפגעה באופן דרמטי במכירות לשוק המוסדי, שנפגע כולו במשבר הקורונה עקב סגירת אולמות האירועים והקייטרינג.

מייצרת גם לשופרסל ויינות ביתן

מטה הקבוצה יושב בבאר טוביה סמוך לקריית מלאכי, וכולל את המרכז הלוגיסטי ומשרדי החברה בשטח של כ-4,000 מ"ר. פעילות הייצור מתבצעת במפעל שנמצא בעמק יזרעאל. בחברה מועסקים כ-500 עובדים. לאחרונה הקימה בלדי מרכז לוגיסטי חדש  בהשקעה של כ-200 מיליון שקל בתימורים הסמוך לבאר טוביה, בשטח של כ-34 אלף מ"ר, אך ככל הידוע הוא טרם אוכלס.

המתחרות הבולטות של בלדי הן תנובה, נטו, זוגלובק, מעדני הטלה ופסקוביץ. לצד המוצרים שמספקת בלדי תחת המותג שלה, היא גם מייצרת למותג הפרטי של שופרסל ועבור קבוצת יינות ביתן-מגה.

בענף המזון מעריכים את מחזור המכירות הכולל של החברה בלמעלה מ-800 מיליון שקל. כמחצית מההכנסות מקורן במכירות לרשתות הקמעונות, בין היתר באמצעות מכירת תוצרת טרייה שאינה נספרת בסטורנקסט (חברה האוספת ומעבדת מידע מנתוני קופות המכירה ברשתות המזון), בעוד שסדר גודל של כמחצית נוספת מגיע ממכירות ל"שוק המוסדי" - בעיקר חברות הסעדה ואולמות אירועים, לצד פעילות קייטרינג ואוכל מוכן שבלדי מפעילה עצמאית. 

בלדי רשמה זינוק משמעותי במכירות לרשתות הקמעונות בשנים האחרונות: ב-2019 גדלו המכירות לשוק הקמעונאי בכ-23% לעומת שנה קודמת לכ-351 מיליון שקל, לאחר שב-2018 הציגה החברה צמיחה משמעותית במכירות אלו לכ-285 מיליון שקל - גידול של כמעט 50% ביחס ל-2017, על פי נתוני סטורנקסט. הגידול מיוחס בין היתר לסגמנט החדש שהכניסה החברה לשוק - ה"מינוט סטייק", שבהמשך זכה לחיקוי מצד רמי לוי.

טרום משבר הקורונה נכנסה בלדי לפעילות גם בתחום הנדל"ן. לחברה קרקע בבת ים אותה רכשה לפני כשני עשורים, עליה היא צפויה להקים פרויקט בן 16 קומות - שיכלול בין היתר מלון, מסחר ומגורים - בעלות של כ-350 מיליון שקל.