"תשאירו את הטלפון בבית": הפוסט של הרופאה מסורוקה, הסערה ואיכוני השב"כ

מפגינים רבים חששו אתמול שאם יגיעו להפגנת העצמאים עם מכשיר סלולרי, הם יוכלו להישלח בטעות לבידוד בשל איכוני השב"כ • האם החששות מוצדקים? • "גלובס" עושה סדר

הפגנת העצמאים בתל אביב על מתווה הסיוע בשל משבר הקורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הפגנת העצמאים בתל אביב על מתווה הסיוע בשל משבר הקורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"מי שמגיע הערב להפגנה ולא מעוניין להכנס מחר לשבועיים בידוד שיעשה לעצמו טובה וישאיר את הטלפון החכם בבית!!!!". כך נכתב בפוסט שפרסמה רופאה בכירה בבית החולים סורוקה בבאר שבע. הפוסט היה מיועד לבאי הפגנת העצמאים שהתקיימה בתל אביב אמש (ש'), ובה דרשו סיוע כלכלי מהממשלה לאור משבר הקורונה.

איכוני שב"כ חזרו לפעולה לפני כשבוע, וכבר הספיקו להישלח במסגרתם כ-30 אלף הודעות לחולים פוטנציאלים - כאלה ששהו, לכאורה, בקרבת חולה מאומת. אלא שמן הפרסומים בתקשורת וברשתות החברתיות עולה כי רבות מההודעות שנשלחו שגו לחלוטין, ונשלחו לאנשים ששהו לבד בבתיהם, מבלי אפשרות ממשית לערער על ההחלטה. הודעות אחרות הגיעו באיחור של שבוע ויותר מעת החשיפה לחולה מאומת.

הכמות הגדולה של הודעות שנשלחות העלתה חשש בקרב רבים מהמפגינים כי שהיה ממושכת בהתקהלות של אלפי אנשים תוביל לכך שיקבלו הודעה דומה. בהפגנה רבת משתתפים, ייתכן מצב שבו חלק מהמפגינים לא באו במגע עם אחרים, ולכן אפילו אם חולה מאומת נמצא בהפגנה, אין סיבה מוצדקת לכך שייכנסו לבידוד. החשש של רבים הוא שאיכוני השב"כ לא מדוייקים מספיק כדי לזהות מקרים כאלו. האם החששות מוצדקים? האם הדרך היחידה להמנע משליחה לא מוצדקת לבידוד היא על ידי השארת המכשיר בבית? ואולי מספיק להסיר את הבטריה? "גלובס" עושה סדר.

כיבוי הטלפון לא עוזר

המידע על איכוני שב"כ הוא חסוי, אך לפי פרסום ב"גלובס" מהשבוע שעבר, האיכונים טועים ב-5% מהמקרים. עם זאת, ישנן הערכות אחרות המתבססות על נתוני הגל הראשון, לפיהן איכוני השב"כ טועים ב-30% מהמקרים.

מדובר בשיטה להערכת מיקום שלא ברור לחלוטין באילו נתונים היא עושה שימוש, ולכן קשה לדעת בוודאות כיצד היא עובדת ומתי. שב"כ לא מסר את הנתונים על שיעור הדיוק שלו, על כמה חולים פוטנציאליים הוא זיהה וכמה מתוכם אומתו כיוון שמדובר במידע ביטחוני חסוי.

ראשית, יש לציין כי קבלת סמס המורה להכנס לבידוד, גם אם נשלח בטעות, מחייבת כניסה לבידוד ופעולה בהתאם להוראות משרד הבריאות. כיום, אין בידי הממשלה אמצעי משמעותי אחר לשליטה על התפשטות הקורונה והגנה על הציבור מנזקיה הבריאותיים מלבד איכוני השב"כ.

