נציב תלונות הציבור על שופטים נזף בנשיא המחוזי השופט אורנשטיין

הנציב מתח ביקורת על האופי החברי של ההתכתבות בין מי שהיה יו"ר לשכת עורכי הדין והשופט אורנשטיין, אך קבע כי אין בהן היבט פלילי

השופט איתן אורנשטיין ועו"ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף
השופט איתן אורנשטיין ועו"ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף

נציב תלונות הציבור על שופטים אורי שהם מותח ביקורת על ההתכתבויות החבריות של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב איתן אורנשטיין עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה.

בהחלטתו לנזוף בנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, התייחס שהם להתכתבויות בין אורנשטיין לנוה מאפריל 2016, בזמן שאורנשטיין היה מועמד לנשיאות המחוזי ונוה כיהן כיו"ר לשכת עורכי הדין. ההתכתבויות נחשפו לאחר הפריצה לטלפון של נוה והענקת החסינות להדס שטייף ויולי רוזנברג האחראיים לפריצה. ההתכתבות נחשפה לראשונה על ידי ג'וש בריינר וחיים לוינסון בהארץ.

בהתכתבויות שאל נוה אם הוא פירק את החברות של ענבל אור, ואורנשטיין השיב לו: "נדחה לעיון ולמתן החלטה". בהמשך עברו השניים לדון אודות ועדת האיתור לתפקיד נשיא המחוזי. נוה כתב לו: "השבוע אני אצל ועדת האיתור", ואורנשטיין השיב לו: "תשמור עלי". נוה: "ברור. אם לא אתה, לא הייתי בא לשם בכלל". אורנשטיין: "סומך עליך. תעדכן. שבת שלום". נוה: "אתה רק תצטרך לקיים את ההתחייבות היחידה שסיכמנו... לטובת ציבור הנזיקיסטים". על אמירה זו לא השיב אורנשטיין.

במענה לפניית הנציב שהם, כתב אורנשטיין כי לדעתו "אין פסול בכך שלשכת עורכי הדין פונה לנשיא בית משפט בבקשה לחזק תחום מסוים, ככל שהיא סבורה שיש לחזקו. לדבריו, מדובר בעניין מקצועי-מערכתי ואם יש בסיס ענייני לפנייה, טוב יעשה הנשיא אם יפעל בהתאם".

לדברי אורנשטיין, ההתכבות התנהלה בסגנון ידידותי, כטבען של התכתבויות פרטיות ובלתי פורמליות בטלפון הנייד, והיא אינה נובעת מקשרים חברתיים בינו לבין נוה. אורנשטיין הוסיף כי כלל לא התקיים קשר חברתי בין השניים.

נוה עצמו הגיב באמצעות עו"ד בועז בן צור, וכתב כי ראוי לדחות את התלונות מאחר שמדובר בהתכתבות שהוגשה תוך כדי ביצוע מעשים פליליים חמורים, ובכלל זה גניבה ופריצה למכשירי הטלפון הניידים של נוה. לגופו של עניין השיב נוה כי הקשר בין השניים היה מקצועי-ענייני, ודרכו בהודעות וואטסאפ להתבטא בצורה בלתי אמצעית כדבר שבשגרה.

נוה הוסיף כי אורנשטיין כלל לא דן בתיקים בהם ייצג נוה, למעט שתי החלטות טכניות. זאת בשל העובדה כי נוה מייצג בעיקר בתחום הביטוח ואילו אורנשטיין מתמחה בתחום חדלות פירעון.

שהם בהחלטתו קבע כי אין לטעמו כל היבטים פליליים בהתכתבות המדוברת. בנוגע לדרישת נוה לקידום האינטרס של ציבור הנזיקיסטים כתב שהם כי "לא הייתי רואה בהתכתבות זו כל פגע, אלמלא העובדה שמשרדו של נוה מתמחה בעיקר בתחום הנזיקין". לדברי שהם, "היה מצופה מהנשיא כי יבהיר לנוה שבכוונתו לקדם ולגרום להתמקצעות בכל תחומי המשפט המתנהלים בבית המשפט המחוזי, ובכלל זה גם בתחום הנזיקין, דבר שלא נעשה - וחבל".

שהם גם מתח ביקורת על הסגנון החברי של ההתכתבויות בין השניים. "נראה שאף כאן יש טעם לפגם בהתכתבות הנ"ל, וזאת בעיקר שעה שברקע הדברים עומד הדיון בפני ועדת האיתור לתפקיד נשיא בית המשפט. שיח זה חייב להיות מקצועי וענייני, ואין מקום להתבטאויות המאפיינות שיחה בין חברים או מכרים קרובים".

בנוסף לכך כתב שהם כי היה ראוי שאורנשטיין ימשוך ידו מטיפול בתיקים בהם ייצג נוה בקרבת זמנים למועד למינויו לכהונת נשיא המחוזי. "גם אם תתקבל עמדת הנשיא כי מדובר בהחלטות טכניות במהותן, אין להתעלם מהעובדה כי עסקינן בהחלטות שניתנו לאחר תקופה של כחודשיים ימים ממועד בחירתו לנשיא בתמיכתו של עו"ד נוה".

לאור זאת, קבע הנציב שהם כי בכל הנוגע לטענות אלה, התלונות נגד הנשיא אורנשטיין מוצדקות.

לפני חודש הודיע אורנשטיין כי בכוונתו לפרוש בסיום השנה מכהונתו כשופט על רקע תחושת מיצוי. בסביבתו אומרים כי אין להחלטה זו כל קשר לפרשת ההתכתבויות עם אפי נוה.

מארגון בצלמו שהגיש את התלונה נמסר בתגובה "אנחנו מברכים על ההחלטה. אנו תקווה כי שופטים ישימו לב לכללים וימנעו מקשר אישי עם עו"ד שמופיעים בפניהם".