ממשל טראמפ פרסם את רשימת מקבלי ההלוואות בכספי משלם המסים

אחרי לחצים בקונגרס נחשפה רשימת הלווים מתוכנית PPP שנועדה לעזור לעסקים קטנים ועלתה 521 מיליארד דולר • החשיפה מעוררת כעס בארה"ב

תור משתרך מחוץ לשירות התעסוקה ביוטה / צילום: Rick Bowmer, AP
תור משתרך מחוץ לשירות התעסוקה ביוטה / צילום: Rick Bowmer, AP

הקונגרס האמריקני גיבש את "תוכנית הגנת השכר", PPP , כדי לעזור לעסקים קטנים להתגבר על נזקי מגיפת הקורונה, אבל ההלוואות של התוכנית, בסך 521 מיליארד דולר, הגיעו גם לחברות רווחיות ומקושרות היטב מבחינה פוליטית, כולל משרדי עורכי דין, אגודות צדקה, רשתות מסעדות ומנהלי הון.

ממשל טראמפ פרסם לראשונה אתמול (ב') את שמות הלווים מהתוכנית, בעקבות לחצים של הקונגרס ואחרים לחשוף את זהות מקבלי הלוואות בכספי משלם המסים.

ברשימה נמצאים בואיז שילר פלקסנר, משרד עורדי הדין בראשות דייויד בואיז, המומחה להתדיינות של הגבלים עסקיים; ניוזמקס מדיה, חברת המדינה בניהול כריסטופר רודי, שתורם לטראמפ; וספק שירותים לארגוני צדקה מאינדיאנפוליס שבבעלות חלקית של שרת החינוך, בטסי דבוס.

דובר של משרד החינוך מסר שלשרה דבוס אין כל מעורבות בפעילות החברה המשפחתית שלה בכהונתה כשרה.

חברת P.F. Chang’s China Bistro, מפעילת מעל 200 מסעדות בארה"ב, קיבלה הלוואה. כך גם משקיעי נדל"ן ומנהלי הון בולטים. מלכ"רים שקיבלו הלוואות כוללים את הצופות (הבנות) של אמריקה, את בעיית הספר סיידוול פרנדס בוושינגטון הבירה, שבוגריו כוללים ילדי נשיאים לשעבר, ואת הקרן שמנהלת את מוזיאון האמנות גוגנהיים בניו יורק.

"העזרה הכספית הקריטית הזו היתה חיונית לבריאות הארגון שלנו כאשר זרמי ההכנסה שלו השתבשו", מסר ארגון הצופות של אמריקה.

660,000 החברות שצוינו בדו"ח קיבלו רק את ההלוואות הגדולות ביותר - מעל 150,000 דולר. ההלוואות נמחלות אם הן משמשות לשמירה על עובדים. ההלוואות שנחשפו אתמול מייצגות כ-15% מארבע מיליון הלוואות שניתנו בתוכנית PPP , אך כ-75% מהסך הכספי שלהן.

סכומי ההלוואות הספציפיים לא נחשפו, אך רבים מהשמות הידועים ביותר שקיבלו אותן לקחו 5-10 מיליון דולר, הסכום המרבי המותר. כל הלווים יוכלו ליהנות מכספי משלם המסים כל עוד הם יוציאו לפחות 60% מהכספים על שכר עובדים ויעמדו בתנאים נוספים.

החשיפה צפויה ללבות את הדיון אם התוכנית, שחילקה כספים במהירות, עזרה לעסקים רווחיים על חשבון העסקים שזקוקים לה באמת. כמה גורמים בקונגרס דורשים להדק את תנאי הקבלה של סיוע עתידי נגד הקורונה. "עסקים לא צריכים לקחת הלוואות אם הם לא זקוקים לכסף", אמר הסנטור הרפובליקני ריק סקוט מפלורידה.

כללית, הלווים לא הגיבו או אמרו שהם לקחו את הכספים כי היו זכאים להם והשתמשו בהם לתמיכה במקומות עבודה, כפי שהחוק מחייב. P.F. Chang מסרה ש"כתוצא ישירה של הלוואת PPP, יכולנו להמשיך להעסיק יותר מ-12,000 חברים, ורוב המסעדות שלנו נשארו פתוחות במשבר הנוכחי".

