מהלך חדש של השרה רגב: מאגר נתונים של מחירי רכבים משומשים על בסיס דיווחי עסקאות בפועל

במשרד התחבורה טוענים כי המאגר יחזק את כוחם של הצרכנים מול מגרשי הטרייד אין והסוחרים וייצור תחרות בשוק מחירוני הרכב • מנגד טוענים גורמים בענף הרכב: ספק אם מאגר כזה יהיה אמין ויוכל לשקף את מלוא המידע

מירי רגב / צלם: אוריה תדמור
מירי רגב / צלם: אוריה תדמור

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה כי בכוונתה להגיש תיקון חקיקה, שיביא ליצירת בסיס נתונים על מחירים בפועל של כלי רכב משומשים. על פי ההצעה, יחויבו מוכרים ורוכשים של רכב משומש לדווח על מחיר העסקה בעת העברת הבעלות עליו.

הנתונים יוזרמו על ידי רשות הדואר לאתר אינטרנט חינמי, שיוקם על ידי משרד התחבורה או גוף חיצוני, ובו יקוטלגו הנתונים ויוצגו על פי מודל הרכב ותת הדגם, שנת ייצורו ואופי הבעלים הקודמים: פרטי, חברת החכר וכו'.

במשרד התחבורה אומרים כי "המאגר ייצור ודאות מוחלטת בעסקאות היד השנייה ויאפשר לרוכשי רכבים יכולת מיקוח גדולה מול מגרשי הטרייד-אין והסוחרים תוך יצירת תחרות בשוק מחירוני הרכב".

השרה רגב אמרה כי המהלך ייצור "מחירון המונים", שיאפשר לקנות רכב משומש במחיר ראלי ובשווי האמיתי ויחסוך לציבור אלפי שקלים בעסקאות שאינן משקפות את השווי הראלי של הרכב.

בענף הרכב הטילו היום ספק אם מחירון כזה הוא אכן ראלי ליישום. גורם בכיר בענף אמר כי "כל עסקה משקפת נתונים ספציפיים, שאינם גלויים ואינם מדווחים במעמד המכירה, ולפיכך גם לא ידווחו במאגר הממשלתי, כמו למשל תאונות שעבר הרכב, מצבו המכני והאסתטי, אבזור אופציונלי שמותקן בו וכדומה.

בנוסף עסקאות רבות בשוק מבוצעות במזומן, או כחלק מעסקת טרייד אין על רכב אחר במקרה של מגרשי מכר, וגם המידע הזה אינו משתקף במחיר העסקה המדווח, וזאת בהנחה שניתן יהיה לחייב את הדיווח מלכתחילה".