עוד קורבן לקורונה: חברת ההסעדה של נחום ביתן נסגרת

חברת ההסעדה מועב, שבבעלות יינות ביתן החזקות, הודיעה ללקוחותיה כי היא סוגרת את הפעילות בצל הפגיעה בשל משבר הקורונה • ההכנסות של החברה, שמספקת שירותים לחברות כמו אסם, חברת החשמל ואלביט, הסתכמו בכ-35 מיליון שקל ב-2019

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

חברת ההסעדה של נחום ביתן לא שרדה את משבר הקורונה. ל"גלובס" נודע כי חברת ההסעדה שבבעלות חברת יינות ביתן החזקות, אשר נקראת מועב, הודיעה ללקוחותיה ביניהם חברות גדולות דוגמת אסם, חברת החשמל ואלביט כי היא סוגרת את הפעילות בצל הפגיעה בעסקי ההסעדה בשל משבר הקורונה.

נכון לסוף שנת 2019, בחברה היו מועסקים 131 עובדים. מנתוני דן אנד ברדסטריט עולה כי ההכנסות של החברה ב-2019 הסתכמו בכ-35 מיליון שקל. נחום ביתן מחזיק בחברה באמצעות חברה אחות של קבוצת יינות ביתן, אשרה רשומה תחת השם יינות ביתן החזקות, והיא נמצאת בבעלות מלאה של יינות ביתן.

שחיקת רווחים בענף ההסעדה

מדובר בחברה שנוסדה לפני למעלה משלושה עשורים, על ידי משה מרכוס ובלה גוטלן, והיא מהוותיקות בתחום שירותי ההסעדה בישראל. ב-2009 רכשה יינות ביתן החזקות נתח ממניות החברה, וב-2016, סמוך לרכישת רשת מגה, השלימה את רכישת המניות בה, וכיום היא הבעלים היחידי.

מועב עסקה בהפעלת מטבחים וחדרי אוכל, אספקת ארוחות ארוזות, והפעלת קפיטריות ומזנונים. מאתר החברה עולה כי בין לקוחותיה נמנים גופים עסקיים בולטים דוגמת תנובה, אסם, שטראוס, החברה המרכזית (קוקה קולה וטרה), חברת החשמל, אלביט ואחרות. בין המתחרות שלה נמנות חברות גדולות יותר בתחום ההסעדה דוגמת שולץ, ISS שנמכרה לאחרונה לסודקסו, ומבושלת.

בשנים האחרונות סובל תחום ההסעדה מירידה בפעילות ומשחיקה ברווחים עוד טרום משבר הקורונה. על הרקע הזה, בשנה החולפת, חברת ISS העולמית סגרה את פעילותה בישראל ומכרה אותה למתחרה סודקסו. גם חברת שולץ, שנרכשה בידי קרן אייפקס בניהול זהבית כהן, רשמה שחיקה מהותית בשווי שלה שהצטמק לכ-200 אלף דולר, כפי שדווח ב"גלובס" במרץ אשתקד.

ממשפחת ביתן, בעלי יינות ביתן החזקות, נמסר: "שוק ההסעדה בארץ ובעולם סופג מכה קשה, ומשבר הקורונה לא הועיל. לפיכך, לאחרונה וכחלק מתהליכים רוחביים הוחלט לצמצם את הפעילות של מועב ולהתמקד בחברות הנוספות המראות אופק וצמיחה שתחת ביתן החזקות".

בוטלה עסקת מכירת סניפים בין יינות ביתן ליוחננוף

במקביל, דווח היום כי בוטלה העסקה בין יינות ביתן לבין יוחננוף למכירת שני סניפים של הקבוצה ברעננה והרצליה, וזאת לאחר שיוחננוף השלימה את רכישת הסניף של יינות ביתן באיירפורט סיטי. יוחננוף מציינת כי לא התקיימו התנאים המתלים בהסכם, ועל הרקע הזה בוטלה העסקה לרכישת שני הסניפים הללו. עם ביטול ההסכם נדרשת יינות ביתן להשיב ליוחננוף סכום של כ-5 מיליון שקל אשר שולם כמקדמה על חשבון רכישת הסניפים.