הבנק המרכזי של ליטא מנפיק מטבע דיגיטלי לאספנים

ליטא עומדת להפוך השבוע למדינה הראשונה בגוש האירו שבה יונפק מטבע דיגיטלי על ידי בנק מרכזי • מטבעות LBCoin מיועדים להפוך לפריט אספנים, ולא לשמש אמצעי תשלום

מטבע כסף ייחודי של הבנק המרכזי הליטאי, שיהיה ניתן לרכישה תמורת סדרה של שישה מטבעות LBCoin  / צילום: רויטרס
מטבע כסף ייחודי של הבנק המרכזי הליטאי, שיהיה ניתן לרכישה תמורת סדרה של שישה מטבעות LBCoin / צילום: רויטרס

הירידה החדה בשימוש במזומנים במדינות רבות בעקבות התפשטות וירוס הקורונה, יחד עם הציפיות שמעורר פרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה של פייסבוק, דוחפות בנקים מרכזיים בעולם לבחון אפשרות של הנפקת מטבע דיגיטלי משלהם. השבוע, על פי דיווח של סוכנות הידיעות "רויטרס", עומדת ליטא להפוך למדינה הראשונה בגוש האירו שבה מונפק מטבע דיגיטלי על ידי הבנק המרכזי.

המטבע הדיגיטלי החדש, שנקרא LBCoin, יונפק כחלק מפרויקט ניסיוני של הבנק המרכזי של ליטא, שמגדיר אותו "מטבע האספנים הדיגיטלי המבוסס על בלוקצ'יין הראשון בעולם". הבנק ציין כי המטבע הדיגיטלי החדש אינו הילך חוקי (אמצעי תשלום שלא ניתן לסרב לקבלו, על פי חוק), ולכן הוא אינו ממליץ להשתמש במטבעות LBCoin לביצוע תשלומים.

השבוע תיערך מכירה מוקדמת, שבה יפיץ הבנק המרכזי הליטאי לראשונה 24 אלף מטבעות LBCoin. לכל מטבע מצורף דיוקן של אחד מ-20 האנשים שחתמו על הצהרת העצמאות של ליטא ב-1918, ולרוכשי המטבעות תינתן הזדמנות להשיג אוסף מלא של כל 20 החותמים. המטבעות נחלקים לשש קטגוריות, על פי תחומי פעילותם של החותמים, ולכל קטגוריה יוקצו במכירה המוקדמת 4,000 מטבעות.

הבנק המרכזי ימכור את המטבעות הדיגיטליים בחבילות, שכל אחת מהן תכיל שישה מטבעות שנבחרו באופן רנדומלי, תמורת 99 אירו לחבילה. בבנק מסבירים כי מי שיצליח לאסוף סדרה של שישה מטבעות משש הקטגוריות השונות, יוכל להמיר את הסדרה במטבע כסף (מטבע מתכת) מיוחד לאספנים, שערכו הנקוב 19.18 אירו. מטבע הכסף הייחודי הזה, הדומה בגודלו ובצורתו לכרטיס אשראי, נושא איור המנציח את טקס החתימה על הצהרת העצמאות של ליטא.

החלפת מטבעות LBCoin תתאפשר ישירות מול הבנק המרכזי של ליטא או באמצעות רשת בלוקצ'יין פרטית. בדיווח שפורסם בחודש שעבר באתר Coindesk, אמר מנהל פרויקט LBCoin כי המטבעות הדיגיטליים, המבוססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין NEM, יהיו ניתנים להחזקה בארנק דיגיטלי של הבנק המרכזי הליטאי או להעברה לארנקים דיגיטליים התומכים בטכנולוגיית NEM.

אזהרה מהבנק להסדרי סליקה בינלאומיים

מריוס יורגילאס, סגן מנהל בבנק המרכזי של ליטא, הסביר בראיון ל"רויטרס" כי מטבעות LBCoin יהיו דומים מאוד ל"מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי" (CBDC). לדבריו, הנפקת המטבע מציבה את ליטא בחזית הפיתוח של מטבעות דיגיטליים ריבוניים. "אף אחד בקהילת הבנקים המרכזיים לא חשב ברצינות על מטבע דיגיטלי, לפני שהבנו שיש איום לגיטימי שמישהו אחר יתפוס את מקומנו", אמר יורגילאס. "אנחנו צריכים לספק לחברה את מה שהיא רוצה".

מטבעות דיגיטליים המונפקים על ידי בנקים מרכזיים הם למעשה צורה דיגיטלית של כסף ריבוני (פיאט), ומבחינה זו אין כל דמיון בינם לבין מטבעות קריפטו מבוזרים כמו ביטקוין, שאינם מונפקים או מפוקחים על ידי אף גוף מרכזי. בחודש שעבר הודיע הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים, BIS, כי ימליץ לבנקים מרכזיים לנקוט זהירות בהנפקת מטבעות CBDC משלהם, כדי למנוע פגיעה במערכות הפיננסיות והמוניטריות בעולם.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.