לאומי יאפשר הקפאת החזרי "הקרן" במשכנתאות לתקופה של שנתיים

לאור התארכות המשבר הכלכלי הבנק יאפשר החל מאוגוסט להקפיא את תשלומי קרן המשכנתא עד שנתיים • בתקופה זו, ישלמו הלקוחות את הריבית על המשכנתא בלבד

בבנק לאומי צופים כי פגיעת הקורונה תימשך תקופה ארוכה: היום הודיע הבנק כי הוא מאריך ומשנה את התנאים להקפאה הזמנית של החזרי המשכנתאות על ידי לקוחותיו. במסגרת זו מסר הבנק, שבניהולו של חנן פרידמן, כי "לאור התארכות המשבר הכלכלי" הבנק "יאפשר החל מאוגוסט להקפיא את תשלומי קרן המשכנתא עד שנתיים" כאשר "בתקופה זו, ישלמו הלקוחות את הריבית על המשכנתא בלבד".

הדחייה כאמור בהחזרים, שתבוא לידי ביטוי בהגדלת החזרים בעתיד ולאחר תום תקופת ההקלה, תבוא במקום הקלה נוכחית שאיפשר הבנק ללקוחותיו ושבמסגרתה הוא מאפשר ללקוחותיו להקפיא את ההחזרים על המשכנתא, ללא עמלות, לתקופה של עד 6 חודשים, כולל על תשלומי הריבית ולא רק על תשלומי הקרן. עתה, כך הודיע היום הבנק, הוא יאפשר ללקוחות להמשיך ב"גרייס החלקי" על תשלומי הקרן בלבד למשך תקופה ארוכה.

בבנק מבהירים כי "במקביל לתוכנית החדשה להקפאת תשלומי הקרן עד שנתיים, ימשיך לפעול המסלול הקיים המאפשר להקפיא את כל תשלומי המשכנתא (קרן וריבית) לתקופה של עד 6 חודשים, באמצעות מילוי טופס דיגיטלי באתר הבנק".

בבנק מסבירים כי מטרת המהלך היא "לאפשר למשקי הבית פסק זמן ארוך להיערכות ולהתאוששות ולמנוע כניסה לפיגור בתשלומי המשכנתא" כאשר ",התוכנית תוצע לבעלי משכנתאות, כולל בתום תקופת ההקפאה עבור מי שכבר ביצעו הקפאה של תשלומי הקרן והריבית עד 6 חודשים, וכן לנוטלי משכנתאות חדשות". עוד פירטו בבנק כי "ההקפאה" החדשה תינתן עד להודעה חדשה, "בפטור מלא מעמלה".

בבנק מתייחסים גם ליום שאחרי תום תקופת הגרייס החלקי כאמור, באומרם כי "בתום תקופת ההקפאה, תשלומי הקרן ייפרסו על פני תקופת המשכנתא הנותרת. לקוחות שירצו בכך יוכלו לבחון אפשרות למחזר את המשכנתא ולקחת משכנתא חדשה לתקופה ארוכה יותר". כלומר, למהלך יש עלות מבחינת הלווה בדמות התשלומים שנדחו והריבית שתיצבר בגינם.

עוד נמסר מלאומי כי בבנק מעריכים כי "היקף לקיחת המשכנתאות החדשות בחודש יוני בכל הבנקים הסתכם בלמעלה מ-6 מיליארד שקל. מדובר בהיקפים שמתקרבים כבר לקצב לקיחת המשכנתאות ערב פרוץ משבר הקורונה (6.4 מיליארד שקל בחודשים ינואר-פברואר), ובעלייה לעומת נתוני מאי, שעמדו על כ-5.2 מיליארד שקל".

לדברי טל בר אל, ראש מערך משכנתאות בלאומי, "למרות התפרצות הגל השני של התחלואה בישראל, קצב לקיחת המשכנתאות ופתיחת בקשות חדשות למשכנתא בימים הראשונים של חודש יולי אינו שונה מזה שראינו בחודש יוני, והדבר צפוי להתבטא בנתוני לקיחת המשכנתאות של יולי-אוגוסט. עם זאת, אין ספק שרמת אי הודאות בכל המשק עלתה, וכך גם בשוק המשכנתאות. ברור שלפני כולנו עומדת תקופה לא פשוטה, וכי לצלוח אותה יהיה צורך במתן פתרונות לצורכי השעה המשתנים, כפי שאנו בלאומי מנסים לעשות מתחילת המשבר, וגם כעת".

נזכיר כי בתחילת מאי פרסם בנק ישראל מתווה גורף שסוכם עם המערכת הבנקאית לעניין "דחיית תשלומי הלוואות כסיוע ללקוחות הבנקים בהתמודדות עם השלכות משבר הקורונה". באותו פרסום קבע הבנק המרכזי כי "ניתן להגיש בקשה לבנק לדחיית תשלומי הלוואה, בהתאם למתווה זה, עד לתאריך 31 ביולי הקרוב", כאשר בהקשר זה נקבע כי הדחייה המקסימלית תחת כללי המתווה, ומבלי שזה יוגדר כהסדר מחדש, היא חצי שנה. עוד נקבע באותו מתווה כי במשכנתאות "הדחייה תבוצע לתקופה של 6 חודשים, ללא מגבלה על סכום יתרת ההלוואה".