בעקבות הפוסט שפרסמה אותה רופאה, נשלח מכתב מטעמו של שר הבריאות יולי אדלשטיין לנציב קבילות הציבור למקצועות הרפואה, בו נכתב כי "מבלי להתייחס להקשר הפוליטי של פרסום הפוסט, המצב שבו רופאה מפרסמת בציבור מידע הנועד לסייע, לכאורה, להתחמק מבידוד הוא בלתי מתקבל על הדעת". עוד נכתב, כי מי שהשתתף בהפגנה ולא לקח עימו את הטלפון, ונחשף לחולה קורונה, "עלול להימצא במצב שבו הוא לא מקבל התראה על החשיפה ועקב כך לא נכנס לבידוד. בכך הוא מסכן את בריאותם של האנשים איתם הוא בא במגע ועלול לתרום להפצת המחלה".

ועכשיו לאיכונים. באופן כללי, איכון הסלולרי פועל על ידי איסוף נתונים ישירות מהאנטנות הסלולריות הפזורות ברחבי הארץ. כל מכשיר קולט מידע מהאנטנות הסלולריות ומשדר אליהן אותות באופן קבוע כדי להשאר מעודכן וכך ניתן להעריך את מיקומו של המכשיר. לכן, כיבוי שירותי המיקום במכשירים הסלולריים לא יעזור להימנע מאיכון.

גם כיבוי המכשיר לא מבטיח שניתן יהיה לחמוק מאיכון: פעמים רבות, גם כאשר הם כבויים, מכשירים מסויימים ממשיכים לשלוח אותות אל הרשת הסלולרית בכל פרק זמן קבוע. לכן המלצה פופולרית היא להסיר את הבטריה מהמכשיר. אך העצה הזו, עד כמה שהיא מועילה, אינה רלוונטית לרוב המכשירים שיצאו לשוק בחמש השנים האחרונות. אין אף מכשיר סלולרי משמעותי שיצא לשוק מאז 2016 שניתן להוציא את הבטריה שלו.

באופן כללי, הדרך הוודאית ביותר להימנע מאיכון סלולרי בכל סיטואציה היא להגיע ללא הטלפון, אבל זוהי אפשרות שעשויה לגרום ליותר נזק מתועלת, מאחר שהיא מסכנת את בריאות הציבור.

"ייתכן ויהיו משתתפים אשר יקבלו מסרונים בעקבות האיכון"

נראה שהדרך היחידה היא להסתכן באפשרות של איכון מוטעה. אך האם המשמעות היא בהכרח להיות מזוהים כחולים פוטנציאלים? בתהליך האיכון, המידע המתקבל הוא מידע אודות חוזק האותות ומיקום האנטנה שאליה נשלחו. את המידע הזה מצליבים עם הרישום אודות בעלי כרטיס הסים וכך מזהים את המיקום של האזרחים. כיוון שמדובר בהערכה בלבד, האיכונים הללו אינם מדוייקים לחלוטין. כאשר ישנה יותר מאנטנה אחת להסתמך עליה, ניתן להשוות את התדרים שנקלטים בכל אחת מהאנטנות מאותו המכשיר, וכך להעריך את מיקומו באופן מדויק יותר.

בעת הפגנה רבת משתתפים, פעמים רבות הקליטה הסלולרית נפגעת, ומשתתפים מתקשים לקבל ולהוציא שיחות, לשלוח הודעות וכדומה. המשמעות היא שישנו עומס על אנטנה סלולרית קרובה, אליה מנסים המכשירים להתחבר. כיוון שחלק מהמפגינים אמש חוו בעיות בקליטה, סביר להניח שהם היו מחוברים לאותה אנטנה סלולארית, ולכן יזוהו ככאלה ששהו באותו המקום.

תגובת משרד הבריאות: ״במקרה של תחלואה במקום ציבורי הפתוח לקהל הרחב, המשרד מעדכן את הציבור על כך (בדומה לדוגמה על נסיעות בתחבורה ציבורית). בנוסף, ייתכן ויהיו משתתפים אשר יקבלו מסרונים בעקבות איכון של השב"כ״.