מרגי קבע: עד שלא יושג הסכם מול אל על, חוק התעופה לא יקודם

ועדת הכלכלה כבר אישרה את השינוי בחוק התעופה לקריאה שנייה ושלישית עד שיו"ר הוועדה, יעקב מרגי, התערב • בכך מנסה מרגי להפעיל לחץ לסיים את הסאגה הנמשכת חודשים במסגרתה דנים באותר ובאל על למתווה של סיוע

יעקב מרגי / צילום: תמר מצפי
יעקב מרגי / צילום: תמר מצפי

ועדת הכלכלה אישרה את השינוי בחוק התעופה לקריאה שנייה ושלישית. אלא שיו"ר הוועדה חה"כ יעקב מרגי קבע כי החוק לא יקודם עד אשר יושג הסכם בין אל על ובין משרד האוצר למתווה של סיוע. בכך מנסה מרגי להפעיל לחץ לסיים את הסאגה הנמשכת חודשים במסגרתה דנים באותר ובאל על למתווה של סיוע.

מנכ"ל אל על גונן אוסישקין, שנכח בדיון, הודה למרגי על הלחץ שהוא מנסה להפעיל באומרו: "95% מכוח האדם שלנו בחל"ת. נגמר לנו הכסף. נסכם מתווה עם האוצר בימים הקרובים. צריכים שניים לטנגו ואנחנו צריכים את האוצר", עוד אמר אוסישקין, "הכוונה היא להחזיר את כל הכסף ללקוחות". הכוונה הזו כוללת החזרים של כמיליארד וחצי שקל על טיסות שבוטלו מאז חודש מרץ. אלא שכדאי לזכור כי כל עוד החוק לא יקודם, חוק התעופה במתכונתו כיום הוא שתקף, והוא קובע שכל החברות שלא השיבו כסף לצרכנים בטווח של יותר מ-21 ימים מביטול הטיסה - מפרות את החוק כבר כעת, וזה קורה על גב הנוסעים. סנקציה? לא בתוכניות.

החוק שצפוי לעבור, אולם עדיין ימתין כאמור, יבטל את חובת הפיצוי לנוסעים על טיסה שבוטלה ויחייב את החברות להחזיר כסף על טיסה שבוטלה בתוך 90 ימים במקום 21 ימים כיום. החוק עוד לא עבר אבל בענף, פרק הזמן של 90 הימים הוא שנהוג כבר כעת בתחשיב ובהתחשבנות מול הלקוחות. החוק יהיה תקף מה-1 במרץ ועד ה-31 באוגוסט בשלב זה.

חה"כ בועז טופורובסקי ביקש לקבוע שהוראת השעה תחול רק על החברות הישראליות, חה"כ אחמד טיבי הצטרף לבקשה זו, אלא שהיא נדחתה בהצבעה בוועדה והיא תוכל להיות מוגשת בהסתייגות. הצעה אחרת של טופורובסקי ביקשה לבוא לקראת הצרכנים דרך החזרת הכספים תוך 21 ימים והקמה של קרן שתגשר את הפער ל-90 ימים אל מול החברות, וזאת במימון המדינה. בדרך זו, הוא נימק הצרכנים לא ישמשו כמקור האשראי עבור החברות, מה שקורה כבר כעת כל עוד כספם מוחזק אצל חברות התעופה - ומדובר במיליארדי שקלים. נציג אגף התקציבים באוצר התנגד להקמת קרן כזו והיא נדחתה בהצבעה.

תיקון לחוק יאפשר לחברות להציע שובר במקום החזר. כל הצעה כזו חייבת הסכמה בכתב מצד הנוסע. סעיף מוזר למדי יאפשר לנוסע להעביר את השובר לנוסע אחר, מה שעשוי לפתוח פתח למסחרה בכרטיסים ולספסור. כך או כך המטרה היא להקל על הנוסעים בענף שבו שורר ערפול על עתידו. מי שלא יממש את השובר יהיה רשאי לפנות לחברת התעופה לקבל החזר תחתיו.

בראיון שהעניק ל"גלובס" אורי סירקיס, הוא התייחס לאפשרות להעניק שוברים במקום החזרים באומרו כי הצעת ערך כזו ללקוחות תוכל להיות רלוונטית לכשהשמיים ייפתחו והענף ישוב לפעול - מה שלא קורה כרגע. לכן, הצעה למימוש שובר מוגדל בשעה שאין מוצר להציע ללקוחות, תגרור את הצרכנים להעדיף החזרים. כבר היום מציעה ישראייר שוברים מוגדלים ב-25% מערך הקנייה, אולם לפי סירקיס, רק 13% מוכנים לקבלם והשאר רוצים החזר. המוכנות לקבל שוברים תהיה תלויה בהצעת הערך שהחברות יוכלו להציע ובתחושת הוודאות לחידוש הטיסות, תחושה שאיננה כיום.

חה"כ ניר ברקת תקף את משרד האוצר בטענה ל"כשל תפיסתי אל מול אל על וענף התעופה, המדינה עוזרת לכל העסקים ללא קשר או בדיקה האם מנהלים נכון או לא את העסקים שלהם. יש התערבות בוטה של משרד האוצר רק באל על, לא שמעתי שהאוצר אומר לחברה אחרת שלפני שניתן סיוע אנחנו רוצים לדעת שאתם מצמצמים. זה לא קיים בשום עסק אחר, זה מבזה". ברקת סבור שסיוע אמור לבוא דרך מענקים. "עוד לא מאוחר שהאוצר יתאפס על עצמו ולא יעסוק בלפטר עובדים אלא באיך להחזיר עובדים. המהלכים הפנימים בתוך אל על הם לא עניינה של המדינה ולא עניינו של האוצר".