אושרה הצעת חוק למחיקת מאגר נתוני האשראי שנאסף בימי הקורונה

ההצעה של הח"כים גפני ומקלב לתיקון את חוק נתוני האשראי קובעת כי בנק ישראל לא יכלול במאגר נתוני האשראי, המשמשים את המוסדות הפיננסיים, נתונים שנאספו בתקופת משבר הקורונה

משה גפני בדיון של וועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
משה גפני בדיון של וועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני וסגן שר התחבורה אורי מקלב, הקובעת כי מאגר נתוני האשראי מתקופת משבר הקורונה יימחק.

לפי ההסבר להצעה, בעקבות מגיפת הקורונה, נפגע מקור פרנסתם של אזרחים רבים עקב סגירת בתי עסק, פיטורים, יציאה לחל"ת או בידוד. ובשל כך רבים מהאזרחים שנפגעו אינם יכולים לעמוד בהתחייבויותיהם, להחזיר הלוואות ולעמוד בהוצאותיהם בתקופה קשה זו.

בנוסף, בהוראת בנק ישראל, הבנקים איפשרו לדחות את תשלומי המשכנתאות. כתוצאה מכך, הלווים שבפועל אינם משלמים את המשכנתא חוששים שדירוג האשראי שלהם ייפגע, וכי פגיעה בדירוג האשראי שלהם עשויה להקשות עליהם לחזור לתפקוד נורמלי.

ההצעה של גפני ומקלב לתיקון את חוק נתוני האשראי קובעת לכן כי בנק ישראל לא יכלול במאגר נתוני האשראי, המשמשים את המוסדות הפיננסיים, נתונים שנאספו בתקופת משבר הקורונה. כן נקבע כי הנתונים שנאספו בתקופת משבר הקורונה לפני כניסתו לתוקף של החוק ונכללו במאגר - יימחקו. ומה שנאסף בתקופה האמורה וכבר נמסרו ללשכת אשראי או ללשכת מידע על עוסקים, לא ישמשו לשם עריכת דוח אשראי, דירוג אשראי, או מתן חיווי אשראי.

עם זאת, תקופת הקורונה לא הוגדרה במדוייק, והיא אמורה להיקבע בעת הדיון בהצעה בועדת הכספים. ההערכה היא כי מדובר בתקופה שבין אמצע מארס 2020, לחצי שנה, עם אפשרות להארכה.

ח"כ גפני אומר, כי מדובר בהצעת חוק חברתית מהמעלה הראשונה, בכך שאנשים רבים שנקלעו לקשיים כלכליים בעקבות משבר הקורונה לא יירשם עליהם כתם שחור בעתיד וכי דירוג האשראי שלהם ישאר כמו שהיה טרם המשבר הנוכחי.

הצעת החוק תובא לאישור הכנסת בקריאה טרומית ומשם תועבר לטיפול ועדת הכספים, שגפני עומד כזכור בראשה.