העיתונות בברלין מדווחת על פרשת עדי קייזמן: "סופה של ברלין אספייר"

בסוף השבוע נכתב בהרחבה בברלין על התביעות שהוגשו נגד איש העסקים עדי קייזמן בישראל ועל המעבר המפתיע שלו ללוס אנג'לס • לטענת העיתון "ברלינר צייטונג", קייזמן רוקן מתוכן את פעילות החברות המקושרות ל"ברלין אספייר"

עדי קייזמן /  צילום: ענבל מרמרי
עדי קייזמן / צילום: ענבל מרמרי

אחרי גל התביעות בישראל נגד עדי קייזמן וטענות של משקיעים לאי סדרים ולהיעלמות כספים בנוגע לרכישת דירות בבירת גרמניה באמצעות החברות הקשורות לאיש העסקים הישראלי, פירסם בסוף השבוע העיתון "ברלינר צייטונג" דיווח נרחב על הפרשה תחת הכותרת "סופה של ברלין אספייר". עיתון זה פירסם כבר בפברואר 2019 דיווח נרחב שכלל האשמות נגד החברה  על כך שהיא מתעמרת בדיירים והעלה שאלות על המודל העסקי של החברה ועל פעילותו של קייזמן.

הדיווח הנוכחי מפרט את שורת התביעות שהוגשו נגד קייזמן בישראל בחודשים האחרונים, ואת העובדה כי עבר במפתיע להתגורר בלוס אנג'לס. "המשקיעים חוששים כי קייזמן נמלט ללוס אנג'לס משום שהמודל העסקי שלו קרס", נכתב בעיתון הברלינאי. קייזמן, מצדו, מסר לעיתון כי "מכר את הפעילות העסקית בברלין כתוצאה משינויי הרגולציה בעיר", כשהוא מתייחס לרפורמה המגבילה את מחירי השכירות. קייזמן הכחיש בעבר בשיחה עם "גלובס" את כל ההאשמות נגדו.

העיתון מציג לקוראיו את משה בר-שלטון, מי שלקח את השליטה בענייני הנדל"ן של קייזמן בברלין, ואת ורנר אלבזדר, עורך דין אוסטרי המנהל את פעילות שלל החברות המעורבות בעסקי הנדל"ן של קייזמן והיה מעורב בעסקיו בשנים האחרונות. הוא גם מדווח בהרחבה על פרשת הבניין ב"אוילר שטראסה 15", שנחשפה ב"גלובס" לפני כחודש, שבה הופתעו בעלי הדירות הישראלים לגלות כי ישנה הלוואה בסך שלושה מיליון אירו שהבניין משמש לה כערבות.

עם זאת, הדיווח ב"ברלינר צייטונג" מתמקד בזווית אחרת שלה - האפשרות כי לדיירים לא הוצג באופן שקוף מחיר קניית הדירה. לפי החוק בגרמניה, לדיירים הקיימים יש "זכות ראשונים" לקנות את הדירה במחיר שבו היא נמכרה למשקיעים. ואולם, לפי הדיווחים, המחיר שהוצג להם במכתב שנשלח בספטמבר 2019 כלל בתוכו גם את הוצאות "התשואה המובטחת" שקייזמן הבטיח למשקיעים הישראלים. תשואה זו כללה השלמה של שכר הדירה כך שיניב לפחות 5% תשואה שנתית לשלוש השנים הראשונות, במקרים רבים. לפי העיתון, סכום זה מסתכם בתוספת של כ-20 אלף אירו למחיר שהוצג לדיירים. לפיכך, עורך דין גרמני המייצג את הדיירים בבניין זה סבור כי חוזי הרכישה כלל אינם חוקיים.

בנוגע לכותרת המאמר, העיתון מסביר כי למעשה קייזמן "רוקן מתוכן" את פעילות שלל החברות המקושרות ל"ברלין אספייר", כולל החברה שעסקה בניהול הנכסים והייתה בקשר מול המשקיעים. כך שלמעשה, לא נותרה פעילות משמעותית תחת השם שדרכו השקיעו כ-1,500 ישראלים, לפי הערכות בדירות בבירת גרמניה. "בגבעות של הוליווד, מעל לוס אנג'לס", כותב העיתון, "קייזמן מסוגל לשים מאחוריו את הדיירים ואת הרוכשים הישראלים".