גם כמה חברי קונגרס קיבלו הלוואות. הציר קווין הרן, רפובליקני מאוקלהומה, שמחזיק זיכיון מזון מהיר בטולסה, קיבל 1-2 מיליון דולר. הציר מייק קלי, רפובליקני מפנסילבניה, קיבל הלוואה לסוכנות הרכב שלו בפיטסברג. בסוכנות אמרו שההלוואה תמכה במקומות עבודה, והציר אינו מעורב בפעילות היומיומית.

בעלה של יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי (דמוקרטית מקליפורניה), פול פלוסי, הוא משקיע בחברה מצפון קליפורניה שקיבלה הלוואה. דובר של פלוסי מסר שהבעל "אינו מעורב ואפילו לא ידע על ההלוואה". כמה מחוקקים נוספים חשפו לפני כן שגופים שלהם קיבלו הלוואות PPP .

כנסייה גדולה באילינוי קיבלה כספי משלם מסים, כמו גם בית כנסת שמשרת את האליטה בניו יורק, במסגרת הלוואות בסך 7.3 מיליארד דולר למוסדות דת. ייזי, חברת אחזקות של הזמר קניה ווסט שמנהלת עסקי אופנה, קיבלה הלוואה של 2-5 מיליון דולר.

ממשל טראמפ פרסם את השמות לצד ניתוח שהראה שההלוואות חולקו באופן מאוזן ברחבי המדינה, עם אזורים של הכנסה נמוכה עד מתונה שקיבלו 27% מההלוואות, שבהם חיים 28% מהאמריקנים. "הנתונים מראים שעסקים קטנים מכל סוג ובכל מגזר נהנו מהתוכנית חסרת התקדים", מסר ראש מנהל הסקים הקטנים בממשל, ג'וביטה קרנזה.

הממשל נימק את החלטתו שלא לפרסם את סכומי ההלוואות בחיסיון עסקי, ובמקום זאת חילק את הלווים לחמש קטגוריות בהתבסס על גידול ההלוואה. השכבה העליונה - אלו שקיבלו 5-10 מיליון דולר - כללה 343 חברות במגזר המסעדות, שפיטר 3.1 מיליון עובדים בינואר-יוני, או 25% מכוח העבודה שלו לפני הקורונה.

נכללו גם 168 מרפאות של רופאים, 134 משרדי הנדסה ו-128 משרדי עורכי דין. המגזרים האלו פיטרו 5.3%, 3.5% ו-4.6% מעובדיהם בהתאמה במשבר.

מלבד P.F. Chang’s, לווים נוספים במגגזר המסעדות שקיבלו לפחות 5 מיליון דולר כללו את הרשת המקסיקנית רוביו רסטורנטס, את רשת בלק אנגוטס סטייקהאוז מקליפורניה ואת פייב גייז אנטרפרייזז (מבורגרים).

מותגי מסעדות עודדו את הזכיינים שלהם לפנות לקבלת הלוואות, כולל פיצה האט, מקדונלד'ס ו-וונדי'ס. מקדונלד'ס ו-וונדי'ס החזירו לעצמם את רוב מכירותיהם בארה"ב מאז פרוץ המגיפה, ופיצה האט רשמה צמיחה היסטורית.

סקוט סבנסון, מנכ"ל רשת המזון המהיר MOD סופר פאסט פיצה שפועלת ב-27 מדינות בארה"ב, אמר שהוא התלבט מאד אם להחזיר את ההלוואה של מעל 5 מיליון דולר שהרשת לקחה. רשתות שייק שאק ורות'ס הוספיטליטי (רות'ס כריס סטייק האוז), החזירו את ההלוואות בשבועות האחרונים על רקע ביקורת ואיומים בתביעה פלילית.

החברה של סבנסון החליטה בסופו של דבר לא להזחיר את ההלוואה. "כמנכ"ל, התפקיד שלי הוא להבטיח שהעסק חי מבינה כלכלית", הוא הסביר.

תוכנית PPP קבעה תקרה של 10 מיליון דולר להלוואה, אך הנתונים ממראים שכמה בעלי עסקים קיבלו עשרות הלוואות באמצעות חברות בנות או חברות בע"מ. רשת אחת של בתי חולים קיבלה לפחות 41 מיליון דולר בהלוואות, וקזינו בנבאדה קיבל לפחות 21 מיליון דולר.