הברים סגורים, ומכירות האלכוהול ברשתות מזנקות: נורית שמיר מונתה למנכ"לית חברת האלכוהול הכרם

אחרי 30 שנה של ניהול, אריאל אפשטיין יעביר את המושכות לאחותו ויעבור לשמש כיו"ר החברה • המינוי מתרחש בתקופה שבה מצד המכירות של אלכוהול רשתות הקמעונאות מזנקות, אך הפעילות של הברים מושבתת

נורית שמיר / צילום: אסף לב
נורית שמיר / צילום: אסף לב

נורית שמיר מונתה למנכ"לית חברת האלכוהול "הכרם" שבבעלות משפחתה ותחליף את אחיה אריאל אפשטיין אחרי 30 שנות ניהול. אריאל יעבור לשמש כיו"ר החברה. עד היום תפקדה שמיר כמשנה למנכ"ל.

מדובר בחילופים שמתרחשים בתקופה מאתגרת בצורה יוצאת דופן עבור ענף האלכוהול, וזאת על רקע השפעות משבר הקורונה שהובילו להגבלות קריטיות מצד המדינה על פעילות הברים, המסעדות ובתי הקפה. כך, אחרי תקופה של כחודשיים בהם הענף היה סגור באופן מלא, הוא חזר לפעילות, והשבוע הוגבל מחדש, אחרי פחות מחודשיים של פעילות שוטפת; נקבע כי ברים ייסגרו לחלוטין, והישיבה במסעדות ובתי קפה תוגבל.

המציאות הזו מביאה גם מוסדות ותיקים בתחום לסגור את הפעילות שלהם, שלעיתים משאירים אחריהם חובות לספקיות המשקאות.

מנגד, תחום האלכוהול במכירה קמעונאית חווה עלייה יוצאת דופן במכירות ברשתות השיווק ובחנויות פרטיות. לפי נתוני סטורנקסט, בחמשת החודשים הראשונים של 2020 מכירות האלכוהול צמחו ביותר מ-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הכרם היא אחת החברות הוותיקות ביותר בענף היין והאלכוהול בישראל. היא מעסיקה כ-180 עובדים, ומחזור המכירות השנתי שלה נאמד בכ-300 מיליון שקל. הכרם היא היבואנית והמשווקת הרשמית של מאות מותגי אלכוהול ובירות בינלאומיים בולטים בישראל דוגמת וויסקי גלנפידיך, וודקה סטולי ייגמייסטר, והבירות בלו מון, פרנסיסקאנר, אסטרייה דאם, ולאחרונה החלה לשווק את בירת באדוויזר האמריקאית ואת הבירה הגרמנית בקס, ונכנסה גם לתחום הקפה.

בנוסף, הכרם מחזיקה במלוא הבעלות במבשלת בירת נגב, ומאז 2014 שותפה במבשלת הבירה הישראלית בירה מלכה (40%), לצד האחים אסף ודן לביא, ומשווקת מותגי בירה מחו"ל.

המטה החברה והמרכז הלוגיסטי שלה ממוקמים באזור התעשייה חבל מודיעין. הכרם נוהלה לאורך השנים על ידי בני המשפחה, וכעת מנהליה הם דור רביעי. בנוסף לשמיר ולאפשטיין, האחות רונית אבנר, משמשת כסמנכ"לית השיווק של החברה בעשרים וחמש השנים האחרונות.