דרמת בחירות בפולין: הנשיא המכהן דודה ניצח בתום מרוץ צמוד

דודה הנתמך על ידי מפלגת "חוק וצדק" הימנית העומדת בראש ממשלת פולין, זכה בתום ספירת 99% מהקולות ב-51.2% • הבחירות זכו להתעניינות גדולה מצד האיחוד האירופי, עקב הקו הלאומני שמובילה המפלגה

הפרלמנט בפולין/ צילום: רויטרס - Kacper Pempel
הפרלמנט בפולין/ צילום: רויטרס - Kacper Pempel

הנשיא המכהן של פולין, אנדז'יי דודה, הוא המנצח של הבחירות לנשיאות שהתקיימו אתמול במדינה, לאחר ספירה של 99% מהקולות; כך דיווחו היום (ב') כלי התקשורת במדינה. תושבי פולין המתינו בדריכות לתוצאות הרשמיות, לאחר שתוצאות מדגמים הציגו אמש מרוץ צמוד בין דודה (48) לבין מועמד האופוזיציה, רפאל צ'אסקובסקי (48). לפי הספירה עד כה, דודה זכה לתמיכה של 51.2% מהקולות.

מדגם ראשוני שפורסם אמש קבע כי שני המועמדים זכו למספר קולות כמעט-שווה, אולם שני מדגמים מאוחרים יותר העניקו ניצחון דחוק - ברוב של 51% - לדודה, שנחשב לבעל ברית של מפלגת "חוק וצדק" העומדת בראשות ממשלת פולין. מכיוון שתוצאה זו הייתה עדיין בטווח טעות הדגימה (1%), המתינו תושבי המדינה לתוצאות הרשמיות. לפי הערכות, אין ב-1% שטרם נספר בכדי לשנות את תמונת הניצחון.

דודה, שמכהן בתפקיד נשיא פולין מאז 2015, הכריז אתמול על ניצחונו למרות התוצאות הצמודות במדגמים, ואמר כי יהיה הנשיא של "כל אזרחי פולין", גם של מי שהצביעו נגדו. פרשנים אירופיים ראו בבחירות, שנדחו מהמועד המקורי במאי בשל המאבק בקורונה, מבחן תמיכה קריטי לממשלה, שמקדמת רפורמות לאומניות בדומה לנעשה בהונגריה ובמדינות אחרות במזרח ובמרכז אירופה.

בכל מקרה, התמיכה בצ'אסקובסקי, ראש העיר ורשה ומועמד של מפלגת "המצע האזרחי", שקורא לקשרים הדוקים יותר עם אירופה, מתנגד לרפורמה המחלישה את בתי המשפט שאותה מבצעת בהדרגה מפלגת "חוק וצדק" ובעל עמדות חברתיות ליברליות-יחסית - התחזקה בחודשים האחרונים. לפי המדגמים, הוא זכה לתמיכה גוברת במרכזים עירוניים ובמערב פולין, בעוד דודה זכה לתמיכה רבה יותר באזורים כפריים ובמזרח. צ'אסקובסקי הגדיר את הבחירות האלה כ"מכריעות ביותר", וככאלה שייקבעו את דרכה של פולין בעתיד הקרוב, מבחינה פנימית וכן מבחינת יחסי החוץ שלה עם האיחוד.

דודה הרבה במהלך הקמפיין לבקר את קהילת הלהט"ב, וקרא לה "אידיאולוגיה שיש להגן על ילדינו מפניה". מקורביו ביקרו את התקשורת במדינה וקראו לבצע "מחשבה מחדש" בנוגע לפעילותם. עד כה, במהלך חמש שנות כהונתו האחרונות אישרר דודה כמעט ללא חריגים את החוקים שהעבירה ממשלת המרכז-ימין הפולנית, שהציבה אותה על מסלול התנגשות עם האיחוד האירופי ועם בית הדין האירופי הגבוה לצדק. לעומתו, צ'אסקובסקי נחשב גם הוא למועמד ימין-מרכז, אך בעל עמדות ליברליות יותר. הוא נוקט גישה פרו-אירופיות, וביקר את ההתבטאויות האנטי-להט"ביות של דודה.

שיעור ההצבעה בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות שהתקיים אתמול (דודה וצ'אסקובסקי הם שני המועמדים שהעפילו אליו מהסיבוב הראשון) עמד על 69%, הגבוה ביותר בשנים האחרונות. ייתכן כי הצד המפסיד יעתור לבית המשפט העליון של פולין בדרישה לספירה חוזרת של חלק מהקולות.